امواج انقلاب اسلامی و آزادی‌خواهی کشورهای مسلمان خاورمیانه پس از سرنگونی حکومت‌های دیکتاتوری در کشورهای تونس و مصر، با تظاهرات وسیع مردم علیه حکومت «آل خلیفه» به کشور کوچک و ساحلی بحرین رسیده است

در این خصوص با شیخ عبدالله الدقاق، تحلیلگر مسائل بحرین و مدیر حوزه تخصصی‌اطهار در شهر قم، گفت‌وگو کرده‌ایم که می‌خوانیم.

  • ارزیابی شما از آخرین وضعیت اعتراضات مردمی در کشور بحرین چیست؟

در حال حاضر حکومت آل‌خلیفه اصرار زیادی بر ماندن دارد و تا‌کنون چندین نماینده برای گفت‌وگو با معترضان فرستاده است تا بلکه بتواند وضعیت را به حالت عادی بازگرداند ولی مردم به قیام خود علیه حکومت ادامه داده‌اند و پس از حوادث اخیر، روند اعتراضات حالت جدی تری هم به‌خود گرفته است. شاید اگر حکومت آل خلیفه حاضر به ایجاد تحول در کشور شود و از پادشاهی مطلق به پادشاهی تشریفاتی تبدیل شود و اداره حکومت را به منتخبی از مردم واگذار و قانون اساسی جدیدی تدوین کند، راهی برای ادامه حیات سیاسی آل خلیفه در کشور بحرین وجود داشته باشد ولی اگر آنها تن به اصلاحات و انتخابات مردمی ندهند، وضعیت مناسبی برای آنها پیش‌بینی نمی‌شود و قطعا مردم دیگر اقبالی به نظام «آل‌خلیفه» نخواهند داشت.

  • در حال حاضر با وجود سرکوب مردمی از سوی حکومت بحرین آیا مردم باز هم ایستادگی خواهند کرد؟

مردم بحرین برای رسیدن به خواسته‌های خود تصمیم جدی دارند و تجمعات ضد‌حکومتی از سوی آزادی خواهان هر روز ادامه دارد. در هفته گذشته هم تمام جمعیت‌های سیاسی اطلاعیه برای تظاهرات و راهپیمایی دادند و اعتراضات ادامه داشت. به همین دلیل هم می‌گویم مردم مصمم هستند و حکومت آل خلیفه درصورت بی‌توجهی به خواست‌های مردمی ساقط می‌شود.

  • فکر می‌کنید ریشه آغاز اعتراضات مردمی در کشور بحرین به کجا بازمی‌گردد؟

قیام‌های مردمی در کشور بحرین ریشه در مطالبات دینی مردم این کشور دارد که به تبع وقوع انقلاب اسلامی در 3 دهه گذشته بیداری اسلامی در کشورهای خاورمیانه و مخصوصا بحرین ایجاد شده است. این مطالبات تازه سر بازکرده و اساسا شامل قانون اساسی و محدود شدن حکومت آل خلیفه است ولی تمامی این مطالبات ریشه دینی دارد.

  • عوامل دیگر چقدر در قیام مردمی بحرین مهم است؟

فساد اخلاقی نیز در این سال‌ها به‌دلیل رفت و آمد زیاد گردشگران خارجی در کشور بحرین زیاد شده و این موضوع عاملی برای مقابله با حکومت از سوی مردم شده است.

  • کدام یک از گروه‌های مردمی در میان معترضین دارای قدرت بیشتری است؟

جمعیت «الوفاق الوطنی الاسلامیه» به ریاست شیخ علی سلمان و رهبری آیت‌الله شیخ عیسی قاسم که از گروه‌های شیعی است، قوی‌ترین گروه معترض است که در یک اقدام برای همراهی با مردم، 18 نماینده خود را از پارلمان بیرون کشید.

  • پیش‌بینی شما از آینده کشور بحرین به چه صورت است؟

همه چیز به حضور مردم و اراده آنان مربوط است. اگر اعتراضات ادامه یابد، داستان فرق می‌کند اما در حال حاضر بحث انتخابات آزاد در مجلس بحرین و تبدیل سلطنت آل‌خلیفه به‌عنوانی تشریفاتی، بسیار محتمل است.

کد خبر 128849

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز