جمعه ۲۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۳
۰ نفر

گروه ادب و هنر- احمد افشار: هنرهای تجسمی در سال 89 مسیر پرفراز و نشیبی را طی کرد که در این مسیر با موفقیت‌ها و کاستی‌هایی همراه بود.

arts

روزهای پایانی سال فرصت مناسبی برای بررسی کارنامه یکساله فعالیت هنری بخش تجسمی است؛ شاید که واکاوی نقاط قوت و ضعف، چشم‌انداز روشنی در زمینه اقدامات سال 90 پیش روی ما قراردهد. برگزاری موفق سومین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر را باید یکی از موفقیت‌های عرصه تجسمی کشور در سال‌جاری دانست. گستردگی جغرافیایی برگزاری جشنواره از ویژگی‌ها و تفاوت‌های سومین دوره جشنواره فجر با دوره‌های گذشته بود.

اگر چه جشنواره هنرهای تجسمی فجر برای رسیدن به جایگاه اصلی و واقعی خود راه بسیار طولانی را باید طی کند اما گام‌های بلند در سومین جشنواره نشان از آینده بسیار درخشان این رقابت هنری دارد. پنجمین جشنواره هنرهای تجسمی جوان را نیز می‌توان یکی دیگر از اتفاقات مهم عرصه هنرهای تجسمی دانست که با هدف خودباوری، بسترسازی، ایجاد نشاط اجتماعی، شناسایی جوانان توانمند و مشارکت نسل جوان در عرصه هنر برگزار شد.

دوسالانه خوشنویسی در نخستین گام به‌رغم عنوان بین‌المللی، بدون شرکت‌کننده خارجی در قزوین برپاشد. این دوسالانه در 5 رشته نستعلیق، شکسته نستعلیق، نسخ، ثلث و گرایش‌های نوین برگزار شد. اما برگزار نشدن دو سالانه‌های مجسمه‌سازی‌، تصویرگری کتاب کودک و دوسالانه نقاشی با عنوان یادواره کمال‌الملک را می‌توان جزء ناکامی‌های بخش هنرهای تجسمی دانست که امید است سال 90 برگزاری این دوسالانه جزء اولویت‌های معاونت هنرهای تجسمی باشد.

برگزاری جشنواره دوسالانه هنر‌های تجسمی دامون‌فر ویژه جوانان زیر 25 سال نیز یکی دیگر از رقابت‌های هنری در بین جوانان بود که با موفقیت همراه بود. ماجرای مفقود شدن مجسمه‌های سطح شهر را که از تعطیلات نوروز سال 89 آغاز شد و طی آن بیش از 8 مجسمه از هنرمندان مجسمه‌ساز کشور ناپدید شد ، یکی از نقاط تاریک حوزه تجسمی می‌توان برشمرد، که پرونده مربوط به این سرقت هنری گشوده است و به‌رغم گذشت ماه‌ها هنوز به نتیجه نرسیده است.

یکی دیگر از اتفاق‌هایی که همزمان با جشنواره تجسمی فجر روی داد، برگزاری نمایشگاه فتوآرت‌های ناصر پلنگی در ایران بود. آنچه در این نمایشگاه خبرساز شد، فروش 24 اثر به ارزش 72 میلیون و 500 هزار تومان بود که در تاریخ هنر دیجیتال ایران بی‌سابقه است و این نقاش توانست به رکوردی در این زمینه دست پیدا کند.

ماجرای برگزاری اکسپو و خرید و فروش آثار هنری چند سالی است که رونق زیادی در میان بخش خصوصی و دولت گرفته است. تقریبا سالی دو بار نمایشگاه بزرگ خرید و فروش آثار هنری برگزار می‌شود. یکی از آنها با عنوان هفت نگاه از سوی 7 نگارخانه و توسط بخش خصوصی توانسته است با فروش بالا، اعتماد هنرمندان را به دست آورد. با اینهمه اکسپو به‌رغم روند هرساله خود که معمولا در نیمه دوم سال و گاهی همزمان با جشنواره تجسمی فجر برگزار می‌شد، امسال برپا نشد و قرار بود بازار هنرهای تجسمی به جای آن در سومین جشنواره هنرهای تجسمی فجر شکل بگیرد که آن‌هم به ادعای عبدالحسینی به‌دلیل نبود فضای نمایشگاهی برپا نشد.

به‌رغم بحران‌های اقتصادی در دنیا و تمام اتفاق‌های خوب و بدی که در سال‌جاری برای جریان تجسمی کشور روی داد اما هنرمندان ایرانی نه تنها در دنیا و کشورهای همسایه موفقیت‌های خوبی کسب کرده‌اند و همچنان در حراج‌های خارجی منطقه جزو رکورددارها هستند، بلکه در داخل نیز به‌نظر می‌رسد شرایط برای این هنر در حال رونق گرفتن است و بخش خصوصی و مردم با خرید آثار به آن توجه نشان داده‌اند.

در کنار همه آنچه مطرح شد، هنرمندان رشته‌های مختلف تجسمی با کسب موفقیت‌های بسیار در مسابقات و رقابت‌های بین‌المللی بار دیگر برای کشورمان افتخار کسب کردند. راهیابی آثار 15 گرافیست ایرانی به دو سالانه پوستر فنلاند، کسب3 مقام برگزیده از سومین جشنواره هنری مینیاتور و تذهیب الجزایر، انتخاب اثر برگزیده جشنواره معتبر بولونیای ایتالیا، موفقیت تصویرگر زن ایرانی در جشنواره بین‌المللی نومای ژاپن و جایزه ویژه مسابقه بین‌المللی «فکس برای صلح» به کاریکاتوریست ایرانی، گوشه‌ای از این موفقیت‌های بین‌المللی است.

کد خبر 130743

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز