چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۹:۰۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر: بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود و شنبه آخرین روز اجرای نمایش‌های جشنواره است.

جشنواره تئاتر فجر

آیین پایانی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در چند سال گذشته با شکل دیگری برگزار شده است. امسال هم مانند سال‌های گذشته آیین پایانی جشنواره در 2 بخش برگزار می‌شود. بخش اول مربوط به مراسم معرفی بهترین‌های تئاتر ایران در بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است که امروز 28 بهمن در تالار شماره یک تماشاخانه ایرانشهر برگزار می‌شود و آیین پایانی رسمی روز اول اسفند برپا خواهدشد.

آنطور که مهدی حاجیان مسئول دبیرخانه دائمی جشنواره‌ها و کارگردان این مراسم به روابط عمومی بیست‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، گفته‌است، مراسم امروز با حضور سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید شاه‌آبادی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین مسافر آستانه مدیرکل هنر‌های نمایشی، مدیران و مسئولان حوزه تئاتر کشور وهمچنین هنرمندان وگروه‌های تئاتری سراسر کشور برگزار می‌شود.

در برنامه معرفی بهترین‌های تئاتر ایران از برگزیدگان مسابقه عکس، مسابقه پوستر و تئاتر خیابانی تقدیر می‌شود. امسال در بخش عکس و پوستر جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر 147 عکس و 90 قطعه پوستر داوری شدند و از بین این آثار در بخش تک عکس مرتضی اتابکی، مهرداد امینی، حسین اسکندر زاده، شکوفه هاشمیان، ساغر برکات، وحید ذاکری راد و نغمه ارجمند ودر بخش مجموعه عکس هادی نویدی، مرتضی اتابکی، سیامک زمردی مطلق، احسان رافتی داریان، محمد رضا سلطانی و مهرداد امینی کاندیدای بهترین‌ها هستند. در بخش پوستر بیست ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر مهدی رایگانی، مهدی مهدیان، مهدی دوایی، مجید کاشانی، پیمان پورحسین، آرش تنهایی، امیر اسمی و مرتضی اتابکی کاندیدای دریافت جایزه بهترین پوسترهای این جشنواره هستند.

اما آیین پایانی دیگر مربوط به بخش بین‌الملل است که در روز یکشنبه اول اسفند در تالار وحدت برگزار می‌شود. کارگردانی این مراسم برعهده مهرداد رایانی مخصوص، کارگردان و نمایشنامه نویس است. در این مراسم برگزیدگان کانون ملی منتقدان جهانی و مسابقه بین‌الملل معرفی می‌شوند. از جمله دیگر مراسم این بخش مراسم بزرگداشت 4هنرمند تئاتر کشوری محمد علی کشاورز، فریده سپاه منصور، محمود عزیزی و یدالله آقاعباسی است که در اختتامیه بخش بین‌الملل صورت می‌گیرد.

همچنین دومین بازار تئاتر ایران عصر روز گذشته پس از معرفی 36 گروه تئاتری از سراسر کشور به فعالیت 5 روزه خود پایان داد.در این بازار که همزمان با بیست ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجراز 23بهمن‌ماه در تالار وحدت برپا بود 36 گروه تئاتری از سراسر کشور به معرفی خود پرداختند و46 میهمان خارجی از تهیه‌کنندگان و دبیران جشنواره‌های مختلف بین‌المللی سراسر جهان حضور داشتند.بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با دبیری محمد حیدری از 16 بهمن در تهران و 4استان خراسان، گیلان، گلستان و البرز برپا شده است.

تغییر دیگر در جشنواره تئاتر فجر

جدول برنامه‌های بیست و نهمین جشنواره تئاتر فجر امسال، هم زود بسته شد و هم کمترین تغییرات را داشت. مهم‌ترین تغییر این برنامه، انصراف رحمانیان از اجرای نمایش «هامون بازها» بود و دومین تغییر، نرسیدن گروه نمایشی لافکادیو از روسیه. این گروه روسی قرار بود نمایش لافکادیو را امروز و فردا در مجموعه آزادی روی صحنه ببرد که به‌دلیل جا ماندن از پرواز، موفق به شرکت در جشنواره نشد.

کد خبر 128513

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز