چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۹:۲۱
۰ نفر

علی ابراهیمی: رونق بازار شب عید شست‌وشو و نظافت موجب شده است تا اکنون برخی اصناف مرتبط با ارائه اینگونه خدمات بازارگرم‌تری را نسبت به سایر ایام سال داشته‌باشند.

خشکشویی

 اما افزایش تقاضا برای برخی کالاها و خدمات زمینه تخلف برخی واحدهای صنفی را هم فراهم ساخته؛ موضوعی که نارضایتی مصرف‌کنندگان را به همراه خواهد داشت. صنف خشکشویی و لباسشویی نیز ازجمله اصنافی است که در ایام پایانی سال با افزایش تقاضا از گرمی بازار بیشتری برخوردار است گرچه این روزها مسئولان این اتحادیه صنفی از ثبات نرخ خدمات ارائه شده توسط این صنف خبر می‌دهند اما هنوز هم نگرانی‌هایی در مورد کیفیت و نحوه خدمات‌رسانی به شهروندان وجود دارد.

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و رونق نظافت منازل و خانه‌تکانی شب عید، اتحادیه‌های صنفی نیز تلاش می‌کنند تا با اعمال نظارت بیشتر بر کیفیت و قیمت خدمات ارائه شده، رضایت مشتریان را در آستانه سال‌نو فراهم کنند. اکنون با رونق بازار خشکشویی و لباسشویی‌ و سکه‌شدن کار و بار این صنف نظارت بر قیمت و کیفیت خدمات ارائه‌شده توسط این صنف و نحوه ارائه این‌گونه خدمات ضروری است.

نرخ تغییر نکرده است

همانند بسیاری از اتحادیه‌های صنفی و واحدهای تولیدی، صنف خشکشویی و لباسشویی نیز از جمله اصنافی است که به گفته رئیس این اتحادیه در روزهای پایانی هیچ‌گونه افزایش قیمتی را در خدماتی که ارائه می‌کنند نخواهد داشت. گرچه به اعتقاد فعالان این صنف نرخ‌های کنونی که سال 88 مصوب شده منطبق با افزایش هزینه تمام شده ارائه خدمات مذکور نبوده و با توجه به شرایط اقتصادی کنونی بازنگری در این نرخ‌ها ضروری است؛ موضوعی که رئیس اتحادیه خشکشویی‌ و لباسشویی‌ با اشاره به آن می‌گوید نرخ خشکشویی و لباسشویی همان نرخی است که سال گذشته اعلام شده و تا سال آینده افزایش نرخی نخواهیم داشت اما بعد از عید از وزارت بازرگانی یا مجمع صنفی درخواست افزایش قیمت می‌کنیم.

وی با اشاره به تأثیر اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بر کسب و کار این صنف به ایسنا گفت: گرچه در روزهای نزدیک به سال‌نو وضعیت این صنف خوب بوده و مشتری بیشتری داریم اما با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تعداد مشتری کم شده است که باید این امر را ناشی از صرفه‌جویی ‌مردم در هزینه‌ها قلمداد کرد. وی با اشاره به دغدغه‌های صنف خشکشویی و لباسشویی در سال آینده می‌افزاید: به‌رغم اینکه مواد‌اولیه خشکشویی چون ترکلور خیلی کم و گران شده اما قیمت انرژی بالا رفته است که امیدوارم در آینده دولت به این صنف کمک کند و آب و برق از تجاری به صنعتی تبدیل شود.

پیگیری مشکلات مشتریان

افزایش تقاضا برای خدمات خشکشویی و لباسشویی رونق نسبی بازار این صنف در شب عید را همراه داشته و این شرایط موجب شده تا دغدغه‌هایی در زمینه چگونگی ارائه خدمات و شست‌وشو و تحویل لباس به قیمت و کیفیت مطلوب به مشتریان ایجاد شود. به‌نحوی که اکنون برخی مشتریان از اعمال نرخ‌هایی به‌مراتب بیشتر از نرخ مصوب توسط واحدهای صنفی گلایه داشته و از سوی دیگر کیفیت خدمات ارائه شده را چندان مطلوب نمی‌دانند. حتی در برخی موارد که به دلایل مختلف البسه مشتری به هنگام شست‌وشو و اتو خراب می‌شود، واحدهای صنفی اقدام چندان مؤثری برای جلب رضایت آنها به عمل نمی‌آورند. این در حالی است که رئیس اتحادیه خشکشویی و لباسشویی با بیان اینکه واحدهای صنفی مذکور توسط اتحادیه بازرسی می‌شوند، کمیسیون فنی و شورای حل اختلاف اتحادیه را که با حضور کارشناسان تشکیل می‌شود، راهکاری برای استیفای حقوق مصرف‌کنندگان قلمداد کرده و می‌افزاید: مشتری می‌تواند لباسی را که خشکشویی خراب کرده است به اتحادیه آورد تا پس از رسیدگی موضوع، خشکشویی متخلف جریمه شود و درصدی از ارزش لباس را بپردازد.

رعایت حقوق مصرف‌کننده

برخورد نامناسب واحدهای صنفی خشکشویی با مشتریان موضوع دیگری است که برخی مصرف‌کنندگان نسبت به آن گلایه دارند. رضایی همچنین با تأکید بر رعایت حقوق مصرف‌کننده می‌‌گوید: خشکشویی باید برخورد خوب داشته باشد، اکنون لباس‌ها از قیمت بالایی برخوردار بوده و مسئولان واحدهای صنفی باید مراقب باشند تا با مواد خشکشویی، لباس را شست‌وشو داده و با ارائه لباس تمیز و مرتب به مشتری، رضایت او را جلب کنند. وی در مورد اینکه آیا مشتری باید روش خشکشویی یا آب‌شویی لباس را تعیین کند یا این وظیفه بر عهده مسئول خشکشویی است، می‌گوید: کسی که در خشکشویی کار می‌کند، ‌کننده کار است، گاهی همه لباس‌ها را نمی‌توان با هم شست؛ لباس‌های روشن و تیره باید جدا شسته شوند گاهی نیز یک لباس باید به‌تنهایی شست‌وشو شود.

کد خبر 130118

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز