مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۸:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: قائم مقام معاونت نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور گفت: تاکنون، حدود 927 هزار دستگاه خودروی فرسوده از رده خارج شده است.

خودرو

به گزارش واحد مرکزی خبر، امیر رضا رجبی افزود: از این تعداد، کمتر از 50 هزار دستگاه مربوط به قبل از سال 85 بوده و از سال 85 تاکنون، بیش از 875 هزار دستگاه از رده خارج شده است.

وی با بیان اینکه 30 درصد از این تعداد، بدون جایگزین بوده است، گفت: این موضوع تاثیر بیشتری در کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا داشته است.

رجبی با اشاره به از رده خارج کردن 226 هزار خودروی فرسوده تا 25 بهمن امسال افزود: این رقم نسبت به سال گذشته، حدود 60 درصد رشد داشته است که امیدواریم به تدریج این رشد ادامه یابد.

وی مجموع خودروهای فرسوده را که قابلیت اسقاط دارند، (شناسایی شده اند، پلاک و قابلیت تردد دارند) کمتر از یک میلیون و 300 هزار دستگاه بیان کرد.

رجبی، به مرحله جدید جایگزینی خودروها ( 30 هزار دستگاه خودرو) اشاره کرد و گفت: در این مرحله، ارزش خودروی فرسوده را معادل یک میلیون تومان در نظر گرفتیم که ارزش گواهی اسقاط است.

وی افزود: هنگامی که پیش فاکتور صادر می‌شود به عنوان آورده متقاضی از مبلغ خودرو کسر می‌شود و متقاضی بقیه را پرداخت می‌کند.

به طرح اسقاط بدون جایگزینی اشاره کرد و افزود: در این طرح خودروهای فرسوده را اسقاط و معادل ارزش گواهی اسقاط را بسته به مدل محاسبه و مبلغ آن را به حساب متقاضی واریز می‌کنیم.

قائم مقام معاونت نوسازی ناوگان ستاد حمل و نقل و سوخت کشور گفت: متقاضی پس از ثبت نام، خودروی خود را تحویل مرکز اسقاط می‌دهد تا آماده اسقاط شود و پول متقاضی از طرف ستاد آماده پرداخت است.

وی گفت: برابر مقررات، بخشی از فرایند اسقاط، خارج از سیستم ستاد انجام می‌شود که آن حذف اطلاعات خودروی فرسوده از بانک اطلاعات شماره گذاری پلیس راهور ناجا است.

رجبی افزود: اطلاعات مربوط به خودروی اسقاط شده باید در پلیس راهور ناجا حذف شود و پس از تایید، به ما برگردد تا ما پول را برای متقاضی واریز کنیم.

وی گفت: به محض اینکه تاییدیه ناجا به ستاد برسید، حداکثر ظرف هفت روز، پول متقاضی را به حسابش واریز می‌کنیم.

رجبی افزود : اگر موردی وجود داشت که واریز نشده بود، متقاضی از طریق سایت www.farsoodeh.ir مراجعه می کند و وضع فرایند خود را می‌بیند و اگر واریز نشده بود اطلاع می‌دهد تا کارش پیگیری شود.

رجبی، در خصوص از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و تاثیر آن در کاهش مصرف سوخت گفت: با محاسباتی که انجام دادیم یک خودروی فرسوده، به طور متوسط 50 درصد از یک خودروی نو بیشتر مصرف سوخت دارد.

وی با بیان اینکه با از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، روزانه دو و نیم میلیون لیتر صرفه جویی مصرف بنزین داشتیم، افزود: عدد قابل توجهی است و اگر این خروج خودروهای فرسوده انجام نمی‌شد، این میزان به مصرف سوخت اضافه می‌شد.

وی درباره مراجعه نکردن متقاضیان برای تحویل خودروی فرسوده خود به مراکز اسقاط گفت: پس از ثبت نام برای خودروهای فرسوده ، فراخوانی برای مراجعه متقاضیان برای تحویل خودروی فرسوده خود به این مراکز، انجام می‌شود.

وی افزود: اخیرا در آمار مشاهده شده است که عده زیادی هستند که با آنان تماس گرفته شده است و ظرفیت مراکز و ثبت نام را اشغال کرده‌اند، اما خودروی خود را تحویل مراکز اسقاط نمی‌دهند.

رجبی افزود‌: مراکز اسقاط تا سه بار با شماره تلفن متقاضی تماس می‌گیرند و بعضا پیامک هم می‌دهند و اگر متقاضی پس از سه بار مراجعه نکند، مجبوریم ظرفیت اشغال شده را خالی کنیم و این متقاضی را به آخر صف ببریم و حتی اگر تعیین تکلیف نکند، ممکن است ثبت نامش را حذف کنیم.

قائم مقام معاونت نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور درباره منع تردد خودروهای فرسوده نیز گفت: بر اساس مصوبه هفت شهریور سال 87، سن فرسودگی انواع کاربری خودروها تعیین و در همان جدول، جدولی برای منع تردد خودروها تعیین شد.

وی با بیان اینکه سن فرسودگی خودروی شخصی، 25 سال است، گفت: فرصتی داده می شود که بعد از یک مدت مشمول منع تردد شوند.

رجبی افزود: از اول بهمن امسال، خودروهای سواری شخصی بالای 30 سال یعنی مدل 58 و پایین تر مشمول آیین نامه منع تردد می‌شوند.

وی گفت: فرصتی به این گونه خودروها دادیم و در طرح جدید هم اعلام کردیم که این مدل‌ها مشمول ثبت نام طرح جدید شده‌اند.

رجبی گفت: صاحبان خودروهای مدل 58 و پایین تر باید برای ثبت نام و خروج خودروهای فرسوده، قبل از اینکه به آن سن قطعی منع تردد برسند، مراجعه کنند.

کد خبر 128509
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز