مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۸:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: جینا دیویس، بازیگر زن برنده جایزه اسکار، با خروج از کلیشه‌های هالیوود در آغاز به کار ابر سازمان جدید وابسته به سازمان ملل متحد برای زنان به ستاره‌های سینما، اعضای خاندان‌های سلطنتی و سیاستمداران می‌پیوندد.

Geena Davis

به گزارش خبرگزاری فرانسه دیویس، به همراه نیکول کیدمن برنده جایزه اسکار و شاهزاده خانم کریستینا از اسپانیا پنج شنبه 24 فوریه در مراسمی به مناسبت تاسیس "سازمان ملل زنان " (Women UN) خواستار تلاش‌های بیشتر برای برابری جنسیتی شدند.

دیویس که در سال 2004 برای فیلم توریست اتفاقی برنده جایزه اسکار شد و در سریال تلویزیونی "فرمانده کل" در نقش رئیس‌جمهوری آمریکا ظاهر شد، موسسه خاص خود برای حمایت از زنان شاغل در صنعت رسانه و سرگرمی را به راه انداخته است.

او در مراسم برگزارشده در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک از "کلیشه‌های جنسیتی در صنعت سرگرمی امروز مستحکم باقی مانده‌اند و عدم پیشرفت قابل‌توجه در این زمینه در 20 سال گذشته" انتقاد کرد.

دیویس گفت در حال حاضر به ازای هر سه شخصیت مرد در فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی تنها یک شخصیت زن مشاهده می‌شود.

"پژوهش های ما نشان می‌دهد که در فاصله سال‌های 2006 تا 2009 حتی یک شخصیت زن در فیلم‌های خانوادگی در حوزه علوم، به عنوان یک رئیس شرکت تجاری، در حرفه حقوقی یا در سیاست به تصویر کشیده نشده است."

دیویس گفت: "اگر تعداد شخصیت‌های زن در فیلم‌ها این قدر کم باشد، اگر از شخصیت‌های زن بی‌ارزش، کلیشه‌ای، حاشیه‌ای شوند یا اصلا حذف شوند. چه پیامی به دختران فرستاده می‌شود."

" و چه پیامی پسران در مورد اهمیت، ارزش و فایده دختران دریافت می‌کنند."

کیدمن از طریق ارتباط ویدئویی در مراسم شرکت داشت و تاسیس این سازمان جدید وابسته به سازمان ملل متحد را "فرصتی تاریخی برای قادر شدن به انجام کارهای بیشتر برای زنان" خواند."

شاهزاده کریستینا از اسپانیا که از فقدان پیشرفت در زمینه سلامت زنان شکایت داشت، گفت: "ما تعهد دوباره‌مان در طول زندگی‌مان را به پیشرفت در زمینه برابری جنسیتی اعلام می‌کنیم."

میشل باشله، رئیس‌جمهور سابق شیلی،‌ به عنوان اولین رئیس سازمان ملل زنان سوگند یاد کرد، و برنامه‌های آن را شرح داد.
او گفت: "ایجاد سازمان ملل زنان "بیانگر نگرانی جهانی نسبت به روند کند تغییرات است. دیگر پذیرفتنی نیست که دختران کم سن از رفتن به مدرسه باز بمانند یا به ازدواج در سنین پایین مجبور شوند."

او متعهد شد که این سازمان جدید که در نتیجه ادغام چهار سازمان دیگر برای زنان به وجود آمده است و سالانه 500 میلیون دلار بودجه دارد، به "حامی جهانی" زنان برای فشار آوردن به دولت‌ها برای ایجاد "عصر جدیدی از برابری جنسیتی " بدل شود.

اینگرید فیسکا، وزیر توسعه بین‌المللی نروژ، در باره تاسیس سازمان ملل زنان گفت: "ما واقعا برای مدت درازی باری ایجاد سازمان ملل زنان در حال مبارزه بوده‌ایم."

فیسکا گفت تقدم باید به شرکت بیشتر زنان در کسب و کارها و تصمیم‌گیری‌ها داده شود.

اما در نشانه‌ای تعدد فشارهایی که بائشله با آنها روبه‌رو خواهد بود، گروه‌های حامی حقوق زنان مانند اکسفام (Oxfam) می‌گویندن تقدم باید به پیشگیری از خشونت بر ضد زنان، به خصوص در کشورهای در حال توسعه داده شود.

کد خبر 129118

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز