همشهری‌آنلاین: تحلیلگران اقتصاد سیاسی در حالی که جنگ در لیبی پس از دور نخست حملات کشورهای غربی شدت گرفته است از پیامدهای تشدید جنگ و نگرانی‌های نفتی آمریکا و اروپا سخن می‌گویند.

libya

هرچند لیبی از تولید کنندگان عمده نفت خام دنیا نیست و تنها دو درصد نفت صادراتی جهان را تامین می‌کند ولی موقعیت جغرافیائی لیبی و مرغوبیت نفت این کشور عواملی بسیار مهم هستند.

لیبی در حاشیه جنوبی مدیترانه و در نزدیک‌ترین فاصله از اروپا و بخصوص کشور ایتالیا قرار گرفته است.

نفت لیبی و شمال افریقا از نوع بسیار مرغوب دارای کمترین مقدار گوگرد است و چون لیبی مستعمره سابق ایتالیا بوده و ارتباط اقتصادی نزدیک با این کشور دارد، تامین کننده عمده نفت ایتالیاست.

لئو دورالس، تحلیلگر نفتی در مصاحبه با شبکه سی ان ان گفت: هرچند چاه‌های نفتی لیبی در مناطق غیر مسکونی و بیابانی جنوبی این کشور و دور از مناطق جنگی واقع شده ولی بنادر صادراتی صحنه درگیری‌های اخیر است.

به علاوه احتمال تخریب و انفجار منابع نفتی و شبکه لوله‌های انتقال نفت خام به بنادر صادراتی، وجود دارد، اقدامی که صدام نیز در آستانه شکست در جنگ کویت انجام داد.

به گفته دورالس در این صورت قیمت نفت خام تا ده دلار در هر بشکه افزایش می‌یابد و با روند فزاینده قیمت بنزین در آمریکا این کشور توان مقابله با این روند جدید را ندارد

کد خبر 130898

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز