رئیس فدراسیون فوتبال در روزهای پایانی 89، به مرد خبرساز فوتبال ایران تبدیل شده است. در روزهایی که 4 نماینده ایران در لیگ قهرمانان حضور دارند، لیگ برتر به هفته‌های پایانی و سرنوشت‌ساز خود نرسیده و انتخاب سرمربی تیم ملی نیز به سال 90 موکول شده، علی کفاشیان در گفت‌وگویی با ایسنا حرف‌های تازه‌ای به زبان آورده است.

کفاشیان

  • ارزیابی‌تان از عملکرد فدراسیون فوتبال در سال 89 چیست‌؟

ما در فوتسال و فوتبال ساحلی نتایج خوبی گرفتیم. در ورزش بانوان هم شاهد کارکردهای قابل‌قبولی بوده و به رده‌های بالا آمدیم که از قبل بهتر بوده است. متأسفانه در رده‌های نوجوانان، جوانان، امید و بزرگسالان نتایج لازم را نگرفتیم. اما آنچه تحلیل‌های ما نشان می‌دهد و براساس آن باید گره به‌وجود آمده را در سال 90 بازی کنیم، این است که ما از کشورهای همطراز مثل کشورهای عربی یک قدم جلوتر بودیم و از کشورهایی چون ژاپن و کره‌جنوبی یک قدم عقب هستیم. در سال 89 نتوانستیم یک قدم عقب ماندگی را جبران کنیم و گره باز نشد.

  • با تصویب اساسنامه قرار شد تا یک کار یکپارچه انجام شود اما الان تشتت آرا در هیأت رئیسه هست...

معتقدم مدیر فدراسیون باید اختیارات بیشتری داشته باشد و یک جاهایی اساسی تصمیم بگیرد. درست است که باید به سمت دمکراسی و رای جمع برویم و اصلا تشکیل هیات رئیسه بدان معناست که چند فکر بهتر از یک فکر است اما اساسنامه باید طوری تعریف شود که نایب رئیس فدراسیون را حتما رئیس انتخاب کند. نایب رئیسی فدراسیون یک پست اجرایی بوده و باید در کنار رئیس کار کند. این کار باید اصلاح شود و برای انتخابات بعدی حتما رئیس فدراسیون بیچاره بعدی بتواندنایب رئیس‌هایش را خودش انتخاب کند. این به نفع فوتبال است. باور کنید برای خودم نمی‌گویم چون از من‌ گذشته است. یکی دو مرتبه در ابتدا گفتم اما مواضع شدیدی علیه من گرفتند اما حالا می‌گویم که از من گذشت به فکر آینده باشید. شاید اگر دور بعدی هم رئیس فدراسیون باشم، همین‌ها را انتخاب کنم. اما مهم این است که نایب رئیس‌ها بدانند رئیس فدراسیون آنها را انتخاب کرده نه مجمع. این تفکر مهم است.

  • شما در فدراسیون از صفر شروع کردید؟

من یک جای به هم ریخته را گرفتم. کمیته انتقالی‌ اساسنامه جدید را به ما داد‌ و شکل متفاوتی به فدراسیون داده شده بود. اصلا با هیات رئیسه همخوانی نداشتیم؛ یکسال طول کشید تا همدیگر را فهمیدیم. در فدراسیون فوتبال خیلی مهم است که هماهنگی به‌وجود آید. این کارها شد و برخی از اختلاف‌ها همچنان وجود داشت تا قدم‌به‌قدم به عقب رفتیم تا جایی که تیم ملی نتوانست راهی جام‌جهانی شود. کما اینکه معتقد بودم اگر جایی را تحویل گرفته بودیم که منظم بود و مجبور نبودیم از صفر شروع کنیم، تیم ملی به جام جهانی صعود می‌کرد. این ضربه‌ها را ما خوردیم و امیدواریم بعدی‌ها نخورند.

  • قبلاً گفته بودید می‌خواهید تا سال 95 در فدراسیون بمانید؟

گفته بودم اگر خوش بگذرد می‌مانم. باید ببینیم سال 90 چطور می‌گذرد. بنده معتقدم کسی که به فدراسیون فوتبال می‌آید نه باید سیاسی فکر کند و نه مادی. یعنی اینجا را سکوی پرتابی برای خود نبیند و نیز به فکر پرکردن جیبش نباشد و فقط روی فوتبال متمرکز شده و برای پیشرفت آن تلاش کند.

  • برخی کارشناسان معتقدند فدراسیون نمی‌تواند کار گلخانه‌ای کند؟

چون به سمت استانداردهای بین‌المللی حرکت می‌کنیم، نمی‌توانیم گلخانه‌ای کار کنیم. به‌طور مثال برخی مربیان تصور می‌کنند با تیم‌های ملی هم باید مثل تیم‌های باشگاهی رفتار کرد و برای مدتی کلیه تیم را در اختیار داشته باشند. قطعا این مسئله با استانداردهای روز متفاوت است. اما چون اصولا نتیجه‌گرا هستیم یک جاهایی به‌ویژه در رده‌های پایه باید تمرکزهای گلخانه‌ای کنیم؛ چرا که ضعف‌هایی از نظر فنی در باشگاه‌ها وجود دارد که نمی‌توانند بازیکنان را با آمادگی و تجربه بالا در اختیار تیم‌های ملی قرار دهند.

  • بالاخره برنامه شما برای تیم امید چیست؟

البته به المپیک نرویم هم مثل ناکامی بقیه تیم‌ها، اتفاقی نمی‌افتد(خنده). ان‌شاءالله سرمربی که انتخاب شد، برنامه آماده‌سازی‌ کاملی را برای این تیم تدارک می‌بینیم.

وضع فدراسیون خوب نیست

رئیس فدراسیون موضوع بلوکه شدن 200 میلیون تومان پول فدراسیون به خاطر شکایت علی دایی را تایید می‌کند و می‌گوید: «ما اعتراض‌مان را کردیم اما واقعا نمی‌دانم‌ براساس چه چیزی پول فدراسیون را برداشته‌اند؟ به هر حال وضعیت مالی فدراسیون خوب نیست.»

کد خبر 130399

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز