گروه اقتصادی: این روزها مسئولان از اتخاذ تدابیری برای افزایش میزان عرضه و نظارت بر بازار کالاهای مختلف به‌ویژه اقلام خوراکی خبر می‌دهند؛ باوجود این بررسی قیمت خرده‌فروشی مواد‌غذایی در روزهای اخیر بیانگر افزایش شدید قیمت برخی از میوه‌ها و مرکبات، سبزی‌ها و اقلام پروتئینی است.

حسین صفایی

با حسین صفایی، مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران در زمینه وضعیت بازار شب عید و اقدامات انجام‌شده برای تثبیت قیمت کالاها گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • رویکرد سازمان میادین به تنظیم بازار شب عید چگونه است؟

سازمان میادین میوه و تره‌بار برای تنظیم بازار شب عید با بسیاری از تامین‌کنندگان مواد‌غذایی و وزارت بازرگانی توافق کرده است. در زمینه میوه و مرکبات از طریق توافق با وزارت بازرگانی و تامین‌کنندگان عمده تلاش کرده‌ایم تا بتوانیم به هنگام افزایش تقاضا از 15 تا 25 اسفند ماه با عرضه میوه‌های ذخیره‌سازی شده از تاثیر این افزایش تقاضا بر جهش قیمت‌ها جلوگیری شود. همچنین نقاط جدیدی در سطح شهر تهران به شکل بازارهای موقت برای عرضه کالا اضافه می‌کنیم تا میزان دسترسی شهروندان به اقلام خوراکی افزایش یافته و به این وسیله قیمت مواد‌غذایی مهار شود. با این روند در هر منطقه حداقل یک بازار موقت برای عرضه میوه و مرکبات و مواد پروتئینی دایر خواهد شد.

  • علت عرضه نشدن برخی اقلام مانند سیب در میادین با افزایش قیمت‌ها یا افت شدید کیفیت محصول عرضه‌شده، چیست؟

اکنون در بین میوه‌ها‌، سیب درختی بیشترین افزایش قیمت را به‌علت کاهش تولید شاهد بوده چراکه بارش تگرگ در بهار امسال موجب کاهش شدید تولید در استان‌های آذربایجان شده است. در این شرایط رویکرد سازمان میادین آن است که با افزایش شدید قیمت برخی کالاها از همراهی با عرضه این محصولات خودداری کند؛ چراکه اگر قیمت این اقلام در میادین نیز افزایش یابد به جهش بیشتر قیمت‌ها در سطح بازار دامن خواهد زد. بر این اساس ترجیح می‌دهیم تا اینگونه کالاها کمتر عرضه شده اما با افزایش نسبی قیمت در میادین زمینه گرانی بیشتر آن را فراهم نکنیم.

  • آیا افزایش عرضه برخی اقلام به قیمت پایین‌تر از قیمت‌های سطح شهر در میادین قادر به ایجاد تعادل در بازار کالاهایی که جهش قیمتی داشته‌اند نیست؟

خیر، وقتی قیمت جهش پیدا کند تا مدتی با این افزایش قیمت همراهی نمی‌کنیم چراکه در جهش‌های مقطعی امکان تثبیت قیمت‌هایی که افزایش یافته وجود دارد در این شرایط تا بازگشت قیمت‌ها به شرایط تعادلی منتظر می‌مانیم و سپس قیمت اعلام می‌کنیم. در روزهای پایانی سال برای توزیع انواع میوه و مرکبات تدارک دیده‌ایم تا بتوانیم از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کنیم.

  • علت افزایش بی‌رویه قیمت تخم‌مرغ چیست و چه اقداماتی برای مهار قیمت این فراورده صورت گرفته است؟

کاهش تولید و عرضه تخم‌مرغ علت اصلی نوسان اخیر قیمت این فراورده بوده و برای مهار قیمت تخم‌مرغ اقدامات ویژه‌ای صورت گرفته است. بر این اساس روز گذشته مذاکراتی را با وزارت بازرگانی و اتحادیه مرغداران میهن داشتیم و با تفاهم صورت گرفته مقرر شده تا از 10 اسفند ماه عرضه تخم‌مرغ به نرخ تعادلی در میادین میوه و تره‌بار آغاز شده و از 15 اسفند نیز تخم‌مرغ در همه نقاطی که نیاز باشد، در سطح وسیعی عرضه شود. در زمینه مرغ نیز برنامه‌هایی داریم اما اکنون تنش قیمتی بیشتر در تخم‌مرغ وجود داشته و قیمت مرغ متعادل است.

کد خبر 129380

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز