پنجشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: چه کسی است که از نوشیدن یک لیوان آب میوه خنک لذت نبرد؟ رنگ آن شادی‌آور است،‌ طعم آن شیرین است و برای سلامتی شما مفید است.

pomegranate

اما متخصصان تغذیه می‌گویند نباید زود نتیجه‌گیری کنید. گرچه بهترین انواع آب میوه مجموعه‌ای از ویتامین‌ها را به شما می‌رسانند،‌ بدترین آنها چیزی بهتر از یک آب نبات مایع نیستند.

بهترین انتخاب: آب سبزیجات

نوشیدن آب سبزیجات راهی آسان برای اضافه کردن مواد مغذی گیاهی قدرتمندی به رژیم غذایی‌تان است.

لیکوپن موجود در آب گوجه‌فرنگی ظاهرا خطر سرطان پروستات را کاهش می‌دهد. آب چغندر ممکن است فشار خون را کاهش دهد. آب سبزیجات گوشتی همچنین حاوی فیبر است که به کنترل گرسنگی شما کمک می‌کند.

و همه این منافع آب سبزیجات به همراه یک سودمندی عمومی آنهاست. آب سبزیجات شکر بسیار کمتر و کالری کمتری نسبت به آب میوه‌های معمول دارد.

بدترین انتخاب: کوکتل آب میوه

در مورد نام‌هایی مانند کوکتل آب میوه، نوشابه با رایحه میوه، یا نوشابه میوه‌ای حساس باشید. اغلب این فرآورده‌ها تنها حاوی مقدار اندکی آب میوه واقعی هستند.

اجزای عمده این محصولات معمولا آب و مقداری از نوعی شکر مانند شربت ذرت دارای فروکتوز بالا است. از لحاظ تغذیه‌ای این نوشیدنی‌ها شبیه اغلب نوشابه‌های گازدار هستند- پر از شکر و کالری، اما با مواد مغذی کم.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که آب‌میوه‌های شیرین‌شده کودکان را در معرض چاقی و سایر مشکلات سلامتی قرار می‌دهد.

معضل آب میوه صد در صد

اما در مورد نوشیدنی های با نام "آب میوه خالص بدن قند اضافی" چه باید گفت؟ چنین نوشیدنی‌های با این نام معصومانه در معرض بحث‌های بی‌پایانی بوده‌اند.

هیچکس در مورد این حقیقت که آب میوه واقعی مملو از ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های مقابله‌کننده با بیماری‌ها است، اختلافی ندارد. مشکل این است که آب میوه حتی در شکل طبیعی‌اش پر از قند و کالری است.

یک فنجان آب سیب خالص به اندازه برخی شکلات‌های میله‌ای (کندی بار) قند دارد.برای همین بسیاری از کارشناسان توصیه می‌کند نوشیدن این آب میوه‌ها را هم به یک وعده در روز محدود کنید.

انتخاب خوب: آب انار

اگر قرار باشد تنها یک لیوان آب میوه در روز بنوشید، باید به گزینه خوبی روی آورید، یعنی آب میوه‌ای که در هر جرعه آن بیشترین مواد مغذی را به شما می‌رساند.

در صدر فهرست این آب میوه‌‌ها آب انار قرار می‌گیرد. گرچه آب انار قند و کالری بالایی دارد، اما مقدار فراوانی آنتی‌اکسیدان را به شما می‌رساند.

به نظر می‌رسد این مواد از کارکرد مغز محافظت می‌کنند و باعث پیشگیری زا سرطان می‌شوند. در یک بررسی مصرف 250 گرم آب انار در روز خطر عود سرطان پروستات را کاهش داد.

انتخاب خوب: آب قره‌قاط (کرانبری)

آب قره‌قاط مملو از ویتامین C است که برای داشتن یک دستگاه ایمنی سالم ضروری است.

همچنین شواهدی در حمایت از نقش درمانی که عامه به آن نسبت می‌دهند،‌وجود دارد- نوشیدن آب قره‌قاط شیرین‌‌نشده خطر عفونت‌های ادراری را کاهش می‌دهد.

انتخاب خوب: آب زغال اخته (بلوبری)

مواد موجود در زغال اخته ممکن است به حفظ سلامت مغز کمک کند.

پژوهشگران در یک بررسی کوچک به اثرات زغال اخته بر حافظه سالمندان در دهه هفتاد زندگی که دچار نقصان حافظه ناشی از سن بالا شده بودند، پرداختند. آنهایی که روزانه برای 12 هفته آب زغال اخته نوشیده بودند، نسبت به آنهایی که یک نوشیدنی غیر آب میوه نوشیده بودند، علائم بهبودی قابل‌توجه در یادگیری و آزمون های آزمون حافظه را نشان دادند.

بنابراین انتخاب آب زغال اخته سلامت مغز آنها را بهبود بخشیده بود.

انتخاب خوب : آب آسبری

پژوهشگران تازه شروع به بررسی منافع بهداشتی آب آسبری کرده‌اند که از میوه درختی در آمریکای جنوبی به دست می‌آید. ب نظر می‌رسد که بخش گوشتی این میوه مقدار بیشتری آنتی‌اکسیدان نسبت به قره‌‌قاط، زغال اخته، شاه‌توت، توت فرنگی است.

انتخاب خوب: آب گیلاس

آب گیلاس علاوه بر اینکه حاوی مقدار زیادی مواد آنتی‌اکسیدان است، ظاهرا دارای خواص ضدالتهابی هم هست. بر اساس یک بررسی نوشیدن آب گیلاس پیش و پس از فعالیت بدنی درد عضلانی ناشی از ورزش را کاهش می‌دهد.

انتخاب خوب: آب انگور قرمز

آب انگور قرمز می‌تواند برای قلب مفید باشد. آب انگور قرمز حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمندی به نام فلاوونوئیدها و رسوراتول است.

نکته مهم این است که آب انگور قرمز از همه دانه انگور شامل دانه، پوست و گوشت ساخته می‌شوند. هنگامی که شما انگور تازه می‌خورید، مواد مغذی موجود در دانه‌های انگور را از دست می دهید.

انتخاب خوب: شیره خرما

یک درمان عامیانه دیگر که اکنون هم اثر آن ثابت شده است،‌ شیره خرما است که برای مدت‌ها برای درمان یبوست توصیه می‌شده است. شیره خرما به این علت یبوست را درمان می‌‌کند که حاوی مقدار زیادی فیبر و یک ملین طبیعی به نام سوربیتول است.

اما منافع شیره خرما محدود به این مورد نیست؛ این شیره همچنین مملو از آنتی‌اکسیدان‌ها، آهن و پتاسیم است.

آب پرتقال چطور است؟

آب پرتقال یک نوشیدنی معمول در صبحانه است،‌اما آیا این نوشیدنی محبوب ارزش مصرف مرتب را دارد؟ خبر خوب این است که آب پرتقال مملو از ویتامین C است، که به خاطر اثرات تقویت‌کننده دستگاه ایمنی‌اش مشهور است. به علاوه آب پرتقال‌ها را اغلب با کلسیم و ویتامین َD غنی می‌کنند، مواد مغذی که برای سلامت و استحکام استخوان‌ها لازم است.

آب پرتقال شیرین‌نشده کالری کمتری نسبت به آب "بری"‌ها و آب انگور دارد. اما در مقابل میزان مواد آنتی‌اکسیدان‌ آن نسبت به آنها کمتر است.

بچه‌ها و آب میوه

اغلب بچه‌ها آب میوه را دوست دارند،‌ اما آکادمی متخصصان اطفال آمریکا اصول راهنمایی را برای میزان آب میوه‌ای که کودکان می‌توانند بخورند، اعلام کرده است. برای بچه‌های کمتر از شش سال بیش از 250 تا 350 گرم آب میوه خالص در روز توصیه نمی‌شود. برای سنین 7 تا 18 میزان توصیه‌شده 500 تا 700 گرم در روز است.

آب به آن اضافه کنید

اگر بچه‌های تان بیش از یک فنجان آب میوه در روز می‌ خواهند، می‌توانید آب میوه را با آب رقیق کنید، با این کار میزان کالری دریافتی در هر وعده را کاهش می‌دهید.به این ترتیب می‌تواند دو یا سه فنجان آب میوه در طول روز به بچه‌تان بدهید.

میوه‌های کامل بخورید

متخصصان تغذیه می‌گویند یک جایگزین عالی برای آب میوه این است که میوه کامل را بخورید. میوه کامل فیبر و مواد مغذی اضافی موجود در گوشت میوه را به شما می‌دهد. میوه‌های توت‌مانند (بری‌ها) تازه یا برش‌های پرتقال به کنترل گرسنگی هم کمک می‌کنند.

WebMD

کد خبر 129081

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز