گروه بین‌الملل: پلیس عربستان سعودی با سرکوب اعتراضات آرام مردمی در استان القطیف در شرق این کشور، شماری از معترضان را که خواستار آزادی زندانیان سیاسی بودند بازداشت کرد.

تظاهرات  - عربستان


به گزارش خبرگزاری فرانسه، در ادامه اعتراضات مردمی که از یک هفته گذشته در عربستان سعودی آغاز شده است، شماری از شهروندان دست به تظاهرات زدند که در پی آن ماموران پلیس عربستان، دست‌کم 16نفر را بازداشت کردند. در همین حال، سایت خبری راصد با تایید خبر بازداشت شهروندان معترض، تاکید کرد که مقام‌های امنیتی عربستان در استان القطیف، حسین العلق وحسین الیوسف 2نویسنده سرشناس شیعه را هم بازداشت کردند. از سوی دیگر، ده‌ها نفر از شهروندان عربستانی روز پنجشنبه هم به تظاهرات خود برای آزاد کردن زندانیان سیاسی ادامه دادند که نیروهای ضد‌شورش، آنان را متفرق کردند.

این اعتراضات درحالی برگزار می‌شود که روز گذشته ده‌ها عربستانی در پاسخ به فراخوانی اینترنتی برای برگزاری جمعه خشم، از مقابل مسجد ائمه بقیع علیهم السلام در منطقه الهفوف در استان الاحساء تظاهرات خود را شروع کرده و به‌سوی مقر امارت این استان راهپیمایی کردند. معترضان خواستار آزادی شیخ توفیق العامر روحانی بازداشت شده در این کشور هستند.
العامر یکشنبه گذشته خواستار تغییر نظام پادشاهی به نظام پادشاهی مشروطه شده بود که در پی این دعوت، پلیس عربستان وی را بازداشت کرد.

این در حالی است که روشنفکران سعودی مقام‌های این کشور را به انجام اصلاحات فوری در نظام سیاسی و تبدیل نظام پادشاهی به پادشاهی مشروطه فراخواندند. در فراخوان روشنفکران عربستانی به ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه این کشور با عنوان اعلامیه ملی برای اصلاحات سیاسی با اشاره به ارائه فراخوانی مشابه به پادشاه در سال 2003، تاکید شده است که تاخیر در اجرای اصلاح سیاسی وعده داده شده غیرقابل‌قبول است.

اما در تازه‌ترین تحول دیپلماتیک در عربستان، یک مقام عربستانی از انجام تعدیل وزارتی در آینده‌ای بسیار نزدیک خبر داد.
این مقام عربستانی با اشاره به پایان دوره وزارت وزرای کنونی از 3 هفته گذشته، تاکید کرد: اعضای کابینه در سال 2007 برای 4سال هجری تعیین شده‌اند اما به‌رغم پایان این دوره، به‌علت غیبت ملک عبدالله‌بن عبدالعزیز، اعضای کابینه جدید معرفی نشده‌اند اما به‌زودی تعدیلاتی در کابینه صورت خواهد پذیرفت. این مسئول عربستانی ضمن خودداری از پیش‌بینی تغییر 2وزیر خارجه و نفت، تنها تاکید کرد که این تعدیل وزارتی شامل وزارتخانه‌های مهمی خواهد شد.

پیش‌ شرط‌های اپوزیسیون بحرین برای گفت‌وگو

اما در تازه‌ترین تحول در سرزمین همسایه شرقی عربستان یعنی بحرین مخالفان دولت 4پیش‌شرط را برای شرکت در روند گفت‌وگوها تعیین کردند. لغو قانون اساسی سال 2002، دعوت برای برگزاری انتخابات به‌منظور تشکیل شورای مؤسسان برای وضع قانون اساسی جدید، حق دادن به مردم برای شرکت در انتخابات پارلمانی با هدف تشکیل پارلمانی برخوردار از تمامی اختیارات قانونگذاری و در عین حال اعطای تضمین‌های لازم برای تحقق پایبندی طرف‌های گفت‌وگو به تعهدات و توافقات، و بالاخره تعیین چارچوب زمانی 3هفته‌ای برای دستیابی به توافقاتی که بتواند راهکارهایی ریشه‌ای برای بحران‌های مربوط به قانون اساسی و مسائل سیاسی کنونی کشور ارائه دهد، 4 پیش شرطی هستند که مخالفان برای نظام حاکم تعیین کرده‌اند. اندکی پس از اعلام موافقت مشروط مخالفان دولت برای شرکت در گفت‌وگوها، برای نخستین بار از زمان آغاز اعتراضات مردمی در 14 فوریه در بحرین، درگیری‌هایی میان شیعیان و اهل سنت روی داد که در جریان آن شماری از شهروندان زخمی شدند.

انتقال دامنه اعتراضات مردمی به شمال یمن

اما در یمن، همسایه جنوبی عربستان هم تظاهرات گسترده مردمی همچنان ادامه دارد و روز گذشته ارتش این کشور با تیراندازی به سوی معترضان در شمال کشور، 4 نفر را کشت و 7 نفر دیگر را زخمی کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، ارتش یمن با تیراندازی به سوی معترضان خواستار کناره‌گیری علی عبدالله صالح از قدرت، 4نفر را در روستایی در شمال صنعا کشت و 7 نفر دیگر را زخمی کرد. در همین حال، سایت رسمی حوثی‌ها با اشاره به شلیک خمپاره از سوی ارتش به معترضان در شمال کشور، تاکید کرد که در جریان این اقدام، ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند. شیعیان حوثی از 2هفته پیش به معترضان خواستار سرنگونی نظام حاکم به رهبری علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور این کشور پیوستند.

کد خبر 129710

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز