مجموع نظرات: ۰
شنبه ۶ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: رییس انجمن مامایی ایران خواستار توقف مداخله های غیر ضروری برای مادران باردار شد

ناهید خداکرمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: برخی مراقبت‌های افراطی و مداخلات غیر ضروری می‌تواند منجر به تبعات و پیامد های ناخواسته ای برای مادر و نوزاد شود .

خداکرمی با بیان اینکه ممکن است حدود 15 درصد بارداری ها در رده بارداری های پر خطربشمار آیند گفت ‌: وظیفه ماماها و متخصصان زنان و زایمان این است که این 15 درصد بارداری های پرخطر را شناسایی کرده و مراقبت های ویژه بارداری را برای مادران انجام دهند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهارداشت:‌‌ این در حالی است که در شرایط حاضر مداخلات غیر ضروری باعث مشکلاتی برای مادر و نوزاد شده است.

وی به ختم انتخابی بارداری به درخواست مادر اشاره و آنرا به عنوان یکی از مداخلات غیر ضروری بارداری عنوان کرد و گفت: متاسفانه برخی مادران جوان تمایل دارند که نوزاد آنها در یک روز خاص مثلا در سالروز تولد مادر به دنیا بیاید و به همین علت درخواست بدنیا آمدن نوزاد یا ختم انتخابی بارداری را می کنند که به سزارین (رستم زایی) منتهی می‌شود.

خداکرمی گفت:‌ این در حالی است که در هیچ نقطه ای از دنیا ، مادر و یا پزشک روزتولد نوزاد یا ختما بارداری را به خواست خودش تعیین نمی‌کند.

وی ا فزود ‌: به همین علت است که ایران از جمله کشورهایی است که مقام نخست را برای انجام عمل سزارین در دنیا کسب کرده است که به ویژه برای نوزادان دارای پیامدهایی از جمله افزایش احتمال 20 درصدی ابتلا به دیابت و احتمال 50 درصدی ابتلا به آسم از جمله آنها است.

رییس انجمن مامایی ایران افزود ‌: مراقبت های دوران بارداری باید بر این اصل استوار باشد که بارداری یک روند طبیعی برای مادر بشمار می ‌آید و باید کمک کرد تا مادر با مشکلی در این روند طبیعی مواجه نشود و نوزاد خود را تندرست به دنیا بیاورد.

کد خبر 130974

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز