همشهری آنلاین: کاهش تولید و عرضه تراشه‌های الکترونیکی توسط شرکت‌های ژاپنی به دلیل وقوع زلزله و سیل، روز گذشته تأثیر خود را بر بازار تراشه گذاشت و قیمت این قطعات را به شدت افزایش داد.

japan-chip-price

به گزارش رویترز، تحیل‌گران می‌گویند اگر زنجیره عرضه توسط تولید کنندگان ژاپنی برای چند هفته آینده شکسته شود، شاهد افزایش قیمت شدید و همچنین کاهش دستگاه‌های الکترونیکی به خصوص تبلت و گوشی‌های هوشمند در سراسر جهان خواهیم بود.

ژاپن بزرگترین تولید کننده تراشه‌های الکترونیکی در جهان است که بیش از یک پنجم تولید نیمه رساناها را در اختیار خود دارد.

بسیاری معتقدند حتی اگر زلزله و سونامی به خود کارخانجات تولید تراشه خسارت وارد نکرده‌باشد، مشکلات تأمین برق و خطوط حمل و نقل می‌تواند بر قیمت و عرضه تراشه‌ها تأثیر گذار باشند.

حافظه فلش NAND که در دستگاه‌های قابل حمل کاربر زیادی دارند، حافظه‌های DRAM، ریزکنترل کننده‌ها، پنل‌های LCD و قطعات مورد استفاده در تولید تلویزیون‌های LCD اولین محصولاتی هستند که تحت تأثیر این بحران قرار خواهند گرفت.

قیمت حافظه‌های NAND بعد از افزایش 20 درصد روز دوشنبه، روز سه شنبه 3 درصد دیگر افزایش پیدا کرد. این در حالی است که قیمت حافظه‌های DRAM  بعد از افزایش 7 درصدی روز دوشنبه، 0.2 درصد دیگر افزایش یافت.

شرکت کینگستون، بزرگترین تولید کننده حافظه‌های DRAM و NAND می‌گوید بسیاری از تغییرات بازار در چند روز گذشته به دلیل فشارهای روانی زلزله و سونامی ژاپن است و بیشتر حالت پیشگیرانه دارد ولی اگر در هفته‌های آینده تغییری در روند عرضه این قطعات توسط ژاپن صورت گیرد بحران در بازار تراشه ادامه خواهد داشت.

بازار تراشه‌ها از جمله حافظه‌های NAND به تازگی با افزایش شدید عرضه و تقاضای کامپیوترهای تبلت نظیر iPad2، شاهد کاهش قطعات تولیدی بود. به نظر می‌رسد در صورت ادامه کاهش عرضه تراشه، بحران این بازار به بازار دستگاه‌های قابل حمل و تبلت نیز کشیده خواهد شد.

برای مثال شرکت تایوانی Wintek که قطعات صفحه نمایش لمسی آی‌پد2 را تولید می‌کند می‌گوید تنها برای 2 هفته در بازار مواد اولیه دارد. اپل نیز می‌گوید عرضه آی‌پد2 در ژاپن را به تعویق انداخته است ولی نگفته که آیا این تصمیم به دلیل مشکلات عرضه و حمل و نقل است.

شرکت Park Electrochemical Corp. که مدارهای چاپی دیجیتال و ریزموج برای شبکه‌های مخابرانی تولید می‌کند می‌گوید بیشتر مواد اولیه مورد نیازش از ژاپن تأمین می‌شود و با ایجاد مشکلات لوجستیکی عرضه این مواد اولیه عرضه تولیداتش به خطر خواهد افتاد.

اکنون این شرکت‌ها به دنبال تأمین کننده‌های جایگزین هستند. تایوان و کشورهای دیگری از جمله فرانسه از گزینه‌های احتمالی شرکت‌ها برای خرید تراشه و مواد اولیه هستند.

شرکت‌های تولید کننده دستگاه‌های الکترونیکی در ژاپن نیز در وضعیت بحرانی به سر می‌برند. شرکت توشیبا تولید کننده دستگاه‌های الکترونیکی و تولید کننده یک سوم تراشه‌های NAND می‌گوید در حال بررسی وضعیت سیستم‌های لوجستیکی خود است. زلزله و سونامی کارخانه‌های تولید کننده ریزپردازنده و سنسورهای تصویری شرکت توشیبا را تعطیل کرده‌اند.

شرکت Texas Instruments از توقف تولیدات در کارخانه‌هایش در ژاپن خبر داده ولی می‌گوید 60 درصد تولید را به کارخانه‌های دیگر منتقل کرده‌است.

شرکت سونی نیز اعلام کرده 8 کارخانه که دستگاه‌های نوری، کارت‌های مدار مجتمع، دیسک بلو – ری و باتری‌های لیتیوم تولید می‌کنند تعطیل شده‌است.

کد خبر 130610

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز