چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۴
۰ نفر

کامران محمدی: برنامه‌های زنده، جذاب‌ترین برنامه‌های تلویزیونند، زیرا هر اتفاقی می‌تواند در آنها روی دهد و هر چیزی می‌توان گفت؛ به همین علت هم تلویزیون به هر کسی و با هر موضوعی اجازه ساخت برنامه‌های زنده نمی‌دهد و در این باره، به‌شدت سخت می‌گیرد.

program7

با این حال وقتی برنامه 90 در حوزه ورزش به پربیننده‌ترین برنامه تلویزیون تبدیل شد و مجری‌اش به محبوب‌ترین چهره تلویزیونی، همه به اجرای برنامه‌ای نظیر 90 در حوزه‌های دیگر اندیشیدند و طرح‌ها پشت هم به تلویزیون ارائه شد.اما جالب اینکه از این بین، تنها فریدون جیرانی توانست مجوز اجرای برنامه زنده هفت را در حوزه سینما بگیرد؛

برنامه‌ای که زنده است و به همین علت می‌توان در آن هر چیزی گفت؛ هر چیزی حتی چیزهایی که مسعود فراستی در آخرین برنامه هفت (شامگاه سه‌شنبه) ویژه جشنواره فیلم فجر درباره مسعود کیمیایی گفت؛ چیزهایی نظیر اینکه فیلم خیلی پرت و پلاست، فیلمساز دغدغه سینما ندارد، فیلمساز به لحاظ روانشناختی مشکل دارد، فیلمساز عقده‌خوددرگذشته‌بینی دارد و البته تعبیرات و واژگان دیگری که تکرارش چندان شایسته نیست.


1-مسعود کیمیایی امسال پس از سال‌ها کار در عرصه سینما و ساخت 28 فیلم، سرانجام چند دقیقه در مراسم آغازین جشنواره، تجلیل شد و کمی برایش کف زدند. او از سوی معاونت سینمایی وزارت ارشاد انتخاب شده. در این شرایط آیا رواست که در نقد فیلمش در تنها برنامه سینمایی، با این ادبیات به او بتازیم؟


2-کیمیایی یکی از محبوب‌ترین کارگردانان سینمای ایران است. بی‌احترامی به او، بی‌احترامی به عده زیادی از مردم است که پای تلویزیون می‌نشینند تا از زبان منتقد برنامه تخصصی سینما، چیزی یاد بگیرند و به درک بهتری از سینمای او برسند.

3-وقتی هفت پخش می‌شد، نامزدهای جشنواره 29 نیز اعلام شده بود و همه می‌دانستند جرم یکی از 5 نامزد بهترین فیلم است. چگونه است که مسعود فراستی در برنامه ویژه سینما و ویژه جشنواره فیلم فجر، با این ادبیات و به این شکل نامناسب به یکی از 5 فیلم برتر جشنواره می‌تازد؟ جالب اینکه فراستی درباره آلزایمر، یکی دیگر از نامزدها نیز گفت فیلمی ماقبل سینماست و جدایی نادر از سیمین را نیز فیلمی سراسر فریب دانست!


4-مسعود فراستی که مدام در هفت تکرار می‌کند باید ظرفیت نقد داشته باشیم، به‌خوبی می‌داند که نقد یعنی بیان خوبی‌ها و بدی‌ها و تحلیل اثر برای درک بهتر، نه اینکه تنها مشکلات و نقاط ضعف فیلم را بگوییم. چرا فراستی حتی یک نکته مثبت در فیلم‌ها نمی‌یابد؟ آیا واقعا فیلم‌ها هیچ نکته مثبتی ندارند یا فراستی نمی‌تواند ببیند؟


5-فرض کنیم جرم نخستین فیلم یک کارگردان جوان و نیز بدترین فیلم تاریخ سینماست، آیا حتی در این صورت رواست که در یک برنامه زنده تلویزیونی درباره سازنده‌اش جملاتی را بگوییم که فراستی گفت؟

6-نقد با توهین و بددهنی و بی‌ادبی تفاوت دارد. صراحت و جسارت تنها درصورتی می‌تواند برای بیننده قابل‌قبول و مفید باشد که همراه با رعایت احترام و ادب باشد. آیا قرار است هفت ادبیات تازه‌ای را در نقد سینمایی وارد کند که در آن، منتقدان به جای بیان نظرات‌شان، شخصیت و نگاه و تفکر و سابقه کارگردان را با ادبیاتی چارواداری زیر سؤال می‌برند؟


7-تقریبا همه آنها که هفت را می‌بینند معتقدند اگر به جای یک منتقد، از منتقدهای گوناگون با دیدگاه‌های متفاوت استفاده شود، برنامه مفیدتر خواهد بود. با این حال مسعود فراستی در تمام برنامه‌ها هست و درباره همه فیلم‌ها سخن می‌گوید. هفت قرار است فرهنگ نقد را به ما یاد دهد و یکی از نکات مهم در نقد، توجه به مکاتب نقد و ژانرهای مختلف آثار است. بی‌توجهی به این نکته، نتیجه‌ای جز گفتن حرف‌های تکراری و کلی نخواهد داشت.

کد خبر 128498

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز