علی ابراهیمی: میوه و مرکبات از جمله محصولاتی است که با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و افزایش تقاضا با نوسان قیمت مواجه شده و بر این اساس دست‌اندرکاران تنظیم بازار تلاش می‌کنند تا با عرضه میوه و تره‌بار ذخیره‌سازی شده در این ایام از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها جلوگیری کنند.

میوه

 با این وجود تفاوت چند 100درصدی نرخ میوه و تره‌بار در میوه‌‌فروشی‌های سطح شهر و میدان مرکزی میوه و تره‌بار موجب شده است تا در طول ایام سال و به‌ویژه شب عید، میوه با قیمت‌هایی به‌مراتب بیشتر از نرخ مصوب در میدان مرکزی میوه و تره‌بار به دست مصرف‌کننده رسیده و در واقع خلأ نظارت بر میوه‌فروشی‌های سطح شهر موجب شده است تا این محصولات به نرخ‌هایی چندین برابر بیش از نرخ واقعی با احتساب سود مقرر میوه‌فروشی‌ها به دست مشتری برسد.

میوه و سبزی از جمله اقلام مصرفی سبد خانوار است که متأثر از نظام عرضه و تقاضا به‌دلیل نابسامانی نظام توزیع همواره نوسان قیمت را تجربه می‌کند. اکنون در آستانه شب‌عید کاهش تولید و مشکلات واردات برخی انواع میوه و مرکبات مانند سیب درختی موجب شده است تا نرخ این محصولات در میوه‌فروشی‌های سطح شهر با افزایش چشمگیری مواجه شود. این در حالی است که نرخ مصوب میوه و تره‌بار در میدان مرکزی و میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران با نرخ عرضه میوه در سطح شهر بسیار متفاوت است.

علی امامی، نایب رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره‌بار در مورد علل تفاوت چشمگیر نرخ میوه در میوه‌‌فروشی‌های سطح‌شهر و مراکز عمده عرضه به خبرنگار ما گفت: میدان مرکزی میوه و تره‌بار 74 قلم میوه، مرکبات و سبزی را با نظر کارشناسی نرخ‌گذاری کرده و با نرخ مصوب براساس فاکتور فروش به میوه‌فروشی‌های سطح شهر عرضه می‌کند با این وجود اکنون نرخ میوه و سبزی‌ها در میوه‌فروشی‌های سطح شهر در مقایسه با نرخ مصوب این محصولات در میدان مرکزی میوه و تره‌بار
شهر تهران و میادین عرضه مستقیم شهرداری چندین برابر است. علی امامی با بیان اینکه نرخ‌گذاری میوه، مرکبات و سبزی‌ها در میدان مرکزی میوه‌و تره‌بار تهران براساس نظام عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد افزود: عرضه و تقاضا عامل اصلی تعیین قیمت میوه و مرکبات در میدان مرکزی میوه و تره‌بار بوده و کارشناسان اتحادیه بارفروشان با بررسی میزان عرضه و نیاز بازار نسبت به تعیین نرخ مصوب اقدام می‌کنند. در واقع با افزایش عرضه یا واردات برخی میوه و مرکبات نرخ این محصولات در میدان مرکزی میوه و تره‌بار نیز کاهش می‌یابد.

باز هم ضعف نظارت

همانند بسیاری از اقلام خوراکی دیگر خلأ نظارت در بازار میوه و مرکبات نیز موجب شده است تا بازار میوه و مرکبات‌ درگیر واسطه‌گری و دلالی شده و نرخ این محصولات را در میوه‌‌‌فروشی‌های سطح شهر به چندین برابر مراکز عمده عرضه افزایش دهد.

نایب رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران معتقد است، علت تفاوت نرخ میوه و تره‌بار در میدان مرکزی و میوه‌فروشی‌های سطح‌شهر در نبود نظارت بوده و باید وزارت بازرگانی سازوکار مؤثری را برای کنترل نرخ این محصولات در سطح شهر اعمال کند. از آنجا که اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار تهران جزئی از نظام خرده‌فروشی میوه در سطح شهر محسوب می‌شود به‌نظر می‌رسد واگذاری نظارت بر میوه‌فروشی‌های سطح شهر به این اتحادیه چندان کارآمد نبوده است و با این شرایط هردفعه بارفروشان به‌عنوان عوامل نابسامانی بازار میوه معرفی می‌شوند.

امامی نظارت مؤثر وزارت بازرگانی بر میوه‌فروشی‌های سطح شهر را راهکار رفع شرایط نابسامان کنونی قیمت میوه قلمداد کرده و گفت: میدان مرکزی میوه و تره‌بار انواع میوه و سبزی‌ها را با فاکتور رسمی به میوه‌فروشی‌های سطح شهر ارائه کرده و میوه‌فروشی‌ها نیز با افزایش حداکثر 30 تا 40درصدی نرخ نسبت به عرضه میوه به مصرف‌کنندگان اقدام می‌کنند این در حالی است که در برخی موارد نرخ میوه و سبزی در فاصله میدان مرکزی تا میوه‌فروشی‌های سطح شهر با افزایش200 تا 300درصدی مواجه می‌شود. به‌عنوان مثال نرخ هویج فرنگی در میدان مرکزی میوه و تره‌بار 150 تومان است اما اکنون این محصول با قیمت 600 تومان در سطح شهر عرضه می‌شود.

نرخ‌های چندگانه

بررسی قیمت مصوب میوه، تره‌بار و سبزی‌ها در میدان مرکزی و میوه‌فروشی‌های سطح شهر بیانگر زیان توأم مصرف‌کنندگان و سودجویی برخی عوامل عرضه است. به‌نحوی که نرخ سیب قرمز و زرد در میدان مرکزی میوه و تره‌بار هزار و 500 تا 2‌هزار، میوه‌فروشی 3 هزار تا 3‌هزار و 200، نارنگی پاکستانی 850‌تا‌950، میوه‌فروشی هزارو‌600 تا هزارو 700، پرتقال‌شمال 800 تا هزار، میوه‌فروشی هزارو 700 تا هزارو 800، کیوی 700تا 800، میوه‌فروشی 2 هزار، لیمو شیرین 600 تا 800، میوه‌فروشی هزارو 600، کلم‌پیچ‌سفید 200، میوه‌فروشی 400، کلم قرمز 220، میوه‌فروشی 400، بادمجان‌بندری 450 تا 500، میوه‌فروشی هزار تا هزار و 200، کلم‌بروکلی 600، میوه‌فروشی 2‌هزار، خیار بوته‌ای 350 تا 450، میوه‌فروشی 700 تا 750، خیارگلخانه‌ای 800 تا هزار، میوه‌فروشی هزارو 500‌تاهزارو 700، گوجه‌فرنگی 220 تا 350، میوه‌فروشی 400 تا 700‌تومان است.

کد خبر 130577

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز