مجموع نظرات: ۰
شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: گروهی از دانشمندان آمریکایی پس از 50 سال که از اختراع لیزر می‌گذرد موفق شدند اولین دستگاه "ضد- لیزر" را بسازند

لیزر

به گزارش خبرگزاری مهر، 50 سال از اختراع لیزر می‌گذرد و اکنون گروهی از محققان دانشگاه ییل اولین "ضد- لیزر" را ساخته‌اند. در این دستگاه یک دسته پرتو نور با یک دسته پرتو نور دیگر تداخل پیدا می‌کند به شیوه‌ای که به طور مطلوبی می‌تواند دسته پرتو دیگر را جذب کند.

این دستگاه می‌تواند کاربردهای بسیاری به ویژه در عرصه اپتو- الکترونیک و محاسبات نوری داشته باشد.

نتایج این تحقیقات برپایه تئوری "جاذب مطلوب همسان" (CPA) انجام شده است.

درحقیقت، ضد- لیزر دستگاهی است که به جای تقویت نور آن را به پالس‌های نور همسانی تبدیل می‌کند که این پالس‌ها می‌توانند نور لیزری که از مقابل می‌آید را جذب کنند.

در این دستگاه، دو دسته پرتو لیزر در یک محفظه نوری کانونی می‌شوند. در این حفره نوری یک قرص سیلیکان وجود دارد که به امواج نوری اجازه می‌دهد که به صورت خطی قرار گیرند.

این محققان در این خصوص اظهار داشتند: "ساخت دستگاهی که نور را بر روی طیف وسیعی از طول موج‌ها جذب می‌کند بسیار ساده است اما ساخت آن برای یک طول موج خاص که برای ایجاد ضد- لیزر به کار می‌رود بسیار دشوار است. ضد لیزر به طور بالقوه در عرصه محاسبه نوری مفید است."

از نظر تئوریک، ضدلیزر می‌تواند 99.999 درصد از نوری که به آن برخورد می‌کند را جذب کند، اما به دلیل محدودیت‌های آزمایشی، نمونه آزمایشی این دستگاه ضد- لیزر می‌تواند 99.4 درصد از نور مقابل را جذب کند.

در آزمایش این دستگاه از یک دسته پرتو در طیف مادون قرمز نزدیک استفاده شد. هرچند این دانشمندان اطمینان دادند که نسخه‌های آینده این دستگاه می‌توانند بسامدهای هم در طیف مادون قرمز و هم در طیف نوری مرئی را جذب کنند.

کد خبر 128656
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز