گروه حوادث: منابع مطلع در حالی روز گذشته از مفقود شدن 10هزار نفر در سواحل ژاپن خبر دادند که انتشار خبر انفجار نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما در شمال توکیو، موج جدیدی از ترس و وحشت در میان کشورهای همسایه ژاپن به‌وجود آورده است.

زلزله ژاپن

یک روز بعد از زلزله شدید ژاپن که محور کره زمین را 10سانتی‌متر جابه‌جا کرد، انفجار مهیب در یکی از بزرگ‌ترین نیروگاه‌های هسته‌ای جهان در فوکوشیما، 4 مجروح برجای گذاشت.

به گزارش شبکه خبری ان‌اچ‌کی ژاپن، در این انفجار، بخشی از دیواره بیرونی نیروگاه فوکوشیما فرو ریخته و 4 نفر از کارکنان آن مجروح شده‌اند اما مقامات رسمی ژاپن از هر گونه اظهارنظر در این باره خودداری کرده‌اند.

در همین حال خبرگزاری کیودو گزارش کرد که مقامات شرکت توکیو الکتریک، مالک این نیروگاه هسته‌ای، می‌گویند در رآکتور شماره یک انفجار شدیدی رخ داده است. این شرکت اعلام کرده هوای فشرده‌شده داخل کانتینر پخش شده است که این موضوع باعث فروریختن سقف یکی از ساختمان‌های عمده رآکتور شده است.

پیش از این، مقام‌های ژاپنی خبر داده بودند که از یک نیروگاه هسته‌ای در فوکوشیما، مواد رادیواکتیو نشت کرده است. این نیروگاه در اثر زلزله به‌شدت آسیب دیده بود و آژانس ایمنی هسته‌ای ژاپن اعلام کرده بود در اطراف نیروگاه فوکوشیما، عنصر رادیواکتیو سزیم یافت شده که نشانگر آن است که سوخت هسته‌ای نیروگاه ممکن است آغاز به ذوب شدن کرده باشد به همین دلیل ده‌ها هزار نفر از ساکنان مناطق اطراف این نیروگاه از محل‌ سکونتشان، به مناطق امن منتقل شده و به گفته مسئولان آژانس، افرادی که خارج از شعاع 10 کیلومتری منطقه تخلیه اطراف نیروگاه هستند، در معرض تهدید قرار ندارند. با این حال گزارش شده که میزان رادیواکتیو منتشر شده در منطقه 1015 میکرو اعلام شده که باعث بروز خطرات انسانی و محیط‌زیستی می‌شود به همین دلیل روز گذشته از مردمی که در شعاع 20کیلومتری نیروگاه سکونت دارند نیز درخواست شد تا هر چه سریع‌تر خانه‌های خود را ترک کنند.

سونامی در آمریکا

زمین‌لرزه بزرگ روز جمعه ژاپن علاوه بر جابه‌جایی2.5 متری ساحل ژاپن تغییر 10سانتی‌متری محور زمین باعث وقوع سونامی با امواج بسیار بلند در اقیانوس آرام شده است. امواج بلندی که در اکثر مناطق ساحلی آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی به وقوع پیوسته‌اند و باعث به صدا درآمدن زنگ هشدار در این کشورها شده‌‌اند. سونامی با سرعت ۸۰۰ کیلومتر در ساعت، عرض اقیانوس آرام را طی کرده و حالا به جزایر هاوایی و ساحل غربی آمریکا رسیده است. سازمان حوادث غیر‌مترقبه آمریکا از تخلیه 2 شهر ساحلی در ایالت واشنگتن به‌دلیل وقوع سونامی با امواج بیش از یک متر خبر داده است.
مقامات این سازمان گفته‌اند که وقوع این سونامی با امواج بیش از یک متر در این مناطق باعث شد تا ساکنان 2 شهر ساحلی آبردین و هوکیام به‌طور کامل تخلیه شوند. اهالی چند شهر ساحلی دیگر که در معرض خطر سونامی قرار دارند نیز برای حفظ جان خود پشت پنجره‌ها و درها کیسه‌های شن قرار داده و تمامی نکات ایمنی برای مقابله با سونامی را به کار گرفته‌اند.

در همین حال گزارش شده که در اکثر سواحل کشورهای آمریکای لاتین همچون شیلی، اکوادور، مکزیک، هندوراس، جزایر گالاپاگوس، پرو و جزیره ایستر هم سونامی با موج‌هایی به ارتفاع 2‌متر مشاهده شده و ده‌ها هزار نفر از ساکنان این مناطق، خانه‌های خود را رها کرده و به نقاط امن پناه برده‌اند. مقامات مسئول در جزایر واقع در اقیانوس آرام نظیر هاوایی هم از تمامی سکنه و گردشگران درخواست کرده‌اند تا برای حفظ امنیت جانی خود سواحل را ترک کنند.

در جست‌وجوی ناپدید شده‌ها

در پی وقوع سونامی در ژاپن، امواجی به ارتفاع 10 متر شهر بندری سندای را به محاصره خود درآورد و مناطق وسیعی از مزارع را نابود کرده و صدها خودرو و ساختمان را با خود برد.
در استان‌های میاگی و فوکوشیما، ده‌ها روستا و شهرک به زیر آب رفتند. 4 قطار مسافربری در استان میاگی مفقود و یک کشتی با 100سرنشین نیز ناپدید شده است که تلاش برای یافتن آنها و سرنوشت مسافرانشان ادامه دارد.

در همین حال در مناطقی از شهر کزن نوما، آتش سوزی پراکنده در خانه‌های مسکونی به وقوع پیوسته و نزدیک به 2هزار خانه مسکونی در شهر مینامیسوما در استان فوکوشیما در اثر زمین لرزه تخریب شده است. در این استان یک سد هم تخریب شده و خانه‌های زیادی را آب برده است. برق 4 میلیون خانه در پایتخت ژاپن قطع شده و توقف فعالیت قطار زیرزمینی در این شهر سرگردانی مسافران را به همراه داشته است. یوکیو ادانو، دبیر کابینه ژاپن اعلام کرد که دولت برای قربانیان مناطق بحران کمک ارسال می‌کند.

سونامی دیگر

روز گذشته پس‌لرزه‌ای با قدرت6.8 ریشتر سواحل شرقی ژاپن را لرزاند و به همین دلیل مقامات این کشور احتمال می‌دهند سونامی دیگری رخ دهد. با اینکه شمار قربانیان زمین‌لرزه ژاپن تا‌کنون 1600 نفر اعلام شده اما احتمال می‌رود در جریان عملیات امدادرسانی، این آمار افزایش یابد. دولت برای کمک به زلزله‌زدگان 50 هزار نیروی پلیس را به کار گرفته و 464 پرواز داخلی هم به‌دلیل وضعیت وخیم فرودگاه‌ها لغو شده‌اند و‌ بیش از یکصد و 20 هزار نفر به‌دلیل تاخیر یا لغو حرکت قطارها یا وجود ترافیک سنگین موفق نشدند به منازل خود در مناطق نزدیک به نواحی بحران بروند.

کد خبر 130296

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز