مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۵:۵۲
۰ نفر

آرش نهاوندی: لپ‌تاپ ابتدا دستگاهی نبود که بتوان آن را به راحتی حمل کرد و لپ‌تاپ‌های اولیه دارای ضخامت قابل توجهی بودند.

لپ تاپ

 شاید سازندگان اولیه لپ‌تاپ که دارای وزن بسیار زیاد بود و مانیتور کوچکی داشت هیچ‌گاه در آن زمان به ذهنشان خطور نمی‌کرد که روزگاری لپ‌تاپ‌هایی به بازار بیایند که وزن و ضخامت بسیار پایینی داشته باشند و از سوی دیگر نیز از شارژ باتری بسیار بالایی برخوردار باشند. اما با پیشرفت‌های انجام شده در عرصه فناوری رایانه‌ای لپ‌تاپ‌های سبک‌تر و باریک‌تر نیز به بازار عرضه شدند و لپ‌تاپ‌هایی با حافظه بیشتر و دارای قابلیت اتصال به اینترنت از طریق وایرلس و لپ‌تاپ‌های دارای بلوتوث و درایو دی‌و‌ی‌دی و قابلیت رایت‌کردن یا ضبط‌کردن نیز در دسترس کاربران قرار گرفتند و به این ترتیب استفاده از پی سی در محیط‌های اداری و تجاری به مرور محدود و استفاده از لپ‌تاپ رایج شد.

یکی از مشکلاتی که لپ‌تاپ‌ها به‌ویژه لپ‌تاپ‌های باریک و سبک وزن با آن روبه‌رو هستند شارژ باتری آنهاست.
لپ‌تاپ‌های با قابلیت شارژ بالا حداکثر 6 تا 8ساعت بدون شارژ مجدد کار می‌کنند اما اخیرا اخباری در دنیای فناوری انتشار یافته مبنی بر اینکه یکی از شرکت‌های سازنده لپ‌تاپ باریک‌ترین رایانه دستی دنیا را با بالاترین میزان شارژ به بازار عرضه کرده است.

امروزه شرکت‌های زیادی به‌دنبال عنوان‌هایی که با پسوند «‌ترین» تمام می‌شوند هستند؛ قدرتمندترین، زیبا‌ترین و باریک‌ترین. اما چند سالی است که رقابت بر سر ارائه باریک‌ترین لپ‌تاپ دنیا شدت گرفته است. تا‌کنون چندشرکت به ارائه لپ‌تاپ‌های باریک پرداخته‌اند اما یکی از محدودیت‌های این لپ‌تاپ‌ها وجود قطعات ضعیف و نه‌چندان قدرتمند است.

یکی از شرکت‌های سازنده لپ‌تاپ تلاش کرده این نواقص را بر طرف کند. این شرکت باریک‌ترین لپ‌تاپ دنیا را همراه با قطعات قدرتمند معرفی کرده است.

این لپ‌تاپ 19‌میلی‌متر ضخامت دارد و از یک سیستم خنک‌کننده بسیار پیشرفته بهره می‌برد و تنها یک‌کیلو و 400گرم وزن دارد، همچنین در ساخت این دستگاه از فناوری نانو استفاده شده است.

علاوه بر مواردی که پیش تر بدان اشاره شد، این دستگاه از نظر طول عمر باتری یک رکورددار به حساب می‌‌آید. این لپ‌تاپ قادر خواهد بود بدون وقفه به‌مدت 10ساعت به فعالیت بپردازد.

ویژگی‌های لپ‌تاپ‌ها

لپ‌تاپ نخستین رایانه پرتابل یا به‌اصطلاح لپ‌تاپ امروزی در سال1981 عرضه شد و با وجود وزن زیاد و مانیتور کوچک، موفقیت تجاری خوبی کسب کرد.

لپ‌تاپ‌ها مانند تمامی کامپیوترها از ریزپردازنده که درحکم مرکز فرماندهی کامپیوتر هستند، فرمان می‌گیرند. پردازنده لپ‌تاپ از نوعی انتخاب یا طراحی می‌شود که کمترین میزان مصرف برق را داشته باشد. امروزه وجود نرم‌افزار و سخت‌افزاری که در فواصل عدم‌کار با ریزپردازنده لپ‌تاپ، آن را اصطلاحا به خواب ببرد، ضروری می‌نماید.

لپ‌تاپ‌ها دارای صفحه نمایشی‌ هستند که عموما از نوع ال‌سی‌دی است و ماوس آنها به‌صورت لمسی و مسطح است.
لپ‌تاپ‌ها از برق‌ آی سی یا باتری به‌عنوان منبع تغذیه استفاده می‌کنند که هر چقدر مصرف آنها کمتر و نیز توانایی ذخیره انرژی در باتری بیشتر باشد، این امر برای یک لپ‌تاپ مزیت محسوب می‌شود.

امروزه درگاه‌های زیادی به‌منظور اتصال لپ‌تاپ به شبکه محلی (ال‌ای ان)، خط تلفن، چاپگر و دیگر ابزار انتقال داده در لپ‌تاپ‌ها قرار داده می‌شوند. علاوه بر دیسک سخت که جز در برخی لپ‌تاپ‌های ویژه بسیار کوچک، درون هر لپ‌تاپی قرار دارد، درایوهای جانبی سازگار با سایر کامپیوترها، نظیر درایو فلاپی (3/5 اینچی)، درایوسی‌دی و دی‌وی‌دی (فقط برای خواندن اطلاعات یا خواندن و نوشتن، بسته به نوع نیاز) به‌صورت بسیار فشرده (از نظر فیزیکی) روی لپ‌تاپ قرار داده می‌شوند. البته برخی لپ‌تاپ‌ها فقط دارای یک درایو جانبی هستند اما امکان اضافه کردن یا تعویض آن درایو با نوعی دیگر (در برخی موارد حتی بدون روشن و خاموش کردن لپ‌تاپ)، پیش‌بینی شده است.

دیسک سخت، رم و سایر اجزای درونی لپ‌تاپ‌ها به‌طور کلی جز در اندازه ظاهری (که کوچک‌تر و سبک‌ترند) از نظر طرز کار تفاوتی با اجزای مشابه در سایر کامپیوترها ندارند.

صفحه‌کلید لپ‌تاپ‌ها معمولاً شبیه سایر صفحه کلید‌ها و در برخی موارد به‌صورت لمسی (لمس تصویر هر کلید روی نمایشگر و ذخیره برابر نهاد آن کلید مجازی در حافظه و درنتیجه شبیه‌سازی‌ عمل تایپ توسط یک صفحه کلید واقعی) است. شکل عمومی لپ‌تاپ‌ها نیز به‌صورت تاشو است که در یک طرف، نمایشگر و در مقابل آن صفحه کلید و ماوس قرار دارند.

سایر اجزا نظیر بلندگو‌ها و درایوهای جانبی نیز بسته به طراحی سازندگان در طرفین جاسازی می‌شوند. حجم یک لپ‌تاپ عموماً با اندازه نمایشگر آن سنجیده می‌شود. وزن سبک‌تر نیز مزیت مهمی است که به‌شدت مورد توجه خریداران است.
امروزه لپ‌تاپ‌ها طوری ساخته می‌شوند که ارتقا دادن یا به‌اصطلاح آپ‌گرید کردن آنها به سادگی امکان‌پذیر باشد.

به احتمال قوی آلن کای از شرکت زیراکس، اولین کسی بود که در دهه 1970 طرح رایانه قابل حمل را به طور اصولی پایه‌ریزی کرد. او در این طرح رایانه‌ای به اندازه دفترچه یادداشت را پیش‌بینی کرد. از آن زمان تاکنون سازندگان بسیاری به این عرصه وارد شدند و هر کدام در حد خود به بهبود کیفیت لپ‌تاپ‌ها کمک کردند.

کد خبر 130331

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز