گروه سیاسی: سفیر ایران در روسیه گفت: باز کردن در رآکتور بوشهر، هیچ ارتباطی به کرم رایانه‌ای استاکس‌نت ندارد و با هدف چک نهایی رآکتور است. این اقدام، با توافق کارشناسان روسی و ایرانی انجام شده است.

نیروگاه بوشهر

سیدرضا سجادی در حالی این موضوع را به ایسنا گفت که برق تولیدی در نیروگاه بوشهر ‌باید تا آخر فروردین 90 وارد مدار سراسری کشور شود اما از زمان تزریق مجدد سوخت و تست گرم دوباره آن، دست‌کم 2ماه طول خواهد کشید تا برق هسته‌ای بوشهر وارد مدار سراسری شود.

روس‌ها رها نکرده‌اند

سفیر ایران در روسیه در این باره تاکید کرد: روس‌ها نه تنها نیروگاه بوشهر را رها نکرده‌اند بلکه تأسیسات نیروگاه را کامل کرده، ‌سوخت را به کشور منتقل و در محل رآکتور قرار دادند و نیروگاه را به مرحله افتتاح رساندند. سیاست دشمنان جمهوری اسلامی ایران این است که این پیروزی را در ذائقه ملت ایران تلخ کنند و با شایعه پراکنی، روابط ایران و روسیه در ارتباط با این پروژه را دچار اضطراب و بحران کنند. ما باید، با هوشیاری، کام دشمن را از شکست در جنگ روانی‌اش تلخ کنیم.

او توضیح داد: کارشناسان ما و روسیه متفقا معتقدند که به‌دلیل استفاده از زیرساخت‌ها و تجهیزات آلمانی و تلفیق دو فناوری روسی ـ آلمانی، ما ضرایب و استانداردهای حفاظتی نیروگاه را بیش از استانداردهای متعارف، اعمال کنیم. سرگئی کرینکو ـ رئیس روس اتم ـ که برای شروع همکاری ایران و روسیه در زمینه رادیوداروها، هفته گذشته سفری به تهران داشت، به اراده دولت روسیه برای راه‌اندازی نیروگاه تأکید کرد. سجادی تاکید کرد: از رسانه‌ها تقاضا دارم، به دانشمندان وکارشناسان ارزشمند کشور خود اعتماد داشته باشند و اجازه دهند این عزیزان، آنچه را که صلاح کشور است، پیاده کنند.

خروج سوخت، عادی است

براساس گفت‌وگوهای اخیر پیش از این نیز سخنگو و مدیرکل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد: در اخبار منتشره در خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها درباره خارج کردن سوخت نیروگاه بوشهر بزرگنمایی شده و اقدامات انجام شده امری عادی است. حمید خادم آخوندی گفت: با توجه به مذاکرات انجام‌شده در روز سه‌شنبه 3 اسفند 89 میان فریدون عباسی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و سرگئی کرینکو مدیرکل روس اتم که طی آن دو طرف به توافقاتی درخصوص ایجاد تمهیدات بیشتر در روند راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر دست یافته بودند، اقدامات صورت گرفته در نیروگاه اتمی بوشهر از نوع بازرسی فنی بوده و جهت حصول اطمینان از ایمنی رآکتور انجام شده است.

مجلس بررسی می‌کند

در همین حال، حمیدرضا کاتوزیان رئیس کمیسیون انرژی از احتمال برگزاری جلسه‌ای با مسئولان سازمان انرژی اتمی برای بررسی دلایل خارج کردن سوخت از قلب رآکتور نیروگاه بوشهر خبر داد.

راه‌اندازی رآکتور اتصال به برق سراسری نیست

وعده راه‌اندازی نیروگاه بوشهر پس از 11‌سال انتظار، برای مردم ایران، خبر تازه‌ای نیست. براساس نخستین تاریخ مورد توافق ایران و روسیه، قرار بود این نیروگاه در هشتم ماه جولای سال 1999 میلادی تکمیل شود اما تاریخ بهره‌برداری از آن تاکنون حدود 10 سال به تعویق افتاده است. مقامات سازمان انرژی اتمی روسیه اواخر مرداد از راه‌اندازی این نیروگاه در 21اگوست(30 مرداد) خبر دادند؛ اما رئیس وقت سازمان انرژی اتمی ایران ابراز امیدواری کرد که پایان سوخت‌گذاری در رآکتور بوشهر و آغاز راه‌اندازی این نیروگاه حدود 25 شهریور باشد.

علی‌اکبر صالحی که اکنون وزیر امور خارجه است، اواخر شهریور گفت: پس از آنکه سوخت به‌طور کامل وارد قلب رآکتور نیروگاه بوشهر شد آماده‌ راه‌اندازی است. رئیس وقت سازمان انرژی اتمی کشورمان ادامه داد: البته برخی معتقدند وقتی نخستین مجتمع سوخت وارد قلب رآکتور می‌شود مرحله‌ راه‌اندازی آغاز شده است اما ما بر این نظریم که راه‌اندازی را زمانی اعلام کنیم که تمام مجتمع‌های سوخت وارد قلب رآکتور شوند. بنابراین نیمه‌ دوم شهریورماه (هفته‌ سوم یا چهارم شهریور) راه‌اندازی با مفهومی که ایران مدنظرش است انجام می‌شود. صالحی به ایسنا گفت: راه‌اندازی رآکتور نیروگاه به معنای اتصال برق رآکتور به شبکه‌ سراسری نیست بلکه رآکتور شروع به تولید قدرت می‌کند اما برای وصل آن به زمانی حدود2 ماه نیاز دارد. با همه این گفته‌ها، سوخت نیروگاه بوشهر، چهارم آبان 89 به قلب رآکتور این نیروگاه تزریق شد.

برق هسته‌ای، 2ماه دیگر

هفتم اسفند، در روزهایی که به‌نظر مردم می‌رسید که دیگر چیزی تا استفاده از برق هسته‌ای بومی نمانده، خبر خارج کردن سوخت هسته‌ای از قلب رآکتور منتشر شد. تا‌کنون درباره تاریخ تزریق دوباره سوخت به قلب رآکتور بوشهر خبری منتشر نشده اما براساس گفته رئیس وقت سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر کنونی امور خارجه، از تزریق آخرین محموله سوختی و انجام تست گرم، مردم باید دست‌کم 2ماه دیگر را برای استفاده از برق هسته‌ای بومی به انتظار بنشینند.

کد خبر 129368

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز