سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۵:۵۹
۰ نفر

گروه بورس: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار، به نخستین بانک تخصصی بازار سرمایه تبدیل می‌شود.


علیرضا حاجی نوروز، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ضمن اعلام این مطلب به «همشهری» گفت: طرح تبدیل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به بانک الکترونیک بازار سرمایه در دست بررسی است و قرار است این طرح در هیأت‌مدیره شرکت مورد بررسی قرار گیرد و به سازمان بورس ارسال شود.

وی افزود: در صورت تصویب در هیأت‌مدیره شرکت و موافقت سازمان بورس شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به نخستین بانک الکترونیک بازار سرمایه تبدیل می‌شود.

وی با بیان اینکه سرمایه این بانک 150میلیارد تومان است توضیح داد: این بانک یک بانک تخصصی خواهد بود که با بانک‌های تجاری تفاوت دارد و مانند بانک‌های تجاری شعبه ندارد و به‌صورت تخصصی در حوزه بازار سرمایه فعالیت می‌کند.

حاجی نوروز در پاسخ به این پرسش که براساس طرح موجود آیا سرمایه‌گذاران دیگری نیز برای مشارکت در طرح درنظر گرفته خواهند شد یا خیر گفت: بله، براساس مصوبات بانک مرکزی هر سرمایه‌گذار نمی‌تواند بیش از 5 درصد سهام را در اختیار داشته باشد، بر این اساس طبیعی است با وجود این قانون مشارکت سرمایه‌گذاران دیگر نیز در نظر گرفته خواهد شد.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی همچنین در گفت‌وگوی دیگری با فارس گفت: شرکت‌های سپرده‌گذاری در دنیا ویژگی خاصی داشته و عضو پروتکل‌های خاص بانک مرکزی هستند. بر همین اساس شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ایران هم درحالی تنها مؤسسه غیربانکی عضو سیستم پایاپای بانک مرکزی کشور به شمار می‌رود که درصدد استفاده از این پروتکل از طریق سیستم بانکی و انجام فرایند پایاپای و تسویه وجوه به‌صورت بانکی هستیم.

وی ادامه داد: سازمان بورس هم در نظر دارد به مانند تاکاس بانک ترکیه بانکی الکترونیک را در شرکت سپرده‌گذار مرکزی ایجاد کند تا در کنار امور مربوط به سپرده گذاری، فعالیت‌های بانکداری الکترونیک هم با هدف مبادلات پولی و پایاپای وجوه بازار سرمایه انجام شود.

کد خبر 129985

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز