جمعه ۲۲ دی ۱۳۸۵ - ۱۳:۰۶
۰ نفر

گروه اجتماعی: بر اساس نتایج برنامه ثبت سرطان در کشور، 52 درصد سرطان ها در مردان و کمتر از 48 درصد آنها در زنان دیده می شود و سرطان معده از لحاظ درجه فراوانی رتبه نخست را در مردان و رتبه سوم را در بین زنان دارد، لذا پیشگیری و غربالگری در این خصوص بسیار ضروری است.

در جمعیت شهر تهران  فراوان‌ترین سرطان ها در مردان ایرانی به ترتیب سرطان معده ، خون یا لوسمی، مثانه، ریه، مغز و سیستم اعصاب مرکزی و مری و سرطان های دستگاه لنف و پروستات است که سرطان‌های ناشی از استعمال دخانیات  در مردان و تا حدودی  در زنان با رشد شدیدی همراه است و حاکی  از مصرف بی رویه  و کنترل ناپذیر دخانیات در همه گروه های سنی به ویژه در جوانان و نوجوانان است.

بر اساس این گزارش، سرطان معده علائمی ندارد و زمانی علامت دار می شود که غیر قابل علاج است. به نحوی که 95 درصد از کسانی که دچار سرطان مری و یا معده  می شوند حداکثر ظرف مدت 2 سال فوت می‌کنند و تنها 5 درصد از آنها که به صورت اتفاقی به پزشک مراجعه کرده اند درمان می شوند.

همچنین در استان های شمالی کشور سرطان های گوارش به ویژه معده و مری نسبت به سایر  نقاط کشور فراوان تر است که در شرق دریاچه خزر مثل گلستان سرطان مری‌ و در قسمت های غربی مثل اردبیل سرطان معده بیشتر است.

استعمال دخانیات، الگوهای ناسالم غذایی، مصرف بیش از حد پروتئین و نگهداری  مواد غذایی  فساد پذیر  و به ویژه پروتئین‌ها در شرایط  غیر بهداشتی  به عنوان عوامل خطر برای بروز سرطان معده هستند.

شایع‌ترین علایم سرطان معده عبارتند از: سوء هاضمه، سوزش معده، درد شکمی، نفخ، آروغ و گاز معده، حالت تهوع و استفراغ، احساس مزه ترشی، صدادادن شکم، و از دست دادن اشتهاست که با انجام  آزمایش ادرار و یا اشعه ایکس جهت بررسی قسمت داخل معده می توان علائم اولیه سرطان را ملاحظه کرد و انجام آندوسکوپی  به تنهایی روش کاملی برای تشخیص سرطان معده نمی باشد.

یکی از عوامل اصلی وجود بالاترین رقم سرطان معده در کشور، استفاده غیر مجاز از جوش شیرین این ماده شیمیایی در پخت نان است.

به رغم اینکه سازمان جهانی بهداشت  از سال 1980 مصرف جوش شیرین  را مضر اعلام نموده است هنوز هم استفاده  این ماده خطرناک در کل کشور به صفر نرسیده است.

همچنین به گزارش نشریه بین‌المللی سرطان، افرادی که در دوران نوجوانی و کودکی خود به طور معمول هر روز چیپس مصرف می کنند نسبت به دیگران 27 درصد بیشتر به سرطان معده مبتلا می شوند.

گفتنی است، نخستین کنگره سراسری سرطان های مری و معده با محوریت  اپیدمیولوژی، پیشگیری و غربالگری، تازه های تشخیصی و درمانی توانبخشی و بهبود  کیفیت  زندگی به همت مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، 22 دی آغاز شده و تا 24 دی ادامه خواهد داشت.

کد خبر 13116

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز