همشهری آنلاین: پژوهشی جدید نشان می‌دهد که رژیم غذایی که شامل مقادیر زیادی لبنیات کم چربی باشد ممکن است خطر دیابت نوع 2 را در زنان کاهش دهد.

به گزارش رویترز دکتر سیمین لییو  از دانشکده بهداشت عمومی لوس‌آنجلس در دانشگاه کالیفرنیا سرپرست این تحقیق می‌گوید گرچه تعدادی از  بررسی‌های اخیر نشان‌دهنده آن بوده است که  مصرف زیاد لبنیات در رژیم غذایی خطر اضافه وزن یا ایجاد مقاومت به انسولین را کاهش می‌دهد اما بررسی‌هایی که در مورد رابطه این عوامل با خطر دیابت باشند  اندک بوده‌اند.

بنابراین گروه دکتر لییو به بررسی رابطه میان دیابت نوع 2 و میزان لبنیات و کلسیم در رزیم غذایی در بیش از 37 هزار زن  شرکت کننده در "بررسی بهداشت زنان" پرداختند که بیش از 1600 نفر از آنها در طول دوره پیگیری 10 ساله دیابت گرفته بودتد. نتیجه نشان داد که به ازای هر وعده در روز مصرف بیشتر لبنیات 4 درصد خطر دیابت کاهش می‌یابد. این امتیاز مصرف زیاد لبنیات کم‌چربی مستقل از تاثیر میزان کلسیم یا ویتامین D  در رزیم غذایی بود.

البته دکتر لییو هشدار می‌دهد که پیش از انکه به عنوان یک اقدام بهداشت عمومی افزایش مصرف لبنیات برای پیشگیری از دیابت نوع 2 توصیه شود،تحقیقات بیشتری برای اثبات قطعی این اثر لازم است.

کد خبر 1312

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز