یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: شهردار تهران با اشاره به تلاش‌ها جهت کنترل آلودگی هوای تهران، گفت: در جهت حل مساله آلودگی هوای تهران باید از گسترش بی‌رویه شهر تهران جلوگیری کنیم.

 به گزارش ایسنا، محمد باقر قالیباف  در مراسم جشن «درختکاری» و افتتاح ‌طرح کمربند سبز 2 هزار هکتاری ‌شهر تهران که با حضور رئیس جمهور و استاندار تهران  در منطقه 22 برگزار شد، گفت: خدا را شاکرم که در هفته «منابع طبیعی » و روز «درختکاری» که سنت حسنه‌ای در فرهنگ اسلامی و ایرانی است، در یکی از بهترین نقاط تهران در کنار شما قرار دارم.

 وی با اشاره به اهمیت درخت و درختکاری و گسترش این سنت حسنه، یادآور شد: در زندگی شهری درخت و درختکاری نشانه‌ای از زندگی، زیبایی، پاکیزگی و صداقت و نشاط است، آن هم در کلانشهری مانند تهران که در آلودگی هوا و در انبوه ماشین‌ها محاصره شده‌ است.

 شهردار تهران با بیان اینکه باید تلاش کنیم که حفظ منابع طبیعی و محیط زیست را تبدیل به یک معارف عمومی کنیم تا در راستای حفظ آن همه شهروندان تلاش کنند، تصریح کرد: 15 اسفند روز «درختکاری» و نشاط و طراوات در حیات است و در این روز باید از طبیعت و این سنت الهی درس بگیریم.

 وی با اشاره به نامگذاری دهه چهارم انقلاب اسلامی از سوی مقام معظم رهبری به عنوان «دهه پیشرفت و عدالت»، خاطرنشان کرد: پیشرفت و عدالت نیاز مبرم امروز جامعه اسلامی است و این امر امکان پذیر نیست، مگر در سایه همدلی و وحدت و همچنین تلاش و خدمت صادقانه به مردم.

 قالیباف با اشاره به توجه شهرداری به نقاط جنوب شهر تهران، گفت: روزی که به شهرداری تهران آمدم، در جنوب تهران گفتم در دوره مدیریت ما اگر نتوانیم فاصله شمال و جنوب را کم کنیم، تعهد می‌دهم که اجازه ندهیم این فاصله افزایش پیدا کند، در این راستا امروز اقدامات خوبی در جنوب شهر رخ داده است و در این هفته شاهد این خواهیم بود که کار بزرگترین پارک کشور و یا حتی منطقه در یکی از محروم‌ترین نقاط شهر تهران آغاز خواهد شد.

 وی با بیان اینکه هر جا که محرومیت است باید مورد توجه قرار گیرد و این امر جزو دستور کار ماست، عنوان کرد: یکی از دغدغه‌های شهر تهران و مردم این شهر موضوع آلودگی هواست، به گونه‌ای که 80 روز از سالی که سپری شد، شرایط آلودگی هوا در وضعیت غیر استاندارد یا بعضا در شرایط «اضطرار» قرار داشت.

 شهردار تهران با تاکید بر اینکه برای حفظ جان شهروندان همه باید تلاش کنیم، اظهار کرد: برای رفع این مشکل باید سه تصمیم اتخاذ شود، یکی گسترش فضای سبز است که در این راستا پارک‌ها و کمربند سبز در حال افزایش است و نباید در این کار درنگ کنیم، نکته دوم مربوط به حمل و نقل عمومی است که در این ارتباط باید ظرفیت ایجاد کنیم تا مردم از حمل‌ونقل عمومی استفاده بیشتری کنند و همچنین برای استفاده از خودروهای شخصی در تهران محدودیت بگذاریم.

 وی ادامه داد: از طرف دیگر باید به سمت کاهش تقاضاهای سفر با حرکت به سمت ایجاد شهر الکترونیک حرکت کنیم.

 به گفته قالیباف، گام سوم این است که همه دست به دست هم دهیم و از گسترش بی‌رویه شهر تهران جلوگیری کنیم، این سه گام در کاهش آلودگی هوای تهران موثر است.

قالیباف در ادامه با تشکر از اقدام دولت در راستای هدفمند سازی یارانه‌ها، خاطر نشان کرد: همه باید از اقدام دقیق و شجاعانه دولت برای اصلاح یارانه‌ها و هدفمندی آن دفاع کرده و خود را موظف می‌دانیم که در این اقدام ملی همراهی و کمک کنیم.

 وی با بیان اینکه یکی از پاشنه آشیل‌های جدی در بحث هدفمند سازی یارانه‌ها موضوع حمل و نقل عمومی است، گفت: در این ارتباط تلاش و جدیت کردیم که این موضوع به نحو احسن پیش رود.

 شهردار تهران در ادامه خطاب به رییس جمهور، ‌اظهار کرد: امیدواریم که مدیریت شهری به خصوص کلانشهر تهران بتواند با حمایت‌های دولت و شخص جنابعالی که با ابعاد مشکلات در تهران آگاه هستید، مشکلات را حل کند.

در این مراسم مختاری ـ مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران ـ نیز به ایراد سخنرانی پرداخت.

کد خبر 129873
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز