گروه ادب و هنر: می‌گویند سالی که نکوست از بهارش پیداست؛ اگر این قاعده را بپذیریم باید امیدوار باشیم سینمای ایران در سال 90 گیشه پرپولی تا انتهای سال داشته باشد چراکه اکران نوروزی 90 توانست رکورد اکران‌های نوروزی را بشکند.

فیلم اخراجی ها

نوروز امسال فیلم‌های سینمایی «اخراجی‌ها3» (مسعود ده‌نمکی)، «جدایی نادر از سیمین» (اصغر فرهادی)، «سه درجه تب» (حمیدرضا صلاحمند)، «یکی از ما دو نفر» (تهمینه میلانی) و «زن‌ها شگفت‌انگیزند» (مهرداد فرید) روی پرده سینماهای کشور رفتند.

رقابت اصلی فروش میان 2 فیلم اخراجی‌ها3 و جدایی نادر از سیمین بود که اگرچه آمار رسمی هنوز اعلام نشده اما پخش‌کنندگان این فیلم‌ها از رکوردشکنی اکران نوروزی امسال و پیوستن زودهنگام این دو فیلم به باشگاه میلیاردی‌های سینمای ایران خبر می‌دهند. این درحالی است که وضعیت اکران در بسیاری از سینماهای کشور به‌ویژه اختصاص سئانس‌های ویژه شبانه کمک شایانی به فروش سینماها داشت.

علی سرتیپی مدیرعامل فیلمیران در گفت‌وگو با ایسنا، درباره‌ آمار فروش فیلم‌ها در ایام تعطیلات نوروزی گفت: اخراجی‌ها3 با فروش یک‌میلیارد و 200 میلیون تومان در تهران و با احتساب تهران و شهرستان‌ها 2 میلیارد و 500 میلیون تومان در کل کشور پیشتاز فروش فیلم‌های اکران‌شده در نوروز سال 1390 است.

وی درباره‌ فروش این فیلم عنوان کرد: بسیاری از سینماها رکوردهای فروش قبلی خود را شکستند. همچنین در شهرستان‌هایی مانند مشهد، اصفهان، اهواز، کرمان و کاشان اخراجی‌ها فروش بسیار خوبی داشته است، ضمن آنکه این فیلم در شهر یزد با استقبال فوق‌العاده مواجه شده است.

مدیرعامل فیلمیران درباره‌ فروش جدایی نادر از سیمین نیز اظهار کرد: جدایی نادر از سیمین در تهران 850 میلیون تومان و با احتساب تهران و کل کشور یک میلیارد و 250 میلیون تومان فروش داشته است. وی پس از اعلام این آمار فروش گفت: این آمار تا روز 13 فروردین‌ماه سال 1390 است و در بررسی آن باید این مسئله که اخراجی‌ها3 در برخی از شهرستان‌ها دیرتر به نمایش درآمده است، محاسبه شود. نکته‌ دیگر این است که تعداد سینماهای نمایش‌دهنده‌ جدایی نادر از سیمین در کل کشور کمتر از اخراجی‌ها3 بوده است.

به گفته‌ سرتیپی، با توجه به فروش 2 فیلم اخراجی‌ها3 و جدایی نادر از سیمین، نوروز 1390 پرفروش‌ترین نوروز سینمای ایران بوده است. هدایت فیلم نیز درباره‌ آمار فروش 2 فیلم دیگر اکران نوروزی اعلام کرد: یکی از ما 2نفر تا پایان شب دوازدهم فروردین‌ماه در 11سینمای اکران شده در تهران 170میلیون تومان و «زن‌ها شگفت‌انگیزند» در 10سینمای تهران 70میلیون تومان فروش داشته است.
از سوی دیگر مهر خبر داد فروش فیلم سینمایی یکی از ما دو نفر ساخته تهمینه میلانی در تهران و شهرستان‌ها به 195 میلیون تومان رسید.

سعید پاکستانی یکی از اعضای پخش هدایت فیلم در این ارتباط به مهر گفت: اکران عمومی این فیلم در تهران از 26 اسفندماه آغاز شده و در تهران با وجود داشتن 11سینما به فروش 170‌میلیون تومان دست پیدا کرده و جمعه شب 12فروردین‌ماه در سینماهای تهران 20میلیون تومان فروش داشت. این فیلم با وجود اینکه کمی دیرتر از تهران در 5 شهرستان روی پرده رفته است، 25‌میلیون تومان فروش کرد. البته این فروش نسبت به داشتن سالن سینمای فیلم‌های دیگر معقول است.

همچنین مدیر سینما فرهنگ استقبال تماشاگران از فیلم‌های روی پرده را امیدوارکننده ارزیابی کرد. علی هیربد به مهر گفت: فروش فیلم‌های جدایی نادر از سیمین و اخراجی‌ها 3 در سینما فرهنگ فوق‌العاده بود. حمایت مردم از سینماها علاقه آنها به فیلم‌های ایرانی را نشان می‌دهد و امیدوارم این استقبال در سال 90 ادامه داشته باشد. فیلم‌های خوبی در فهرست تولیدات سینمایی داریم که می‌توانند همه فصل‌های سال را برای سینمای ایران رؤیایی کنند.

وی ادامه داد: فیلم سینمایی جدایی نادر از سیمین و اخراجی‌ها 3 رقابتی تنگاتنگ داشتند. فروش جدایی نادر از سیمین کمی بیشتر از اخراجی‌ها 3 بود. در 2 هفته اول، اخراجی‌ها در سالن یک روی پرده بود و از پنجشنبه 11فروردین‌ماه فیلم اصغر فرهادی به سالن اصلی رفت. فروش میانگین جدایی نادر از سیمین در این سینما 13میلیون و 500 هزار تومان بوده و اخراجی‌ها کمی پایین‌تر بوده است. برای جدایی نادر از سیمین هر شب 2سئانس فوق‌العاده داشتیم. پیش‌بینی می‌شود نیمه دوم فروردین‌ماه فروش فیلم‌ها بیشتر شود.

مدیر سینما آزادی هم با اشاره به فروش بالای جدایی نادر از سیمین در این سالن، سال 90 را برای سینمای ایران رؤیایی دانست.
رضا سعیدی‌پور به مهر گفت: فروش فیلم‌ها در نوروز 90 عالی و استقبال مردم فوق‌العاده بود. خوشحالم که شروعی درخشان برای سینماها داشتیم و امیدوارم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در طول سال این استقبال از فیلم‌ها ادامه پیدا کند.

جدایی نادر از سیمین پرفروش‌ترین فیلم سینما آزادی بود. وی ادامه داد: این فیلم متوسط هر روز در سینما آزادی 11میلیون تومان فروش می‌کرد و تا ساعت 3بامداد سئانس اضافه برای نمایش فیلم داشتیم. اخراجی‌ها3 هم در رده دوم و یکی از میان ما، زن‌ها شگفت‌انگیزند و سه درجه تب در رده‌های بعدی هستند. مدیر سینما آزادی افزود: امیدوارم نیمه دوم فروردین‌ماه با پایان سفرها و تعطیلات نوروزی استقبال از فیلم‌ها ادامه پیدا کند و بهاری رؤیایی برای سینمای ایران در سال 90 داشته باشیم.

کد خبر 131156

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز