گروه اقتصادی: با وجود وعده‌های وزارت بازرگانی برای تثبیت قیمت میوه از طریق آزادسازی ذخایر انجام شده، روند صعودی قیمت میوه و مرکبات تشدید شده است.

میوه

به گزارش خبرنگار ما، درحالی‌که عرضه سیب و پرتقال ذخیره‌سازی شده به نرخ مصوب از 24اسفند ماه جاری آغاز شده، قیمت انواع میوه در سطح شهر با افزایش چشمگیری مواجه شده و مسئولان از تشدید برخورد با متخلفین خبر می‌دهند. نابسامانی بازار میوه، موجب شده است تا اکنون قیمت هر کیلو سیب قرمز و زرد در میوه‌‌فروشی‌های سطح شهر به 3هزارو 200، پرتقال بیش از 2هزار و موز به هزار و 800 تومان در هر کیلو گرم افزایش یابد.

این افزایش قیمت‌ها در حالی صورت می‌گیرد که قیمت اعلام شده پرتقال و سیب ذخیره‌سازی شده در چارچوب طرح تنظیم بازار نیز افزایش چشمگیری نسبت به قیمت‌ این محصولات در مدت مشابه سال گذشته داشته است به‌نحوی که نرخ مصوب سیب ذخیره‌سازی‌ شده با افزایش 100درصدی از 750 تومان سال گذشته به هزارو 500‌تومان و قیمت پرتقال نیز از حدود 900 تومان به هزارو 180تومان افزایش یافته است.

تشدید بازرسی‌ها

افزایش شدید قیمت میوه و مرکبات، موجب شده است تا مسئولان از نرخ‌گذاری و تشدید بازرسی‌ها برای مهار قیمت‌ها خبر دهند. معاون بازرسی و نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: بازار میوه به‌شدت تحت کنترل بازرسان محسوس و نامحسوس است. جواد تقوی افزود: با توجه به آغاز توزیع میوه ذخیره‌سازی شده، بازرسان سازمان حمایت در مراکز توزیع عمده میوه متمرکز و نظارت‌ها تشدید شده است.

وی تصریح کرد: در ایام تعطیلات نوروز به‌خصوص روزهای ابتدایی آغاز سال، بازرسی‌ها شدت می‌یابد و به‌خصوص در مورد میوه شدت عمل بیشتری خواهد داشت. همچنین رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان میوه از تصویب قیمت هزارو 300تومانی موز در خرده‌‌فروشی‌ها و برخورد با گرانفروشان خبر داده است. سید رضا نورانی به فارس گفت: مصوب شده تا موز در میادین عمده فروشی 1150 تومان و در میادین شهرداری و مغازه‌ها به قیمت 1300 تومان عرضه و با گرانفروشان برخورد شود. وی با بیان اینکه موز به اندازه کافی وارد کشور شده است، افزود: موز از 26 اسفند تا 20 فروردین با نرخ یکسان و مصوب در کشور توزیع می‌شود.

دلایل نابسامانی بازار میوه

از سوی دیگر روز گذشته دبیر اتحادیه بارفروشان در نامه‌ای به رئیس شورای اصناف کشور دلایل نابسامانی بازار 4 محصول مهم کشاورزی را اعلام و راهکارهایی برای رفع مشکلات موجود ارائه کرده است.علی حاج فتحعلی دبیر اتحادیه بارفروشان تهران در نامه‌ای به نوده فراهانی، رئیس شورای اصناف خاطرنشان کرد: عمده نیاز مردم ما غیراز گندم و برنج، سیب‌زمینی، پیاز، سیب درختی و پرتقال است که این 4محصول در تمام نقاط ایران و در اکثر استان‌ها تولید می‌شود، با این مقدمه کوتاه این سؤال در ذهن ایجاد می‌شود پس چرا ما هنوز نتوانسته‌ایم قیمت این 4 محصول را مهار کنیم. یعنی حداقل قیمت ثابتی با توجه به تورم داخلی و بازار جهانی برای آن به‌دست آوریم؟

وی این شرایط را ناشی از نبود برنامه‌ مدون و صحیح کوتاه‌مدت و بلندمدت دانسته و آورده است، متأسفانه عدم‌تصمیم‌گیری واحد در زمینه میوه یکی از عوامل به‌هم‌ریختگی و متشنج شدن بازار این محصول است.دبیر اتحادیه بار فروشان تهران تصریح کرده است، در مورد میوه، ارگان‌های مختلف برای خود، قوانینی را دنبال کرده و تصمیم‌گیری‌هایی دارند. همچنین در بیشتر مواقع این دستگاه‌ها با هم اختلاف‌نظر و سلیقه دارند.

کد خبر 130548

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز