مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: درست مانند برخی رانندگان که تمامی خیابان‌ها را اتوبان دیده و با سرعت بالا و غیر مجاز حرکت می‌کنند برخی از ستاره‌ها نیز سریع‌تر از دیگر ستاره‌ها در میان فضا حرکت می‌کنند، این ستاره‌ها فراری خوانده می‌شوند

ستاره فراری

به گزارش خبرگزاری مهر، تلسکوپ وایز ناسا یکی از این ستاره‌های فراری خلافکار را در هنگام ارتکاب جرم دستگیر کرده است! این تلسکوپ توانسته از ستاره آلفا-کم که مشابه یک موتورسوار که از میان خودروهای متوقف در ترافیک زیگزاگ راه خود را باز می‌کند، در حالی عکس بگیرد که این ستاره با سرعت از میان ستاره‌ها عبور می‌کند.

ابرستاره آلفا-کم ستاره درخشانی است که در میان این تصویر دیده می‌شود و از یک سو توسط ابری هلالی شکل و سرخ رنگ از غبارها و گازهای کیهانی احاطه شده است.

به چنین ستاره‌های پرسرعتی ستاره‌های فراری می‌گویند. فاصله و سرعت آلفا-کم تقریبا نامشخص است اما فاصله آن در حدود هزار و 600 تا 6 هزار و 900 سال نوری تخمین زده شده و با سرعتی در حدود 680 تا چهار هزار و 200 کیلومتر بر ثانیه در حرکت است.

به نظر می‌رسد وایز در تصویربرداری از این ستاره‌های فراری بسیار حرفه‌ای است زیرا پیش از این نیز از ستاره‌هایی مانند زتا-مارافسای، ارابه ران AE و بتا-فرس عکس‌های جالب توجهی به ثبت رسانده بود. با این حال عکس گرفتن از بتا کم تبحر خاص خود را می‌خواهد زیرا سرعت این ستاره بسیار بالا است.

در صورتی که این ستاره را خودوریی تصور کنیم که با سرعت چهار هزار و 200 کیلومتر بر ثانیه در سفر است، چنین خودرویی می‌تواند در عرض یک ثانیه از سن فرانسیسکو به نیویورک برود. اخترشناسان نیروی محرکه ستاره‌های فراری را انفجارهای ابرنواختری و یا تعاملات گرانشی با دیگر ستاره‌ها در میان یک خوشه ستاره‌ای می‌دانند.

به دلیل ابعاد عظیم ستاره آلفا-کم این ستاره بادهای قدرتمندی به وجود می‌آورد و مواد موجود در فضا را به اطراف پراکنده می‌کند که نمونه‌ای از این مواد را می‌توان به رنگ سرخ در این تصویر مشاهده کرد.

کد خبر 130513
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز