نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشنهاد انگلیس مربوط به تامین سوخت هسته‌ای در آژانس را غیرمنطقی، غیرحقوقی و سیاسی دانست و تاکید کرد:

این پیشنهاد شروطی را مطرح می‌کند که براساس آن، کشورهایی که موضوع هسته‌ای‌شان در شورای حکام مطرح است، از دریافت سوخت محروم می‌شوند.علی‌اصغر سلطانیه در پاسخ به این پرسش که آیا طرح جدید برای تامین سوخت هسته‌ای که در نشست اخیر شورای حکام به تصویب رسید با وجود طرح‌های قبلی در این‌خصوص، امکان اجرایی‌شدن دارد، به ایسنا گفت: کشورهای غربی تلاش دارند با ارائه پیشنهادهایی درجهت ارائه تضمین‌های اندک برای تامین سوخت، مسئله نبود تضمین الزام‌آور حقوقی را به‌طور موقت حل کنند.

او ادامه داد: غربی‌ها در عین حال سعی دارند زمینه‌های ایجاد مانع برای کشورهای در حال توسعه برای ورود به تکنولوژی غنی‌سازی را فراهم کنند.نماینده ایران در آژانس گفت: پیشنهادهایی مثل تشکیل بانک سوخت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که از سوی آمریکا ارائه شده است، پیشنهاد مدیرکل پیشین آژانس یا پیشنهاد اخیر انگلیس در این‌باره مشکلی را حل نخواهد کرد، به‌خصوص آنکه در این پیشنهادها شروطی را مطرح می‌کنند، از جمله اینکه کشورهایی که موضوع هسته‌ای‌شان در شورای حکام مطرح است، از دریافت سوخت محروم می‌شوند.

سلطانیه در پاسخ به این پرسش که پیشنهاد انگلیس درباره تامین و تهیه سوخت چیست؟ اظهار کرد: این پیشنهاد توصیه می‌کند کشورهای دریافت‌کننده و تولید‌کننده سوخت می‌توانند با مراجعه به آژانس قرارداد دوجانبه میان خود را به امضای مدیرکل به‌عنوان صحه‌ای دیگر بر قرارداد مطرح کنند تا به دلایل غیرفنی قرارداد فسخ نشود و سوخت به‌طور مستمر در اختیار کشور دریافت‌کننده قرار گیرد.
او تاکید کرد: اما این قراردادها به دلایل مختلف می‌توانند لغو شوند؛ از این‌رو کشورهای گروه 77 و غیرمتعهدها به‌دلیل وجود اشکالات مختلف فنی، حقوقی و سیاسی در یک بیانیه رسمی که (توسط نماینده ایران در آژانس) در شورای حکام قرائت شد، این پیشنهاد را قابل پذیرش ندانستند. بنابراین به‌دلیل مخالفت برخی کشورها این مسئله با اجماع به تصویب نرسید و به درخواست ونزوئلا به رای گذاشته شد. 8کشور از جمله برزیل و آفریقای جنوبی به این موضوع رای منفی دادند.

نماینده دائم ایران در آژانس ادامه داد: این پیشنهاد با وجود آنکه از سال2006 به بعد مطرح شده بود، در چند ماه گذشته نیز از سوی انگلیس و آمریکا دنبال شده است که نتوانست با اجماع در شورای حکام تصویب شود و این نشان‌دهنده شکست دیپلماسی انگلیس در آژانس است.او درباره نامه‌اش به آمانو مبنی بر ابراز نگرانی از استقرار سلاح‌های هسته‌ای در اروپا گفت: در این نامه نگرانی‌ جدی صلح و امنیت جهانی ناشی از استقرار سلاح‌های هسته‌ای در کشورهای اروپایی توسط آمریکا را گوشزد کردم.

نماینده ایران در آژانس ادامه داد: با توجه به اینکه کشورهای اروپایی میزبان این سلاح‌ها، عاری از سلاح هسته‌ای هستند، بنابراین مطابق معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای NPT تخلف صورت گرفته است. سلطانیه تاکید کرد: در این نامه درخواست شده آژانس پایبند نبودن و تخلف آمریکا در این کشورها را بررسی و در گزارشی مختصات محل استقرار مواد هسته‌ای و سلاح‌های هسته‌ای را ارائه دهد و این گزارش‌ را به شورای حکام و کنفرانس عمومی ارائه کند. همچنین ایران و کشورهای دیگر این مسئله را پیگیری خواهند کرد.

کد خبر 130302

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز