همشهری‌آنلاین: امروز 25 فوریه (6 اسفند) سالگرد تولد استیو جابز است. رئیس اپل در شرایطی جشن تولد 56 سالگی خود را برگزار کرده است که به شدت با بیماری مبارزه می‌کند و همزمان آماده است تا آی- پد 2 را وارد بازار کند.

jobs

به گزارش مهر، طرفداران استیو جابز با ساخت یک گردهمایی آنلاین به نام تولدت مبارک، آقای اپل پیام‌های تبریک را برای جشن تولد 56 سالگی استیو پل جابز نوشتند. این طرفداران، بهبودی جابز و بازگشت دوباره وی به اپل را آرزو کرده‌اند.

در حقیقت رئیس اپل ماه گذشته این شرکت را برای سومین بار در مدت 6 سال گذشته به دلیل بیماری ترک کرد. این درحالی است که در روزهای اخیر تصاویر و فیلم‌هایی از وی منتشر شده‌اند که نشان می‌دهند آقای اپل لاغرتر و استخوانی‌تر از همیشه با قدم‌های نامطمئن و سر پایین از مرکز سرطان شناسی استنفورد در پالو آلتوی کالیفرنیا بیرون می‌آید.

more  رئیس اپل به مرخصی می‌رود

به اعتقاد سایت‌هایی که اقدام به انتشار این تصاویر کردند تنها 6 هفته از زندگی استیو جابز باقیمانده است. این درحالی است که استیو جابز، هفته گذشته در ضیافت شام باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به همراه سایر بزرگان فناوری در سیلیکون ولی شرکت کرد. در تصویری که از این ضیافت شام منتشر شد استیو جابز در کنار اوباما نشسته بود.

استیو جابز کیست؟

رئیس اپل در سال 2005 در برنامه اعطای دکتری افتخاری به وی در دانشگاه استنفورد، داستان زندگی خود را تعریف کرد. داستانی که بیشتر شبیه به یک رمان ملودرام است تا یک بیوگرافی.

وی در سال 1955 در خانواده ناموفقی متولد شد و به همین دلیل توسط خانواده‌ای که در فاصله چند کیلومتری از سانفرانسیسکو زندگی می‌کردند به فرزندخواندگی پذیرفته شد. به دلیل علاقه بسیار بالایی که به ساخت رایانه داشت در جلسات باشگاه ریز رایانه‌ها شرکت می‌کرد. این باشگاه را گروهی از شیفتگانی که اولین نمونه‌های آزمایشی نرم‌افزارها و سخت افزارهای ریزرایانه‌ها را می‌ساختند راه‌اندازی کرده بودند.

در نیمه دهه 70 با استیو ووزنیاک آشنا شد و همراه وی در یک گاراژ شرکت اپل را تاسیس کرد. در اولین فیلم‌های آرشیوی که استیو جابز را به عنوان بنیانگذار اپل نشان می‌دهند وی یک جوان 20 ساله بسیار پویا است که یک شرکت نوظهور را هدایت می‌کرد.

وی در سال 1985 از کار خود استعفا کرد اما 11 سال بعد در سال 1996 به اپل بازگشت و شرکت را که در بحران مالی شدید گرفتار بود در دست گرفت و اول، آی- مک و بعد پخش کننده دیجیتال آی- پاد را به همراه فروشگاه آنلاین آی- تیونز عرضه کرد.

محصول موفق بعدی اپل، تلفن همراه هوشمند آی- فن بود که تاکنون چهار نسل را پشت سر گذاشته است. استیو جابز که سال گذشته در چنین روزهایی تبلت آی- پد را روانه بازار کرد در این روزها منتظر عرضه آی- پد 2 است. آخرین اظهارات نشان می‌دهد که آی- پد 2 دوم مارس آینده رسماً رونمایی می‌شود.

موفقیت‌ها

استیو جابز در سال 2001 اولین نسل از پخش کننده آی- پاد را عرضه کرد. پس از عرضه این محصول بسیاری از شرکت‌ها رقابت در بازار سخت افزارهای موسیقی دیجیتال آغاز کردند و به این ترتیب موج جدیدی از پخش کننده های موسیقی به این بازار راه یافت.

رئیس خانه کوپرتینو پس از موفقیت آی- پاد که توانسته بود مفهوم موسیقی دیجتال را تغییر دهد در سال 2007 اولین نسل از آی- فن را وارد بازار کرد و توانست تحولی در دنیای تلفن‌های همراه هوشمند ایجاد کند. در حقیقت پس از عرضه آی- فن و موفقیت دور از انتظار این دستگاه موبایل، شرکت‌هایی که به طور سنتی تولید کننده تلنف‌های همراه بودند شروع به تولید دستگاه‌های ضد آی- فن کردند و به این ترتیب بازار تلفن‌های همراه هوشمند حال و هوایی لمسی به خود گرفت.

آی- پد نیز که از سال گذشته وارد بازار شد در مدت یکسال از زمان عرضه بازار جدیدی به نام تبلت‌ها (لوح- رایانه‌ها) را به وجود آورد به طوریکه در نمایشگاه بین‌المللی محصولات الکترونیک مصرفی 2011 لاس وگاس و همچنین نمایشگاه کنگره جهانی موبایل در بارسلونا سیل عظیم تبلت‌ها به جریان افتاده بود.

نامه‌ای به استیو جابز

در سالروز تولد استیو جابز گروهی از کارگران چینی که در یکی از کارخانه‌های سازنده محصولات اپل کار می‌کنند نامه‌ای را به رئیس کوپرتینو ارسال کردند و در آن به شرح وضعیت بسیار بد کارگران این کارخانه پرداختند.

این نامه با این جملات آغاز می‌شود: شما واقعاً یکی از مارک‌های برتر بخش IT هستید و یکی از بزرگترین شرکت‌های دنیا هم به شمار می‌روید در حالی که شجاعت قبول آنچه را اتفاق افتاده است ندارید.

این نامه را 5 کارگر شرکت تایوانی وین تک که کارخانه‌ای در پارک صنعتی سوژوئو در چین دارد نوشته اند. در این کارخانه نمایشگرهای آی- فن و آی- پد ساخته می‌شوند. سال گذشته بسیاری از کارگران این کارخانه به خاطر تماس با ماده ان- هگزان بیمار شدند. از این ماده به جای الکل برای تسریع بخشیدن به عملیات تمیز کردن نمایشگرها استفاده می‌شود.

در ادامه این نامه آمده است: ان- هگزان یک قاتل است. قاتلی است که به طور نامرئی آسیب می‌زند. از زمانی که این ماده استفاده می‌شود سود اپل و وین تک به 10 میلیون دلار در ماه رسیده است. درآمدی که به شرط به خطر انداختن زندگی و سلامت کارگران به دست آمده است.

در حقیقت این اولین بار نیست که اپل به خاطر شرایط بد کارگران چینی کارخانجاتی که محصولات این شرکت را تولید می‌کنند مورد انتقاد قرار گرفته است به طوری که یک ماه قبل نیز حافظان محیط زیست در چین، اپل را به خاطر کوتاهی در نظارت دقیق و حفظ شأن کارگران کارخانجاتی که محصولات این شرکت را در چین تولید می کنند مورد انتقاد قرار داده بود.

به گفته این کارشناسان، این کوتاهی موجب شده است که این کارخانجات از مقررات امنیت محیط زیست سرپیچی کنند. در این کارخانجات صدها کارگر در شرایط سخت مشغول به کارند.

کد خبر 129122
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز