گروه شهری: رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در نخستین نشست خبری خود با خبرنگاران در سال 90 از توقف همه همکاری‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با موزه لوور فرانسه خبر داد و گفت:

paris

از این تاریخ هیچگونه روابطی تحت هیچ شکل و عنوان با موزه لوور فرانسه وجود نخواهد داشت.وی دلیل این اقدام را تعلل موزه لوور فرانسه در انتقال آثار ایرانی موجود در لوور به‌منظور نمایش در ایران خواند و گفت: براساس قراردادهای موجود با موزه لوور آن موزه می‌بایست آثار ایرانی موجود در لوور را برای نمایش به ایران می‌فرستاد که این اقدام تاکنون انجام نشده و این درحالی است که ایران
2 نمایشگاه در موزه لوور داشته است.

بقایی با تاکید براین موضوع که سازمان میراث فرهنگی درخصوص انتقال منشور کوروش به ایران نیز مشکلاتی با موزه ملی بریتانیا داشت و توانست در دعوای حقوقی موزه ملی ایران با موزه ملی بریتانیا درخصوص منشور کوروش موفق شود گفت: متأسفانه مشکلات زیادی با فرانسوی‌ها در موضوع نمایش آثار ایرانی و همچنین در زمینه باستان‌شناسی داریم و حتی آسیب‌های زیادی نیز از همکاری با فرانسوی‌ها در زمینه باستان‌شناسی متحمل شده‌ایم.

وی آسیب‌های ناشی از همکاری با فرانسوی‌ها در موضوع باستان‌شناسی را ارائه گزارش‌های باستان‌شناسی ایران در نتایج تحقیقات فرانسوی‌ها بدون ارائه آن به ایران دانست و گفت: با فرانسوی‌ها صحبت کرده‌ایم که باید رئیس هیات‌ کارشناسی باستان‌شناسی ایرانی باشد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری که به همراه معاون گردشگری و رئیس موزه ملی ایران در نخستین نشست خبری خود در سال جدید حضور یافته بود، سال89 را سال دست یافتن سازمان میراث فرهنگی به حقوق خود در عرصه جهانی خواند و گفت: در دعوای حقوقی بین موزه ملی ایران و موزه بریتانیا که به بهانه‌های مختلف سعی در به تعویق انداختن انتقال منشور کوروش به ایران داشت، سرانجام موزه ملی برنده شد و منشور کوروش به ایران آمد.

وی افزود: در قرارداد انتقال منشور کوروش به ایران جریمه 200 هزار پوندی نیز برای موزه بریتانیا درنظر گرفتیم تا اگر به هر دلیلی آنها از انتقال منشور به ایران خودداری کنند این مبلغ را بپردازند.بقایی همچنین با اشاره به مخالفت دادگاه استیناف آمریکا در موضوع حراج الواح ایرانی به نفع بازماندگان انفجار آمیا افزود: هیچ‌کس در موضوع توقف حکم دادگاه آمریکا با سازمان همکاری نکرد جز چند ایرانی مقیم آمریکا و از این نظر که در موضوع الواح گلی هخامنشی لابی صهیونیست پیروز نشد خدا را شکر می‌کنیم. وی ادامه داد: موزه ملی ایران مسئول پیگیری و بازگرداندن الواح هخامنشی به ایران است.

بقایی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درخصوص رای دادگاه استیناف آمریکا که به دادگاه بدوی بازمی‌گردد گفت: دادگاه استیناف رای دادگاه بدوی را شکسته و رای آن دادگاه لازم‌الاجرا و قطعی است.وی همچنین درخصوص آمار اعلام شده در مورد نفر سفرها در ایام نوروز گفت: نفر سفر پدیده‌ای است که سازمان گردشگری جهانی اعلام کرده است.

بقایی گفت: هر فردی که به سفر می‌رود بار و هزینه‌ای بر دوش دولت و کشور دارد چون همه دستگاه‌ها باید فعالیت کنند تا نظام شهری و سفر انجام شود. آمارهای اعلام شده نمادی است برای بیان وضع موجود و آنچه مطرح است این است که سفرهای زیادی در هفته نخست فروردین انجام شد.

وی همچنین در پاسخ به سؤال همشهری درخصوص خبر ممنوع‌الورودشدن برخی باستان‌شناس‌ها به موزه ملی ایران به‌دلیل انتقاد از مدیریت آن موزه را که سال گذشته در برخی سایت‌ها منتشر شده بود، این خبر را نادرست خواند و گفت: این موضوع اصلا مطرح نبوده و چنین خبری صحت ندارد.

 

کد خبر 131418

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز