شرکت واحد اتوبوسرانی تهران طبق برنامه سند چشم‌انداز مصوب برای سال 1404 باید 11 هزار دستگاه اتوبوس در اختیار داشته باشد؛ این در حالی است که در حال حاضر در بهترین وضعیت تعداد 7هزار دستگاه اتوبوس در تهران تردد می‌کنند.

 این نکته را هم در نظر بگیرید که قرار بود در سال جاری تعداد یک هزار دستگاه اتوبوس تولید داخل از سوی وزارت کشور در اختیار شرکت واحد قرار گیرد. در این مورد تا‌کنون 400دستگاه اتوبوس تحویل شرکت واحد شده است. حواله 50 اتوبوس دیگر هم در اختیار شرکت واحد است که البته تا امروز خبری از تحویل دادن آنها نیست. اگر خروج اتوبوس‌های فرسوده از ناوگان اتوبوسرانی را هم در نظر بگیریم مشخص می‌شود که برای تأمین اتوبوس‌های مورد نیاز مردم برای تردد در شهر نمی‌توان فقط به انتظار سهمیه‌های درنظر گرفته شده نشست. اما در چنین شرایطی و باتوجه به روزهای آخر سال که گفته می‌شود تعداد مسافران شرکت واحد در پایتخت روزانه به 5میلیون نفر هم می‌رسد، همه مسئولان شرکت واحد باید با تمام قوا در محل خدمت خود حضور داشته باشند. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی هم از این قاعده مستثنی نیست و روزهای پرکاری را پشت سر می‌گذارد.

  • گفته می‌شود که شرکت واحد فقط به‌دنبال خرید اتوبوس‌های خارجی است. آیا این موضوع صحت دارد؟

 

نه این طور نیست. ما هر اتوبوسی که ساخت داخل باشد و از سوی وزارت کشور تحویل ما شود را قبول می‌کنیم. البته باید این را هم بگویم که به‌دلیل نیاز به اتوبوس برای سهولت در تردد مردم، شهرداری هم به سراغ خرید اتوبوس می‌رود.

  • در خرید اتوبوس برای شرکت واحد چه مواردی مد نظر است؟

اتوبوس‌هایی که مورد استفاده قرار می‌گیرند باید به‌طور تخصصی برای حمل‌ونقل درون شهری ساخته شده باشند. این اتوبوس‌ها شرایط خاصی دارند؛ به‌عنوان مثال باید سطح اتوبوس‌ها پایین باشد تا افراد مسن، معلولان، خانم‌ها و به‌طور کل مسافران بتوانند به راحتی و بدون سختی سوار و پیاده شوند. اتوبوس‌های شهری باید فضای داخلی مناسبی هم داشته باشند و چیدمان صندلی‌ها طوری باشد که افراد بیشتری بتوانند به راحتی کنار هم بایستند. غیر از این اتوبوس باید سیستم‌های ناوبری هم داشته باشد و کابین مشخص برای راننده که آرامش وی نیز حفظ شود از موارد مهم است. جدااز اینها باید اتوبوس جادار بخریم. از همین رو بیشترین اولویت ما برای خرید اتوبوس هم خودروهای دو کابین است.

  • چه اولویت‌هایی وجود دارد که موجب می‌شود اتوبوس‌های خارجی خریداری شوند؟

ببینید به جای اینکه در یک خط 150 دستگاه اتوبوس تک کابین داشته باشیم بهتر است که از 75 دستگاه اتوبوس دوکابین استفاده کنیم. این کار هم از لحاظ نظارت بر اتوبوس‌ها و هم کنترل منابع انسانی، سرعت تردد، عدم‌وجود ترافیک، کاهش آلودگی هوا و موارد دیگر بسیار مؤثر است.توجه به همین موارد است که موجب می‌شود اتوبوس‌های خارجی مد نظر باشند ضمن اینکه باز هم تأکید می‌کنم تا‌کنون هر اتوبوس تولید داخل با هر کیفیتی که تحویل شرکت واحد اتوبوسرانی شده است را تحویل گرفته‌ایم.

  • آیا درباره افزایش کیفیت اتوبوس‌های تولید داخل یا رعایت استانداردهای مورد نظر در تولید اتوبوس‌های درونشهری با تولیدکنندگان داخلی مذاکراتی داشته‌اید؟

بله، همه این موارد را با کارخانه‌ها مطرح کرده‌ایم. مذاکرات زیادی شده تا تولید‌کنندگان خط تولید خود را تبدیل به خط تولید اتوبوس‌های دو کابین کنند. همه هم این را می‌دانند که باید این مورد انجام شود. از سوی دیگر با توجه به شرایطی که داریم مردم توقع و تمایل دارند که اتوبوسرانی توسعه پیدا کند اما علاقه مردم نیز به استفاده از اتوبوس‌های خارجی است که دلیل آن هم فضای مناسبی است که این خودروها دارند. غیر از این هیچ‌یک از اتوبوس‌های داخلی ما فضای مناسبی برای استفاده معلولان و جانبازان ندارند اما در نمونه‌های مشابه خارجی که در خطوط بی‌آر تی فعالیت می‌کنند جایگاه مخصوص معلولان و جانبازان تعبیه شده است.

کد خبر 129525

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز