همشهری آنلاین: حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، در اولین هفته کاری سال نو، امروز از طرحهای تولید و توسعه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در منطقه پارس جنوبی در عسلویه بازدید کردند

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، در اولین هفته کاری سال نو، امروز از طرحهای تولید و توسعه صنایع «نفت، گاز و پتروشیمی» در منطقه پارس جنوبی در عسلویه بازدید کردند.
میدان گازی پارس جنوبی، 47 درصد ذخائر گاز ایران را که حدود 8 درصد کل ذخایر گاز جهان می شود، در خود جای داده است.
در ابتدای سفر یک روزه رهبر انقلاب اسلامی، مسئولان منطقه پارس جنوبی موقعیت کلی صنایع مختلف این منطقه را با استفاده از ماکت و نقشه تشریح کردند. براساس توضیحات مسئولان، در این منطقه مهم صنعتی – اقتصادی، تاکنون 10 فاز به طور کامل به تولید رسیده و 19 فاز دیگر در دست طراحی یا اجراست. واحدهای به تولید رسیده، در مجموع روزانه 210 میلیون متر مکعب گاز شیرین، 40 هزار بشکه میعانات با ارزش گازی ،و 200 تن گوگرد تولید می کنند. ارزش میدان پارس جنوبی، معادل صد و بیست سال صادرات نفت ایران است.
رهبر انقلاب اسلامی درادامه سفر به منطقه پارس جنوبی، بیش از 2 ساعت از واحدهای مختلف صنعتی این منطقه، بازدیدکردند.درطول بازدید ، مسئولان واحدهای مختلف توضیحات لازم را بیان می کردند.بر اساس این توضیحات گاز ترش مورد نیاز هر واحد صنعتی در این منطقه، از میدان عظیم گازی پارس جنوبی تأمین و با بیش از 100 کیلومتر لوله گذاری در بستر دریا به ساحل منتقل می شود .در این روند تاکنون حدود هزار و پانصد کیلومتر لوله گذاری در بستر دریا انجام شده است. گاز ترش در واحدها و تأسیسات مختلف به گاز شیرین و مواد مورد نیاز مجتمع های پتروشیمی تبدیل می شود.
بگفته مسئولان منطقه ، علاوه بر فازهای دهگانه ای که تاکنون در پارس جنوبی به تولید رسیده، امسال نیز، فازهای 15، 16، 17 و 18 در این منطقه به بهره برداری می رسد . 
مسئولیت فازهای 15 و 16 را قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا بر عهده دارد وکلیه مراحل طراحی - مهندسی و اجرای این دوفاز به دست متخصصان ایرانی انجام شده است. رعایت دقیق استانداردهای علمی – صنعتی در این دو فاز، موجب شده طراحی و مهندسی آنها، در دیگر فازهای توسعه پارس جنوبی مبنا قرار گیرد.
مسئولان منطقه پارس جنوبی در بازدید رهبر انقلاب اسلامی همچنین اعلام کردند امسال  با بهره برداری از فازهای 17 و 18، پنجاه میلیون مترمکعب به ظرفیت گاز خانگی کشور افزوده می شود که این گام بلند، تأمین با ثبات و مطمئن گاز مورد نیاز مردم در سراسر ایران و افزایش یک میلیون انشعاب گاز شهری و روستایی را امکان پذیر می کند.
علاوه بردستگاهها و وزارتخانه های مختلف، بیش از صد پیمانکار و شرکت خصوصی نیز در طراحی واجرای فازهای 29 گانه تولید و توسعه پارس جنوبی فعالند و تنها در سال گذشته، حدود 11 میلیارد دلار در این منطقه سرمایه گذاری داخلی و خارجی شده است.
میزان استفاده از تجهیزات ساخت داخل در واحدهای صنعتی منطقه راهبردی پارس جنوبی، در اوایل بهره برداری یعنی حدود یک دهه قبل، 15 درصد بود که این میزان اکنون به 60 درصد رسیده است.
همچنین براساس اطلاعاتی که مسئولان منطقه در طول بازدید رهبر انقلاب اسلامی برای ایشان بیان کردند میانگین مدت اجرای پروژه ها 70 ماه بود ه که با مطالعات عمیق علمی و تدابیر پیچیده تخصصی اکنون به 35 ماه رسیده است.
حضرت آیت الله خامنه ای در بازدید از این صنایع، بر رعایت موازین محیط زیست و تلاش مستمر بر تولید ارزش افزوده تأکید کردند.
در منطقه پارس جنوبی همچنین، چندین مجتمع پتروشیمی احداث شده و یا در دست احداث است.پتروشیمی نوری یا برزویه که عظیم ترین واحد آروماتیک کشور به شمار می رود از جمله این واحدها است. پتروشیمی نوری با تولید بوتان – پروپان و متان، نقش مهمی در تأمین مواد مورد نیاز صنایع مختلف کشور ایفا می کند.
تولید بنزین با خلوص و اُکتان بسیار بالا از جمله نوآوریهایی است که در این مجتمع پتروشیمی صورت گرفته  و تهدید دشمن را برای تحریم فروش بنزین به ایران، پیشاپیش خنثی کرده است .
رهبر انقلاب اسلامی پس از بازدید از این واحد پتروشیمی، گسترش روحیه ابتکار و نوآوری را، راهگشای تسریع در پیشرفت کشور خواندند.
علاوه بر پتروشیمی نوری چندین واحد پتروشیمی دیگر در پارس جنوبی در دست احداث است که پتروشیمی کاویان از جمله آنهاست. این واحد عظیم صنعتی با ظرفیت سالانه 2 میلیون تن، بزرگترین واحد پتروشیمی در نوع خود محسوب می شود. این مجتمع که تاکنون حدود 1 میلیارد دلار در آن سرمایه گذاری شده امسال به بهره برداری می رسد.
ضرورت انتقال دانش «طراحی – مهندسی – مدیریتی و اجرایی» به نسل جوان از دیگر نکاتی بود که رهبر انقلاب اسلامی در بازدید از فازهای مختلف منطقه پارس جنوبی خاطرنشان کردند.
در حال حاضر حدود 53 هزار نفردر واحدهای مختلف صنعتی – اقتصادی این منطقه شاغلند که میانگین سنی اکثر آنها  حدود 30 سال است .
مسئولان منطقه پارس جنوبی در بازدید حضرت آیت الله خامنه ای از این منطقه همچنین اعلام کردند تا سال 94، پنجاه و پنج میلیون تن ظرفیت نصب شده پتروشیمی در این منطقه ایجاد خواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامی قبل از بازدید از واحدهای منطقه پارس جنوبی، در جمع مدیران ارشد و اجرایی صنعت نفت کشور و پیمانکاران طرحهای مختلف تولید – توسعه پارس جنوبی حضور یافتند.
در این دیدار که وزرای اقتصاد، صنایع و معادن، رئیس کل بانک مرکزی و شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی حضور داشتند وزیر نفت با گرامیداشت یاد شهیدان جهادگر صنعت نفت، اعلام کرد: برای استفاده از ظرفیت بسیار ارزشمند میدان گازی پارس جنوبی 29 فاز پیش بینی شده است که همه آنها در برنامه پنجم توسعه، به تولید می رسد. صادرات گاز به خارج از جمله اهداف توسعه منطقه پارس جنوبی است که وزیر نفت به ان اشاره کرد.
آقای میرکاظمی همچنین با اشاره به مطالعات دقیق کارشناسانه برای کوتاه کردن مدت اجرای فازهای منطقه پارس جنوبی، درآمد سالانه صنایع منطقه پارس جنوبی را در پایان اجرای 29 فاز تولید و توسعه، بیش از 110 میلیارد دلار اعلام کرد.
آقای میرکاظمی با اشاره به ظرفیت صنایع پتروشیمی پارس جنوبی و عسلویه گفت: در پایان برنامه پنجم ظرفیت پتروشیمی کشور به 95 میلیون تن خواهد رسید.
وزیر نفت حضور موفق شرکتهای ایرانی را در طرحهای توسعه منطقه پارس جنوبی، بسیار نوید بخش خواند و گفت: با اتمام اجرای فازهای پیش بینی شده ایران در صنایع نفت و گاز، دارای فناوری بومی خواهد بود و از توانایی صدور این فناوری کاملاً ایرانی به دیگر کشورها برخوردار خواهد شد.
وزیر نفت در جمع بندی سخنان خود، سال نو را در صنعت نفت و گاز سالی بسیار پرنشاط و موفق پیش بینی کرد.
در این دیدار همچنین مهندس سوری مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گزارشی از روند پیشرفت طرحهای مختلف توسعه و توسعه منطقه پارس جنوبی بیان کرد.

 

کد خبر 131041

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار امام و رهبری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز