چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۴
۰ نفر

گروه شهری: انتشار تصاویر آبگرفتگی‌های شدید در محوطه بدون سقف تخت‌جمشید در شیراز که نخستین سیستم فاضلاب شهری در آن ایجاد شده است - درحالی‌که تنها چند روز به سفرهای نوروزی مانده است - نگرانی‌ها از به خطر افتادن این میراث جهانی را افزایش داد.

takhte jamshid

یکی از دوستداران میراث فرهنگی کشور پیش‌تر با انتشار تصویرهایی از آبگرفتگی‌ها در تخت جمشید، نسبت به خطر فرسایش محوطه باستانی تخت‌جمشید که به ثبت جهانی نیز رسیده است، به‌دلیل آبگرفتگی‌های شدید هشدار داد. براساس گزارش‌های منتشر شده، افزایش بارندگی‌ها در استان فارس موجب تشدید آبگرفتگی‌ها در این محوطه باستانی شده تاجایی‌که فرسایش مداوم، رشد گلسنگ‌ها، ترک‌خوردگی‌ها و شکستگی سنگ‌ها و کتیبه‌های تاریخی این محوطه از عوارض آبگرفتگی تخت جمشید است. کامیار عبدی، باستان‌شناس ایرانی در همین رابطه به مهر گفته است که در زمان ساخت تخت‌جمشید، سیستم فاضلاب آن نیز تعبیه شده بود تا درصورت بارندگی‌، آب جمع نشود و به خارج از محوطه جاری شود.

وی که پیش‌تر به‌دلیل انتقاد از برخی شیوه‌های مدیریتی موزه ملی ایران درخصوص آثار باستانی کشور از سوی مدیر موزه ملی ایران از ورود به آن منع شده بود، افزود: در سال‌های اخیر بخش کمی از راه‌های فاضلاب محوطه تخت‌جمشید پاکسازی شد و بسیاری از این راه‌ها نیز اکنون به‌دلیل وجود خاک و زباله مسدود شده است. عبدی گفت: احیای سیستم آب و فاضلاب تخت‌جمشید از اولویت‌های مهم ساماندهی وضعیت آن است که باید با یک برنامه‌ریزی صحیح هرچه سریع‌تر انجام شود.

کد خبر 130654

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز