شیراز - خبرنگار همشهری: درگیری مسلحانه پلیس با 16 راهزن در کوه‌های استان فارس تنها چند دقیقه طول کشید.

پلیس عملیات

اعضای این باند که کلکسیونی از جرایم را در پرونده خود دارند، روزها در کوه‌ها مخفی می‌شدند و شب‌ها سوار بر خودرو و موتورسیکلت به شهرها و روستاها حمله می‌کردند.

شکایت‌های سریالی

از 3 ماه پیش، گزارش‌های مختلفی در اختیار پلیس استان فارس قرار گرفت که از فعالیت یک باند سرقت و راهزنی در شهرستان کوار حکایت داشت. بررسی‌ این شکایت‌ها نشان می‌داد اعضای باند شب‌ها سوار بر خودرو و موتور سیکلت به روستاها و شهرهای کوچک منطقه حمله کرده و دست به سرقت، زورگیری و راهزنی می‌زنند. بعداز سرقت نیز گریخته و پنهان می‌شوند.
با افزایش شکایت‌ها، رسیدگی به پرونده از سوی ماموران آغاز شد. تحقیقات اولیه حاکی از آن بود که اعضای این باند از اشرار خطرناکی هستند که برای اجرای نقشه‌های خود دست به هر کاری می‌زنند.

آنها بعضی وقت‌ها با مسدود کردن مسیر خودروهای عبوری، اقدام به زورگیری از سرنشینان این خودروها می‌کردند و گاهی اوقات نیز با تهدید مردم و حمله به خانه‌های آنها، نقشه سرقت‌های مسلحانه خود را به‌اجرا درمی‌آوردند.

مخفیگاه کوهستانی

ماموران در ادامه بررسی‌ها متوجه شدند که مخفیگاه اعضای این باند، کوه‌های منطقه دهشیب است. تحقیقات نشان می‌داد آنها برای فرار از دست پلیس، روزها در این کوه‌ها مخفی می‌شوند و با تاریک شدن هوا، سوار بر خودروها و موتورسیکلت‌هایی که در اختیار داشتند، نقشه سرقت‌های خود را عملی می‌کنند. پلیس که خود را در برابر باندی مخوف می‌دید، تلاش گسترده‌ای را برای شناسایی محل دقیق اختفای اعضای این باند شرارت آغاز کرد.

سردار مویدی، رئیس پلیس استان فارس، در تشریح عملیات دستگیری اعضای این باند گفت: گرچه به‌دلیل صعب‌العبور بودن منطقه‌ای که متهمان در آنجا مخفی شده بودند، شناسایی مخفیگاه آنها با کندی پیش می‌رفت اما سرانجام تحقیقات تیم شناسایی به نتیجه رسید و سرنخ‌های خوبی از محل اختفای باند به دست آمد.

وی ادامه داد: با همکاری دستگاه قضایی و یگان تکاور نیروی انتظامی استان و پلیس امنیت، عملیات دستگیری اعضای این باند کلید خورد. ماموران به‌صورت شبانه، پیاده روی به سوی مخفیگاه باند را آغاز کردند و این در حالی بود که برای شناسایی نشدن از سوی متهمان، این پیاده‌روی می‌بایست در سکوت مطلق انجام می‌شد.

سردار مویدی افزود: بعد از 6ساعت پیاده‌روی، با مستقرشدن نیروهای پلیس در ارتفاعات نزدیک به مخفیگاه متهمان، این محل به محاصره درآمد.بررسی‌ها نشان می‌داد که اعضای باند برای امنیت بیشتر از 2 مقر مختلف برای مخفی شدن استفاده کرده بودند که ماموران هر دو محل را محاصره کردند و منتظر ماندند تا با روشن‌شدن هوا، عملیات دستگیری اعضای باند را آغاز کنند.

درگیری مسلحانه

وی تصریح کرد: صبح روز بعد با کامل شدن دید پلیس، تمامی تحرکات متهمان زیرنظر گرفته شد اما دقایقی قبل از طلوع خورشید، یکی از اعضای باند که در ورودی یکی از مخفیگاه‌ها نگهبانی می‌داد متوجه حضور پلیس در منطقه شد و شروع به تیراندازی به سوی ماموران کرد.

به این ترتیب درگیری مسلحانه بین پلیس و اشرار مسلح آغاز شد و اعضای باند با پناه گرفتن پشت خودروهایی که در اختیار داشتند، به روی ماموران آتش گشودند. رئیس پلیس استان فارس با اشاره به حجم بالای آتش ماموران و شلیک آرپی‌جی به سوی خودرویی که متهمان پشت آن مخفی شده بودند، خاطرنشان کرد: تبهکاران که قادر به مقاومت در برابر پلیس نبودند، بعد از چند دقیقه درگیری مسلحانه و مجروح شدن یکی از اعضای اصلی باند، اسلحه خود را زمین گذاشتند و تسلیم ماموران شدند.
وی یادآور شد: در این عملیات 16 عضو باند شرارت دستگیر شدند و در بازرسی مخفیگاه آنها 7 قبضه کلاشینکف و مقدار زیادی مهمات جنگی کشف و ضبط شد.

سردار مویدی با بیان اینکه اعضای این باند بین 18 تا 40 سال سن دارند، گفت: برخی از متهمان، تبهکاران سابقه‌داری هستند که پیش از دستگیری به اتهام‌های مختلف دیگری مثل قتل و تجاوز به عنف تحت تعقیب پلیس بوده‌اند و برای فرار از دست ماموران به کوه‌ها پناه برده و به این باند ملحق شده بودند.

وی ادامه داد: اعضای این باند با سرقت‌ها و راهزنی‌های خود باعث تهدید مردم منطقه و ایجاد ناامنی و ترس بین مردم شده‌اند و در برخی موارد برای اجرای نقشه سرقت‌های خود اقدام به ضرب و شتم طعمه‌هایشان نیز کرده‌اند. رئیس پلیس استان فارس با بیان اینکه متهمان با قرار قانونی در بازداشت به سر می‌برند، تصریح کرد: تحقیقات تکمیلی برای کشف تمامی جرایم ارتکابی این باند مخوف ادامه دارد.

کد خبر 128688

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز