گروه ادب و هنر: در حالی که زمان زیادی تا آغاز اکران نوروزی باقی نمانده، نه هنوز ترکیب فیلم‌های این اکران قطعی شده و نه شورای صنفی نمایش می‌تواند در این باره تصمیم‌گیری کند.

فیلم


آیین‌نامه اکران سال 90 هنوز به تصویب وزارت ارشاد نرسیده و تا این آیین‌نامه تصویب نشود، شورای صنفی نمایش نمی‌تواند برای اکران سال آینده تصمیم‌گیری کند. البته اصلا معلوم نیست نقش این شورا در تعیین مناسبات اکران تا چه اندازه خواهد بود، چون مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی به تازگی تاکید کرده دولت در سال 90 در مقوله اکران دخالت خواهد کرد. در چنین شرایطی و تا زمان کوتاهی که تا آغاز اکران نوروزی مانده، به جای شورای صنفی نمایش، معاونت سینمایی تصمیم‌گیری خواهد کرد.
براساس شنیده‌های خبرنگار همشهری، معاونت سینمایی در حال حاضر به ترکیب مورد نظرش نیز رسیده و احتمالا به‌زودی نام 7 فیلمی که در اکران نوروزی روی پرده خواهد آمد، رسانه‌ای خواهد شد.

جالب اینکه این فیلم‌ها به شکل جالب‌توجهی اکران می‌شوند، یعنی در غیبت شورای صنفی نمایش، صاحبان فیلم‌ها خودشان با سرگروه‌ها به توافق خواهند رسید. با توجه به اینکه 5 سرگروه سینمایی داریم، 2فیلم در گروه سینماهای آزاد به‌نمایش درخواهند آمد. تاکنون قرارداد فیلم‌ها با سینماها در شورای صنفی نمایش به ثبت می‌رسید ولی گویا تکلیف اکران نوروزی به‌گونه‌ای که در بالا آمد، روشن خواهد شد.

اما گزینه‌های اکران نوروزی که به نظر می‌رسد اداره نظارت و ارزشیابی ترکیب آنها را مشخص کرده عبارتند از: «جدایی نادر از سیمین»، «ورود آقایان ممنوع»، «جرم»، «اخراجی‌ها3» و «شش و بش» که به این فهرست 2 فیلم دیگر نیز اضافه خواهد شد.
حضور 3 کمدی (اخراجی‌ها3، ورود آقایان ممنوع و شش‌وبش) در کنار 2 فیلم جدی و ستایش‌شده در جشنواره فجر (جرم و جدایی نادر از سیمین) جالب‌توجه به‌نظر می‌رسد. با چنین ترکیبی قاعدتا باید انتظار گیشه‌ای گرم و پررونق را در ایام نوروز داشت. اخراجی‌ها3 در حالی اکران می‌شود که 2 قسمت قبلی اخراجی‌ها رکورد فروش را شکسته بودند و طبیعی است که چنین انتظاری از قسمت سوم این سه‌گانه نیز برود.

ورود آقایان ممنوع به‌عنوان یک کمدی خوش‌ساخت مورد توجه تماشاگران و منتقدان قرار گرفت و کارشناسان معتقدند این فیلم به فروش بالایی دست پیدا خواهد کرد.

شش و بش نیز فیلمی کمدی با بازی گلزار و امین حیایی است. فیلمی که در جشنواره نیز به نمایش درنیامده و برخی این را یک امتیاز برای این محصول هدایت‌فیلم می‌دانند. شش و بش به‌واسطه بازی گلزار جزو شانس‌های طلایی گیشه سال 90 است. البته این فیلم هنوز موفق به دریافت پروانه نمایش نشده است. جدایی نادر از سیمین و جرم نیز که در ایام جشنواره بیش از بقیه فیلم‌ها مورد توجه قرار گرفتند و بیشترین سیمرغ‌ها را نیز دریافت کردند آثاری هستند که وجهه فرهنگی اکران نوروزی را حفظ می‌کنند. ضمن اینکه این فیلم‌ها باتوجه به موفقیتشان در جشنواره در اولین فرصت مطلوب اکران می‌شوند که این می‌تواند به افزایش مخاطبان این آثار یاری رساند.

درحالی‌که به‌نظر می‌رسد فیلم‌های نوروزی امسال رونق تازه‌ای به سینماها خواهند داد، برخی اعتقاد دارند اکران همزمان 3 کمدی چندان به‌سود سینما تمام نمی‌شود.

همایون اسعدیان با اشاره به اینکه اکران نوروزی باید از تنوع ژانر و موضوع برخوردار باشد، تاکید کرد: اکران همزمان فیلم‌های پرفروش باعث کم‌‌رونق شدن سینماها در طول سال می‌شود.

این تهیه‌کننده و کارگردان سینما درباره اکران فیلم‌های نوروزی به مهر گفت: اگر اکران فیلم‌های نوروزی از تنوع ژانر و موضوع برخوردار باشند به نفع سلیقه مخاطب است. البته ممکن است این موضوع باعث شود فیلم‌ها فروش یکدیگر را تحت‌تأثیر قرار دهند.

وی ادامه داد: اجرای این برنامه به این شکل درست نیست. مثلا با توجه به شنیده‌ها امسال قرار است فیلم‌های اخراجی‌ها 3، ورود آقایان ممنوع و شش‌وبش همزمان باهم به نمایش درآیند. مسلما اکران همزمان 3 فیلم کمدی باعث می‌شود فروش این‌فیلم‌ها تحت‌تأثیر قرار گیرد و مخاطب نیز قدرت انتخاب کمتری داشته باشد.

کارگردان طلا و مس افزود: البته اکران همزمان جرم و جدایی نادر از سیمین مشکلی به‌وجود نمی‌آورد چون هر دو فیلم مخاطبان خودشان را دارند. این مسئله که آغاز فصل اکران سینمایی با آثار قابل‌قبولی همراه باشد بسیار مناسب است اما باید برای بقیه سال نیز تمهیدی اندیشید.

وی خاطرنشان کرد: شاید درست نباشد که 5 فیلم خوب را همزمان با هم اکران کنیم بلکه نمایش تنها 3 فیلم خوب هم می‌تواند به جذب مخاطب در ایام نوروز کمک کند و هم باعث شود برای بقیه‌ سال نیز ذخیره مناسبی در دست داشته ‌باشیم. البته همه این‌ احتمالات به ابلاغ سیاست‌های جدید اکران بستگی دارد.

کد خبر 129387

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز