عباس ثابتی راد: اگر بخواهیم مروری داشته باشیم بر پرونده معاونت عمرانی شهرداری تهران در سالی که گذشت، انبوهی از فعالیت‌های مختلف عمرانی در سطح شهر تهران به چشم می‌خورد؛ پروژه‌هایی که هر کدامشان می‌تواند حجم عظیمی از فعالیت‌ها را در برداشته باشد.

شهرتهران

 اگرچه گاهی به پروژه‌هایی نیز می‌توان اشاره کرد که موفقیتی نداشته‌اند؛ پروژه‌هایی مانند یادگار امام که همچنان مسکوت مانده است. اما در مجموع فعالیت‌های معاونت فنی عمرانی شهر تهران در سال 89 موفقیت‌آمیز بوده و نباید فراموش کرد که این معاونت با اجرای پروژه عظیم و ملی تونل توحید در سال 88 حجم عظیمی از فعالیت‌هایش تحت الشعاع این پروژه ملی قرار گرفت و از این‌رو فعالیت‌های این سازمان را باید در راه‌اندازی پل جوادیه در سال گذشته به‌عنوان نقطه عطفی در نظر گرفت.
مهم‌ترین پروژه معاونت فنی عمرانی شهرداری تهران در سال گذشته را می‌توان پل جوادیه دانست؛ پروژه‌ای که در کمتر از 24ماه به بهره‌برداری رسید و معاونت فنی عمرانی نشان داد همچنان در اجرای پروژه‌های عمرانی بی‌رقیب است.

در واقع فعالیت این معاونت طی سال‌های گذشته در احداث پروژه‌‌های نیمه تمامی مانند برج میلاد، تونل رسالت در احداث تونل توحید به ثمر رسید و در نهایت در اجرای زیباترین پل خاورمیانه و جهان به نتیجه رسید. اما فعالیت این معاونت تنها به اجرای پروژه پل جوادیه ختم نمی‌شود؛ انبوهی از پروژه‌های عمرانی دیگر در جای‌جای شهر نمونه‌ای دیگر از فعالیت‌های این معاونت است.

سال 1389 از نظر تعداد و کیفیت طرح‌های اجرا شده توسط معاونت فنی عمرانی شهرداری، سالی پربار برای مردم و شهر تهران بود. سال گذشته پروژه‌های شاخص اجرا شده توسط این معاونت بازسازی بزرگراه شهید بابایی حدفاصل دانشگاه امام حسین(ع) تا تقاطع آبعلی به طول 13 هزار و 500 متر به‌صورت رفت و برگشت، ساخت بزرگراه شهید باکری حد فاصل همت تا دوربرگردان تقاطع بزرگراه تهران - کرج به طول 3 هزار و 600 متر به همراه تقاطعات شرقی و غربی، ساخت معبر شریانی شمال بزرگراه شهید همت به طول 10هزار و 400متر و ساخت معبر 35 متری گیاه‌شناسی به طول 2هزار و 92 متر بود. همچنین احداث 3 دستگاه پل در آزادراه سرخه‌حصار (شهید رودکی) حـدفاصـل میـدان کلاهـدوز تـا پل تیرانـداز بـه طـول 4 هزار و 470 متر، احداث تقاطع غیر‌همسطح شادآباد ( زیرگذر الغدیر) و پل‌های زرند و هفده شهریور به طول یک‌هزار و 64 متر، دوربرگردان غیرهمسطح یادگار امام به طول 400 متر و پل کابلی جوادیـه بـه طـول 210 متر در کارنامه اجرایی این معاونت قرار گرفته است.

اجرای تقاطع غیرهمسطح رسالت - دماوند و تقاطع غیرهمسطح رسالت - شهید‌یاسینی در مجموع به طول 2هزار و 700 متر، اجرای تقاطع غیر‌همسطح بهشت‌زهرا(س) با طرح توسعه آن به طول 750 متر، امتداد بزرگراه صیادشیرازی به سمت میدان سپاه به طول حدود یک کیلومتر (از پل شهید مطهری تا میدان سپاه) و احداث پل‌های شهید مطهری و شیخ‌صفی در مجموع به طول 700متر، دیگر طرح‌های اجرایی معاونت فنی عمرانی را تشکیل می‌دهد.

از میان تمام تقاطع‌هایی که در این سال توسط معاونت فنی عمرانی شهرداری تهـران طراحی و اجـرا شـده اسـت می‌توان به تقاطع غیرهمسطح همت - گل‌ها، تقاطع غیرهمسطح همت - کاج، تقاطع غیرهمسطح همت - ارغوان و تقاطع غیرهمسطح همت - آزادگان شامل 9 دستگاه پل اشاره کرد. این تقاطع‌ها در مجموع به طول 6 هزارو 590 متر اجرا شده است.
دو تقاطع دیگر یعنی حکیم - آزادگان با دو دستگاه پل به طول 5 هزار و 230 متر و تقاطع لاله (بزرگراه شهید باکری) با یک دستگاه پل به طول یک‌هزار و 880 متر به همراه پل ( رمپ ) ارتباطی شمال - جنوب بزرگراه شهید باکری به طول یک‌هزار و 177 متر که دسترسی به غرب آزاد‌راه تهران - کرج را تسهیل می‌کند، از جمله طرح‌هایی است که توسط این معاونت در طول سال 1389 انجام شده و آمار مهم‌ترین پروژه‌های معاونت فنی عمرانی شهرداری تهران را به 54/5 کیلومتر راهسازی و 30 دستگاه پل رسانده است.

450 پروژه عمرانی

با فرارسیدن سال جدید، معاونت فنی عمرانی شهرداری تهران برنامه‌های متنوعی پیش‌بینی کرده که کارهای مقدماتی بسیاری از آنها آغاز شده است. این برنامه‌ها در 4 بخش مطالعه و طراحی، تعمیر و نگهداری پل‌ها، جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی و نهایتا بخش اجرایی تدوین شده است.

مازیار حسینی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در این‌باره به فعالیت‌های معاونت فنی عمرانی اشاره می‌کند و می‌گوید: در بخش مطالعه و طراحی پروژه‌ها، نقشه‌برداری و تهیه پروفیل طولی و عرضی از 2 هزار هکتـار اراضـی در قـالـب 100پروژه، مطالعه و طراحی 35 کیلومتر مسیل در قالب 4 پروژه، مطالعه و طراحی 110 کیـلومتـر بـزرگـراه در قـالب 15 پروژه، مطالعه و طراحی‌ 75 تقاطع غیرهمسطح در قالب 18 پروژه، تهیه 80کیلومتر پوسته طرح در قالب 10 پروژه، مطالعه مقاوم‌سازی 106 دستگاه پل، مطالعه و طراحی 20 کیلومتر مسیر جمع‌آوری و مدیریت آب‌های سطحی در قـالب 15 پروژه از جمله برنامه‌های معاونت فنی عمرانی برای سال1390 است. ضمن اینکه مدیریت طراحی حدود 450 پروژه این حوزه معاونت، مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه در دستور کار است. پروژه‌های مطالعاتی شاخص معاونت شامل طرح جامع مدیریت آب‌های سطحی تهران، طرح جامع تونل‌های مشترک تأسیسات شهری، طرح جامع استفاده از فضاهای زیرسطحی، ساماندهی مبادی شهر در 5 مبدا ورودی به همراه مطالعات سد و کانال انتقال آب دریاچه چیتگر و محور چهار باغ مجاور آن است.

در بخش تعمیر و نگهداری پل‌ها، اجرا و بازسازی درز انبساط پل‌ها جمعا به طـول 2هـزار متـر، تـعمیـرات اسـاسی 40 دستگاه پل و مقاوم‌سازی لرزه‌ای 8 دستگاه پل پیش‌بینی شده است‌. در مقوله مقاوم‌سازی لرزه‌ای پیش‌بینی می‌کنیم عملیات مربوط به 4 دستگاه پل به اتمام رسیده و بهره‌برداری شود. همچنین تعمیرات اساسی حداقل 23 دستگاه پل در سال 1390
به پایان خواهد رسید.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در ادامه صحبت‌های خود می‌افزاید: در بخش جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی، عملیات احداث تونل، کانال، لوله‌گذاری و تعمیر و لایروبی مد نظر قرار گرفته است که از 15/5 کیلومتر عملیات پیش‌بینی شده برای احداث تونل 12/5 کیلومتر آن قابل بهره‌برداری خواهد بود. از 30کیلومتر عملیات پیش‌بینی شده برای احداث کانال 14کیلومتر و از 35کیلومتر عملیات پیش‌بینی شده برای لوله‌گذاری 24/5 کیلومتر آن مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. اما در زمینه تعمیر و لایروبی شبکه حدود 9کیلومتر از عملیات مورد نظر انجام خواهد شد.حسینی مهم‌ترین قسمت فعالیت‌های معاونت فنی عمرانی شهرداری تهران در سال1390 را بخش اجرایی آن می‌داند و می‌گوید: سال آینده تکمیل و احداث حدود 120کیلومتر بزرگراه مد نظر قرار گرفته که پیش‌بینی می‌کنیم حدود 40 کیلومتر آن به بهره‌برداری‌ برسد.

ضمنا اجرای عملیات 84 دستگاه پل و حدود 10 کیلومتر تونل نیز در دستورکار قرار دارد.
همچنین روکش و لکه‌گیری حدود 7میلیون متر مربع از سطح معابر و ساخت تعدادی پارکینگ و ساختمان خاص از دیگر کارهای اجرایی معاونت برای سال1390 است که امید می‌رود با تلاش همکاران و طبق برنامه‌ریزی‌های به عمل‌آمده، جملگی به پیش بروند تا روند طرح‌های عمرانی پایتخت، سرعت و کیفیتی مضاعف پیدا کند.

نقطه پایان

درست از روزهایی که تونل رسالت پس از 11 سال و برج میلاد پس از 9 سال به بهره‌برداری رسید، بسیاری از شهروندان دیگر قانع شده‌اند که معاونت فنی عمرانی توان انجام برنامه‌ها و پروژه‌های بزرگ را دارد. شاید به همین دلیل است که در کنار فعالیت‌های مرسوم، اجرای پروژه‌های جاه‌طلبانه را نیز در دستور کار دارد. واقعیت این است که احداث تونل توحید در سال 88 یک پروژه جاه‌طلبانه بود. بنابراین اجرای تونل صدر به نیایش و دو طبقه کردن بزرگراه صدر نیز چندان عجیب نیست. انگار باید سال90 را به نظاره بنشینیم و فعالیت این نهاد را رصد کنیم.

کد خبر 131186

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز