مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: آسمان زمین هفته آینده شاهد طلوع ماه در ابعادی بزرگ‌تر از همیشه خواهد بود، پدیده‌ای که در میان اخبار و شایعات اینترنتی به عاملی برای دامن زدن به فجایع طبیعی که سرتاسر جهان را تحت تاثیر خود قرار داده معرفی شده است

ماه - زمین

به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان در نهایت اطمینان جوامع را از خطا بودن این ذهنیت آگاه کرده و معتقدند هیچ ارتباطی میان فجایع زمینی و فازهای متفاوت کره ماه وجود ندارد.

با این حال ماه و ابعاد بزرگی که قرار است در تاریخ 19 مارچ از خود به نمایش بگذارد، داستان دیگری است، قمر زمین در این تاریخ در نزدیک‌ترین فاصله خود طی 18 سال گذشته از زمین قرار خواهد گرفت، فاصله‌ای برابر 356 هزار و 577 کیلومتر که به این پدیده حضیض نیز می‌گویند و ماه را در این شرایط اَبَرماه خطاب می‌کنند.

این عنوان در دهه 1970 توسط "ریچارد نول" به ماهی اختصاص یافت که در فازی که 90 تا 100 درصد کامل است، در نزدیک‌ترین مدارش نسبت به زمین قرار گرفته باشد، همانطور که در هفته آینده ماه 100 درصد کامل خواهد بود.

نول فردی بود که ابرماه هفته آینده و آثار آن بر روی محیط زیست زمین و فجایع طبیعی زمینی را در اینترنت گسترش داد وی در وب سایت خود اخطار داد ساکنان زمین باید خود را برای خطرات احتمالی پدیده ابرماه که از 16 تا 22 مارچ ادامه خواهد داشت، آماده کنند. به گفته وی در این دوره زمانی میزان جزر و مد افزایش زیادی داشته و احتمال بروز زمین لرزه‌هایی با قدر 5 یا بیشتر و حتی فعالیت‌های آتشفشانی وجود خواهد داشت.

وی معتقد است در حدود 72.7 درصد از رویدادهای بزرگ طبیعی از قبیل زمین لرزه‌های بزرگ در وب سایت وی پیش بینی شده‌اند، برای مثال زمین لرزه‌ای که شهر کرایس چرچ را تخریب کرد، در آخرین روز از یکی از دوره‌های حضیض رخ داده است. زمین لرزه سال گذشته هائیتی نیز در یکی از دوره‌های زمانی پیش بینی شده نول ذکر شده بود.

با این همه دانشمندان ادعای نول را باور ندارند و معتقدند چندین دهه مطالعه بر روی ماه نشان داده است چنین ارتباطی میان فازهای ماه و فجایع طبیعی بر روی زمین وجود ندارد. در واقع محققان معتقدند این ماه است که رویدادهای طبیعی‌اش با فازهای حرکتی‌اش در ارتباط است زیرا این سطح ماه است که با نزدیک شدن به زمان حضیض لرزه‌هایش را آغاز می‌کند.

مدار ماه درست مانند مدار سیاره‌های دور خورشید بیضی شکل است از این رو طی هر چرخش ماهانه بخشی از ماه وجود دارد که ماه به زمین نزدیک‌تر خواهد شد. هفته آینده نیز ماه از همیشه به زمین نزدیک‌تر خواهد شد و فاصله قمر از زمین نسبت به سال گذشته 4000/1 کاهش خواهد یافت.

کد خبر 130428
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز