یکشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۵
۰ نفر

گروه اقتصادی: بازار مسکن سال جدید را به اعتقاد مسئولان و دست‌اندرکاران کنترل و نظارت بر آن با تثبیت قیمت آغاز کرده است.

خرید و فروش مسکن

در این زمینه وزیر مسکن و رئیس اتحادیه املاک بر تثبیت قیمت مسکن در سال‌جاری تاکید دارند. علی نیکزاد در نخستین و تازه‌ترین اظهارنظر در سال جدید در این زمینه به ایسنا گفت: امسال افزایش قیمت مسکن نخواهیم داشت.رئیس اتحادیه املاک نیز معتقد است قیمت مسکن در حال حاضر با اعمال مولفه‌های تاثیرگذار از سوی دولت دارای ثبات است.

براساس این گزارش برنامه دولت برای سال جدید در حوزه مسکن تثبیت قیمت مسکن است و در این راستا بسته سیاستی را تدوین کرده است. هرچند جزئیات این بسته هنوز اعلام نشده اما ساخت مسکن ارزان قیمت و کنترل بازار اجاره مسکن از مهم‌ترین مفاد این بسته سیاستی است. در این راستا دولت درصدد هست هر گونه اقدام روانی یا غیرروانی که باعث بر هم خوردن ثبات بازار مسکن است را کنترل و مدیریت نماید.

راه‌اندازی سامانه ثبت معاملات مسکن دولت را در این زمینه کمک می‌کند. اما آنچه باعث نگرانی است جوسازی برخی بنگاه‌ها برای ایجاد رونق کاذب در بازار مسکن با آغاز سال جدید است؛ عاملی که در سال‌های گذشته در افزایش بی‌رویه قیمت مسکن بی‌تاثیر نبوده است. در این زمینه رئیس اتحادیه مشاوران هشدار داد: مشاوران املاکی که قصد جوسازی برای رشد قیمت‌ها را داشته باشند تعطیل خواهند شد.

مصطفی قلی‌خسروی در گفت‌وگو با فارس افزود: از متقاضیان مسکن و مردم می‌خواهیم که اگر مشاور املاکی را مشاهده کردند که قصد جوسازی برای بالا بردن قیمت مسکن را دارد به اتحادیه املاک معرفی کنند تا این اتحادیه تعطیلی بنگاه املاک را اعمال کند. وی ادامه داد: برخی از همکاران مشاور املاک تصور می‌کنند که با بالا رفتن قیمت مسکن متقاضیان مسکن شتابزده برای خرید یا فروش مسکن اقدام می‌کنند و رونق در خرید و فروش باعث افزایش درآمد آنها می‌شود درحالی‌که سیاست دولت ثبات قیمت مسکن است، بنابراین باید تصور افزایش قیمت مسکن را از سر بیرون کنند.

خسروی با اشاره به اینکه با اعمال این مولفه‌ها از سوی دولت قیمت مسکن به ثبات رسیده است، خاطرنشان کرد: در سال 86 با دادن تسهیلات خرید مسکن از سوی بانک‌های خصوصی قیمت مسکن به‌شدت بالا رفت، حال با توجه به اینکه بانک‌های خصوصی قادر به ارائه تسهیلات نیستند و مسکن مهر نیز به مرحله خوبی رسیده است قیمت مسکن بعید است که همانند سال‌های 85 و 86 که دچار یک سردرگمی و افزایش جهش‌گونه شده بود، بالا برود. وی افزود: ثبات قیمت مسکن باعث شده تا روند کار به‌گونه‌ای شود که در حال حاضر روزانه 4500 تا 5200 معامله در سامانه ثبت املاک رصد و ثبت شود.

کد خبر 131295

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز