چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۷:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک استاد عربستانی دانشگاه کینگز کالج انگلستان گفت عربستان هم اکنون به دلیل اخبار بیماری عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه این کشور و فقدان سازمان‌های حقیقی برای اداره امور، مرحله بلاتکلیفی و بسیار دشواری را پشت سر می‌گذارد.

عربستان

به گزارش واحد مرکزی خبر، خانم مضاوی الرشید در گفت و گو با شبکه خبری العالم اظهار داشت: عربستان در آستانه مرحله خطرناکی بسر می برد به طوری که شاه این کشور وضعیت جسمی بسیار وخیمی دارد و در چنین شرایطی یکی اشتباهات وی این بود که کمیته بیعت را فعال نکرد و این کمیته نیز فقط پس از فوت شاه فعال خواهد شد.

شاه عربستان کمیته بیعت را با هدف حل اختلافات در خصوص مساله ولیعهدی پیش از عزیمت به نیویورک برای معالجه تاسیس کرده است.

وی افزود: شاه عربستان هم اکنون هشتاد سال دارد و ولیعهد وی نیز در همین رده سنی است حتی معاون سوم و کسانی که تمایل دارند به قدرت برسند همه در این رده سنی قرار دارند و این مساله شرایط را بغرنج تر کرده است.

وی خاطرنشان کرد: نهادهای خیالی مانند کمیته بیعت نیز در زمره نهادهای روابط عمومی هستند که اختیار و توانایی هیچ کاری را ندارند بنابر این عربستان هم اکنون در مرحله حساس و دشواری قرار دارد.

وی افزود: سران عربستان سعودی به دلیل مشکلات ناشی از کهولت سن و بیماری در صحنه سیاسی غایب هستند و در همین حال کشور فاقد مسوولانی است که بتوانند تصمیم مستقل و قدرتمندی را در غیاب سران اتخاد کنند و ممکلت را سرپا نگاه دارند.

وی با اشاره به حاکمیت نظام ظالمانه موروثی در عربستان گفت: ما منتظر حوادث کشورهای جهان و همسایه هستیم. عربستان به عنوان یکی از کشورهای مهم دارنده منابع نفتی و از کشورهای مهم جهان اسلام هم اکنون جایگاه خود را از دست داده است.

وی با تاکید برمخالفت مردم با رژیم عربستان افزود: رژیم حاکم عربستان سرکوبگر و سانسورکننده است و عرصه را برای فعالیت افراد و نهادها تنگ کرده است لذا ما خواستار تغییرات سیاسی و واقعی هستیم تا کشور جایگاه واقعی خود را در جامعه بین المللی و عربی به دست بیاورد.

الرشید گفت: دولت فعلی و آتی عربستان به دلیل تعدد امیران و منافع متعدد آنها، از انسجام لازم برخوردار نیست.

وی افزود:امرا همه پست‌های حساس دولتی حتی سفارتخانه‌ها و باشگاه های ورزشی را در عربستان قبضه کرده اند و شرایط به گونه ای است که به هیچ فردی در جامعه اجازه سرمایه گذاری و خرید و فروش آزاد نمی دهند همه چیز باید از یک حلقه تنگی که امرای سعودی بر آن تسلط دارند؛ عبور کند.

الرشید گفت: این وضعیت نمی تواند در عربستان ادامه داشته باشد زیرا در دوره ای زندگی می کنیم که دیگر ملت ها اجازه ادامه حیات حکومتهای استبدادی را نمی‌دهند و افکار عمومی دنیا نیز از اینگونه حکومت‌ها بیزار است.

کد خبر 128501
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز