همشهری آنلاین : رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی‌ آموزشی وزارت آموزش و پرورش، گفت: «جهاد اقتصادی» به عنوان یک مفهوم در برنامه درسی مورد توجه قرار می‌گیرد .

حجت الاسلام والمسلمین دکتر محی الدین بهرام محمدیان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نام‌گذاری سال جدید از سوی مقام معظم رهبری به سال «جهاد اقتصادی» از تحول اقتصادی و هدفمند کردن یارانه‌ها به عنوان برنامه‌های دراز مدت نظام جمهوری اسلامی یاد کرد و افزود: تحولات اقتصادی باید جایگاه و پایگاه ویژه‌ای در کتاب‌های درسی پیداکنند، تا نسل آینده این مفاهیم را به خوبی درک کنند.

وی ادامه داد: تمامی بخش‌های آموزش و پرورش در حوزه هزینه‌های جاری، ارتقای بهره‌وری و کاهش هزینه‌های مصرفی و سرمایه‌گذاری‌ پایدار، برنامه‌هایی را متناسب با وظایف خود در جهت تحقق شعار «جهاد اقتصادی» برنامه‌ریزی‌ و طراحی ‌کرده‌اند‌.

وی افزود: آموزش و پرورش در حوزه تعلیم و تربیت علاوه بر فعالیت‌های رسمی و برنامه‌ریزی‌ درسی، موضوع اقتصاد را به عنوان یکی از موضوعات اساسی برای دانش‌آموزان مورد توجه قرارداده است، تا بتوان اهداف شعار «جهاد اقتصادی» را تبیین کرد.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی‌ آموزشی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در این راستا ارائه روش‌های نوین برای تلاش‌های اقتصادی و موثر سازی این فعالیت‌ها در قالب آموزش‌های لازم پیش‌بینی‌ شده و در دستور کار کارشناسی قرار گرفته است.

معاون پژوهشی آموزش و پرورش تصریح کرد: درج و انتشار مطالبی با محوریت تحول اقتصادی، هدفمند سازی یارانه‌ها، پیگیری اصل «44» قانون اساسی و جهاد اقتصادی در یک مجموعه به هم پیوسته در نشریات و مجلات رشد از دیگر برنامه‌های سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی‌ آموزش وزارت آموزش و پرورش در راستای تحقق این شعار است.

محمدیان با بیان اینکه جهاد اقتصادی شعار یک سال نیست، بلکه آغاز یک برنامه بلند مدت برای رسیدن به استقلال اقتصادی و کسب رتبه اول اقتصادی است، خاطرنشان کرد: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی‌ آموزش یک بازه زمانی 10 ساله را با برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای این منظور تبیین کرده است.

معاون وزیر با بیان اینکه دانش‌آموزان در کتب درسی با مفهوم تحول و جهاد اقتصادی آشنا می‌شوند، افزود:

جهاد اقتصادی به عنوان یک مفهوم در برنامه آموزشی و کمک اموزشی مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به سند درس ملی نیز، یادآور شد: ویراست نهایی سند درس ملی آماده شده و در انتظار نوبت بررسی در شورای عالی آموزش و پرورش است.

وی درباره چاپ کتب‌ جدید به ویژه برای سال‌های اول و ششم ابتدایی به عنوان آغاز تحول نظام تعلیم و تربیت، اظهار کرد: سازمان پژوهش منتظر ابلاغ مصوب سند درس ملی است، چراکه چاپ کتب جدید منوط به مصوبه این سند بوده، ضمن اینکه از زمان ابلاغ مصوبه حدود یک سال زمان برای چاپ نیاز خواهیم داشت.

محمدیان گفت: کارهای مقدماتی چاپ کتاب‌های ششم ابتدایی آماده شده و پس از ابلاغ برنامه چاپ کتب جدید را آغاز خواهیم کرد.

وی از برنامه‌ریزان و مؤلفان کتاب‌های درسی خواست تا موضوعات خلاقیت، ابتکار،‌ کارآفرینی، بهداشت ، آموزش‌های محیط زیست و همچنین فرهنگ و تمدن اسلامی و آداب و مهارت‌های زندگی را در دستور کار خود قرار دهند.

معاون وزیر آموزش و پرورش، در پایان تولید محتوای آموزشی ـ تربیتی مبتنی بر سواد و فهم قرآنی، برنامه محوری بة جای کتاب محوری، حاکمیت برنامه درسی به جای کتاب، تفکر محوری، تقویت علوم انسانی و علوم پایه، پژوهش محوری، نوآوری و کیفیت بخشی به برنامه‌های درسی را از مهمترین فعالیت‌های سازمان در سال جاری برشمرد.

کد خبر 131463

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز