همشهری آنلاین: نمایشگاه تابلوهای نقاشی و مجسمه‌های ساخت "دیوید لینچ" کارگردان سرشناس سینمای جهان برگزار می‌شود.

دیوید لینچ

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه لس آنجلس تایمز، "دیوید لینچ" که علاوه‌بر تبحر مثال‌زدنی در دنیای سینما در عرصه‌ هنر، به‌ویژه نقاشی و مجسمه‌سازی نیز مهارت دارد، به‌زودی نمایشگاهی از آخرین دستاوردهای خود را برگزار خواهد کرد.

این گالری که شامل 20 اثر جدید از نقاشی‌ها و مجسمه‌های دیوید لینچ است، طی روزهای 19 مارس تا 28 می در سانتامونیکا برگزار خواهد شد.

این دومین نمایشگاهی است که دیوید لینچ از آثارش برگزار می‌کند. وی در سال 2009 نیز نمایشگاه مشابهی از دستاورد‌های هنری خود برپا کرده بود.

دیوید لینچ 65 ساله خالق آثار سرشناسی چون "مرد فیل‌نما"، "مخمل آبی" و "جاده مالهلند" است. فیلم‌های لینچ اگرچه موفقیت چندانی در گیشه سینماها کسب نکرده‌اند، اما همیشه مورد توجه منتقدین و اهالی سینما بوده‌اند.

در سال 2003 در نظرسنجی که ازسوی منتقدین فیلم دنیا ازسوی روزنامه گاردین انجام شد، "دیوید لینچ" به‌عنوان بزرگ‌ترین فیلم‌ساز در قید حیات دنیا انتخاب شد.

لینچ که با ساخت آثاری چون "مخمل آبی" و "برجه‌ای دوقلو" به شهرت رسید، در فیلم‌های خود از نمادهای سورئالیستی، سکانس‌های رویاگونه بهره گرفته است.

لینچ در سال 1946 در مونتانا به دنیا آمد. پدرش محقق بخش علمی سازمان کشاورزی آمریکا و مادرش معلم زبان انگلیسی بود.

وی که دوران کودکی‌اش را در کارولینا گذراند، همیشه در تلاش بود تا یک هنرمند شود؛ به همین دلیل به مدرسه هنر در واشنگتن پیوست و پس از آن در مدرسه هنرهای بوستن ثبت‌نام کرد.

این فیلم‌ساز بزرگ در سال 1966 به آکادمی هنر پنسیلوانیا پیوست و ساخت فیلم‌های کوتاه را آغاز کرد. "شش مرد مریض"، "الفبا" و "مادربزرگ" ازجمله اولین ساخته‌های سینمایی لینچ بودند.

اولین فیلم بلند لینچ "کله پاک‌کن" بود که در سال 1978 ساخته شد، هرچند به‌علت مشکلات مالی چندین‌بار پروژه متوقف شد.

این فیلم که به نوعی تاثیر زندگی و تحصیل در فیلادلفیا بر لینچ را نشان می‌دهد، لینچ را به‌عنوان کارگردانی مستعد به دنیا معرفی کرد.

این فیلم موجب شد تا تهیه‌کننده آن مجذوب لینچ شود و وی را برای کارگردانی فیلم "مرد فیل‌نما" انتخاب کند.

این فیلم محصول 1980 پس از اکران موفقیت بزرگی به‌دست آورد و در 8  بخش ازجمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی نامزد جایزه اسکار شد و جایگاه لینچ را به‌عنوان یک کارگردان مستعداد تحکیم بخشید. این فیلم جایزه بهترین فیلم خارجی سزار فرانسه را دریافت کرد.

لینچ در اواخر دهه 80 با "مارک فارست"، تهیه‌کننده معروف برای ساختن سریال تلویزیونی "برج‌های دوقلو" قرارداد بست.

این مجموعه درباره یک محله کوچک در واشنگتن است که داستان‌های عجیب و غریبی در آنجا اتفاق می‌افتد. این فیلم در دهه 90 در شبکه ABC به نمایش درآمد و به موفق‌ترین سریال تلویزیونی دهه 90 تبدیل شد.

یکی از موفق‌ترین آثار کارنامه سینمایی لینچ "در قلب وحشی" است که در سال 1990 موفق به دریافت جایزه نخل طلای کن شد.

در سال 1997 لینچ فیلم "بزرگراه گمشده" را ساخت. این فیلم در گیشه موفقیتی به دست نیاورد و نقدهای مثبت و منفی دریافت کرد.

در سال 2001 بود که فیلم "جاده مالهلند" به عنوان یکی از آثار ماندگار لینچ به دنیای سینما آمد. این فیلم با نقش‌آفرینی "نائومی واتس" جایزه بهترین کارگردانی جشنواره کن و نامزدی اسکار بهترین کارگردانی را برای لینچ به‌همراه آورد و در جوایز سزار فرانسه بهترین فیلم خارجی انتخاب شد.

انجمن منتقدین فیلم لس‌آنجلس سال گذشته فیلم "جاده مالهلند" را به‌عنوان بهترین فیلم دهه‌ گذشته سینمای جهان انتخاب کرد.

در سال 2005 بود که لینچ در جشنواره کن اعلام کرد درحال ساخت اولین پروژه دیجیتالی خود بانام "امپراتوری درون" است.

این فیلم در سال 2006 اکران شد و منتقدین استقبال چشمگیری از آن داشتند. این کارگردان نامدار در همان سال جایزه شیر طلای افتخاری جشنواره ونیز را دریافت کرد.

 

کد خبر 130106

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز