دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۹:۳۱
۰ نفر

زهرا رفیعی: روزهای آخر سال، روزهایی پر از حس‌های دوگانگی است؛ از یک طرف دوست داریم همین چند صباح باقیمانده هم به سرعت باد بگذرد و برسیم به روزهای تعطیل آن طرف سال و از طرف دیگر استرس نرسیدن به پایان پروژه‌های کاری و عمر رفته بر باد رهایمان نمی‌کند. می‌شوییم، گردگیری می‌کنیم و خرید می‌کنیم تا سال نو شود.

گلهای بهاری

 شهر نیز در این تکاپو با شهروندانش همراه است. تهران نیز با شعار «بهاران با محرومان» در حال آماده شدن برای استقبال از بهار است.

با توجه به تغییر رویکرد شهرداری تهران از سازمانی خدماتی به نهادی اجتماعی، امسال طرح استقبال از بهار با رویکردی اجتماعی و در راستای حمایت از محرومان به اجرا درمی‌آید.

این طرح با هدف ارائه خدمات هرچه بیشتر به شهروندان به‌ویژه محرومان جامعه، توسعه و ارتقای سطح خدمات، همراهی با مردم به‌منظور نظافت، آراستگی و تزیین محیط و المان‌های شهری، جلب مشارکت شهروندان و ایجاد روحیه نشاط و شادابی با تغییر شکل ظاهری شهر تهران ارائه و با شروع روز درختکاری شروع شد و تا پایان فروردین ادامه خواهد داشت.

مناطق محروم شهر تهران که قرار است در طرح استقبال از بهار به‌صورت ویژه رسیدگی شوند، عبارتند از: سوهانک و ازگل (ناحیه9)، طرشت جنوبی، ده ونک، شمیران نو، شهر زیبا، نصرت و کشاورز غربی، خواجه نصیر طوسی- حقوقی، مجیدیه، استاد معین، محله هاشمی، محله عباسی، کوثر، شهید اسدی، رضویه، شیوا، جوادیه، بلور‌سازی‌، فردوس، نعمت آباد، سیزده آبان، 22بهمن - چیتگر و شهرک لاله.

رسیدگی به محله‌های کمتر برخوردار در سطح مناطق 22گانه با 2هدف اصلی صورت می‌گیرد؛ یکی از آنها آراستگی و بهسازی نقاط محروم شهر در محلات برگزیده برای ایجاد محله پاک و آباد و همچنین ایجاد دلگرمی و آرامش برای مردمان محروم و نیازمند در این محله‌ها برای دستیابی به محله‌ای شاد و آرام است.

عبدالله رمضانی، مدیرکل فرهنگی معاونت اجتماعی- فرهنگی شهرداری تهران در این باره می‌‍‌گوید: یکی از تکالیف مدیریت شهری، ایجاد محیطی آرام، شاد و سرشار از طراوت است. شهروندان در این محیط می‌توانند بیشترین مشارکت را از خود نشان بدهند. محیط و فضای شهری می‌تواند این آرامش روانی را به شهروندان بدهد.

در برخی محلات مانند منطقه20 کمیته خیرین در محلات تشکیل خواهد شد. این کمیته‌ها خدمات ویژه‌ای را به افراد نیازمند و محروم محلات ارائه می‌دهند و با هماهنگی معاونت اجتماعی منطقه با سوپرمارکت‌ها و نانوایی‌های منتخب در محلات، اجناس و نان رایگان در میان افراد محروم توزیع می‌شود تا از این طریق بخشی از مایحتاج ضروری افراد نیازمند تأمین شود.

برای حمایت مادی و معنوی شهرداری از زنان سرپرست خانواده، شورایاران اقدام به شناسایی زنان سرپرست خانواده کرده و شهردار، فرمانده بسیج و امام جماعت مسجد محله به همراه شورایاران در منزل آنها حاضر شده و نسبت به رفع مشکلات و درخواست‌شان اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

از آنجایی که شاید شرایط اقتصادی خانواده‌های محروم در برخی مناطق مانند منطقه20، این فرصت را در اختیار خانواده‌ها قرارندهد تا آنها بتوانند سفر و گردش‌های نوروزی را برای خود و فرزندانشان تدارک ببینند، طرح گردشگری ایتام و محرومان در نوروز به اجرا درمی‌آید. در این طرح که برای نخستین بار اجرا می‌شود، از کودکان و نوجوانان خانواده‌های محروم در تورهای گردشگری ثبت نام به‌عمل می‌آید و اوقات خوش و متنوعی برای این تور گردشی یک‌روزه برای آنها پیش‌بینی شده است که در پایان هدایایی نیز به این عزیزان اهدا می‌شود.

برنامه‌های مشترک

در طرح استقبال از بهار امسال که با عنوان بهاران با محرومان اجرا می‌شود، چندین برنامه در مناطق مختلف به‌صورت یکسان اجرا می‌شود. نخستین آنها روز درختکاری است که در آن با اجرای یک ویژه‌برنامه فرهنگی، یک بوستان در هر ناحیه انتخاب شده و با حضور معاون امور اجتماعی، شهرداران نواحی و شورایاران نهال کاشته شد.

از دیگر برنامه‌های شهرداری برای این نقاط محروم و البته سایر قسمت‌های شهر، اجرای برنامه‌های بهار مسجد است که به غبارروبی مساجد اختصاص دارد.

یکی از مهم‌ترین طرح‌های آخر سال شهرداری، اجرای فوق‌العاده طرح هبه در سطح مناطق است. این طرح به گفته مسئولان یکی از پرطرفدار‌ترین طرح‌هاست.

آمارهای اداره آمار مرکز 137 نشان می‌دهد که از ابتدای فروردین تا 9 اسفند 88 تعداد تماس‌های متقاضیان شرکت در طرح هبه به
14 هزار و 836‌تماس رسیده است که از این میان تعداد پیام‌های دریافتی مربوط به اهدای لوازم و مصنوعات چوبی از جمله کمد و تخت و... با 6 هزار و 730 تماس از سوی شهروندان بیشترین میزان اقلام آماده اهدا را به‌خود اختصاص داده است و اقلامی همچون فرش، موکت و گلیم و از این قبیل با 295 مورد تماس کمترین میزان را در میان سایر کالاهای آماده اهدا داشته‌اند.
از دیگر برنامه‌های شهرداری که عنوان «میهمانی لاله‌ها» را دارد، برگزاری ویژه‌برنامه‌های غبارروبی و گلباران گلزار شهدای بهشت زهرا(س) و مزار شهدای گمنام سطح مناطق 22 گانه در پنجشنبه آخر سال است.

«تهران سلام» برنامه‌ای است که برای غیرتهرانی‌ها تدارک دیده شده است. 2 ایستگاه فرهنگی در مداخل ورودی و مبادی خروجی شهر تعبیه شده و در آن از مسافرین نوروزی استقبال خواهد شد. در این دو ایستگاه به همراه عرضه خدمات و محصولات فرهنگی از قبیل نقشه تهران، راهنمای اماکن دیدنی و گردشگری تهران و بروشورهای اطلاع‌رسانی (مناطق 22، 21، 20، 15، 19، 16، 15، 13، 4) که محل اسکان موقت آنهاست، ارائه خواهد شد.مناطق موظفند به مانند قبل نسبت به آماده‌سازی فضای اسکان موقت مسافران در بوستان‌های منتخب شهر تهران در این مناطق اقدام کنند. پیش‌بینی شده امکاناتی چون وسایل بهداشتی، تأمین ایمنی، نگهبان و کمک‌های اولیه نیز ارائه شود.

«شمیم شجره طیبه» ‌عنوان طرح دیدار شهرداران مناطق، نواحی و معاون امور اجتماعی با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران است که در هفته پایانی سال به‌منظور تجلیل از رشادت‌ها و ایثارگری آنها برگزار خواهد شد. در هر ناحیه حداقل 5 دیدار برگزار می‌شود.

برای چهارشنبه آخر سال طراحی و انتشار بروشور‌های اطلاع‌رسانی به‌منظور آگاه‌سازی اقشار مختلف مردم نسبت به مخاطرات و تهدیدات استفاده از لوازم غیرمجاز در چهارشنبه آخر سال اجرا خواهد شد.

بعد از سال تحویل خدمات شهرداری به مناطق محروم ادامه خواهد داشت. در تور بهارانه از مسافرانی که به تهران می‌آیند یا خانواده‌های محروم ثبت‌نام می‌شود تا در تورهای گردشگری نیم‌روزه و یک روزه در سطح شهر تهران شرکت کنند و با جاذبه‌های اماکن تفریحی و گردشگری آن آشنا شوند. در این روز آنها را با اولویت تهران‌شناسی در موزه‌ها و بخش‌های تاریخی شهر خواهند گرداند.

«جشن بهاران» یکی از آن برنامه‌هایی است که در ایام نوروز اجرا خواهد شد. همزمان با 12 فروردین که روز جمهوری اسلامی است در 22 میدان مهم و پرتردد شهر (در هر منطقه یک ایستگاه) ایستگاه‌های فرهنگی برپا خواهد شد. غرفه‌های سلامت، قرآن بخوانید و جایزه بگیرید‌ و ورزش به همراه اجرای برنامه‌های شاد و مفرح برپا خواهد شد. فردای دوازدهم فروردین که سفره طبیعت با سیزده‌به‌در باز است، در تفرجگاه‌های شهر باز ایستگاه‌هایی برپا خواهد شد تا با دادن کیسه‌های زباله به شهروندان احتمال آلودگی شهر کمتر شود. در این روز به بهترین سبزه شهروندان جایزه داده خواهد شد.

کد خبر 130437

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز