گروه اجتماعی- زهرا رفیعی: در نوروز سال‌جاری تصادفات 15درصد و تلفات رانندگی 13درصد کاهش داشته است.

پلیس راه

این آمار را  رئیس راهور ناجا اعلام کرد؛ البته آمار‌های رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر کمی با این رقم فرق می‌کند. براساس آمار‌‌های آنها در ایام نوروز 312‌نفر کشته شده‌اند که در مقایسه با رقم کلی 1046 نفری که پارسال اعلام شد، کاهش بالایی را نشان می‌دهد. اما تعداد مجروحان افزایش چشمگیری داشته است؛ به‌گونه‌ای که از 3‌هزار و 690‌نفر در نوروز سال گذشته به 8‌هزار و 573‌نفر در نوروز امسال رسیده است.

به اعتقاد رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، با وجود شماره‌گذاری بیش از2.5 میلیون وسیله نقلیه موتوری و صدور یک میلیون و 760‌هزار گواهینامه رانندگی در سال‌89 و در نتیجه افزایش تقاضا برای سفر این رانندگان جدید، میزان تصادفات پایین بوده است. در سال کاری 89 که تا 15 فروردین محاسبه می‌شود، یک میلیون و 600‌هزار خودرو شماره‌گذاری شده است.

این رقم نسبت به‌مدت مشابه سال قبل16.6 درصد افزایش داشته و می‌توان گفت در طول تاریخ ورود خودرو به کشور این رقم نوعی رکورد محسوب می‌شود. در این مدت حدود 859هزار و 500موتور سیکلت نیز شماره‌گذاری شده است که نسبت به پارسال37.3 درصد افزایش را نشان می‌دهد. در سال گذشته 49‌هزار خودروی جدید وارد کشور شده است که نسبت به‌مدت مشابه سال قبل یک‌دهم درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به اینکه براساس آخرین پژوهش‌ها، خسارات ناشی از تصادفات حدود 4درصد تولید ناخالص ملی است، گفت: برای اجرایی شدن اهداف پلیس در سال جهاد اقتصادی رویکرد اصلی اجرایی کردن قانون جدید راهنمایی و رانندگی است که در آخرین روز کاری شورای نگهبان به تصویب رسید.

در سال78 تعداد کل خودرو‌های کشور از ابتدای شماره‌گذاری حدود 3میلیون و 400‌هزار عدد بود؛ درحالی که هم‌اکنون تعداد خودرو‌های شماره‌گذاری شده در تهران بیش از این رقم است و بدون تردید با قانون دهه‌های قبل نمی‌توان این تعداد راننده و خودرو را مدیریت و کنترل کرد. یکی از ویژگی‌های این قانون، پیگیری تکلیف و حقوق مردم با هم است؛ به‌گونه‌ای که اگر در تصادفی خودروساز یا راهسازی مقصر شناخته شوند بنابر قانون بایستی غرامت پرداخت کنند.

سردار اسکندر مؤمنی در نشست بررسی و جمع‌بندی اقدامات و نتایج طرح ترافیکی نوروز 90 گفت: از دیگر برنامه‌های راهنمایی و رانندگی، پیگیری ایمنی خودرو‌هاست. همان‌گونه که در سال قبل خودرویی بدون ترمز ضد‌قفل شماره نشد امسال نیز در نظر داریم خودروسازان را به ساخت خودرو‌هایی با کیسه هوا مجبور کنیم. اولویت بعدی پلیس هوشمند کردن سیستم‌های کنترلی است.

کد خبر 131389

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز