چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۸۵ - ۱۵:۴۶
۰ نفر

عزیز شاه‌محمدی: 1 – سخنرانی تلویزیونی بوش درباره استراتژی جدید آمریکا در عراق، حاکی از آن است که تدوین استراتژی نظامی از بغداد به واشنگتن منتقل شده است و طرح‌های نظامیان (ژنرال ابی زید و ژنرال کیسی) منطبق با دستور کار سیاسی نومحافظه‌کاران نبوده است.

2 – انطباق‌نداشتن طرح‌های نظامی که از شهریورماه رامسفلد نیز با آنان هم‌داستان شده بود موجب برکناری رامسفلد و ژنرال ابی زید و ژنرال کیسی شد.

3 – ماه گذشته جرج بوش در مصاحبه با واشنگتن پست گفت: به شدت به ساختار فرماندهی نظامی پایبند است. اما برخلاف نظر ژنرال‌های آمریکایی (در عراق) دستور افزایش نیروهای آمریکایی در عراق را صادر کرد.

4 – استعفای ژنرال ابی زید از فرماندهی Centcom و ژنرال کیسی از فرماندهی نیروهای آمریکا در عراق، نشان می‌دهد که دیدگاه نظامی آمریکایی در عراق مخالف افزایش نظامی نیروها در عراق است.

5 – رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا که ازجمله تهیه‌کنندگان گزارش بیکر هامیلتون بوده و این گزارش در جنبه نظامی بازتاب نظرات نظامیان آمریکایی در منطقه است، تا یک ماه پیش خواستار خروج تدریجی نیروهای آمریکایی از عراق و مذاکره با ایران و سوریه بوده است.

گیتس حالا باید با قربانی‌کردن نظر کارشناسی خود، نظر رئیس خود را تامین کند.

6 – نومحافظه‌کاران آمریکایی معتقدند، چون «آمریکا ضعیف انگاشته می‌شود» مخالفت با آمریکا هر روز دامنه و عمق بیشتری می‌یابد. لذا برای چاره‌جویی آمریکا باید قدرت خود را بنمایاند. قدرتی برای «تخریب اراده» و قدرتی برای «تخریب توان تلافی».

7 – ژنرال دیوید پترائوس فرمانده لشکر 101 هوابرد آمریکا که جانشین ژنرال کیسی می‌شود ظاهرا قرار است اعمال قدرت معطوف به تخریب اراده و تخریب توان تلافی را به اجرا گذارد.

8 – بوش چیزی برای ازدست‌دادن ندارد. لاجرم باتوسل به شیوه اسرائیلی جنگ، به ناچار به افزایش نیروی نظامی در عراق تن داده است.

در جنگ تابستان میان حزب‌الله و اسرائیل نیز کابینه اسرائیل مدت‌ها برسر حمله سراسری به لبنان تأمل کرد. در نهایت حمله سراسری به لبنان صورت گرفت اما تلفات سنگین و ادامه ضربات حزب الله شکست قطعی نظامی تل‌آویو را رقم زد.

کد خبر 13020

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز