همشهری آنلاین: وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران عملکرد گروه 1+5 در قبال برنامه هسته‌ای این کشور را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری روسی ریانووستی، «سرگئی لاوروف» با اشاره به موضع برخی کشورهای غربی در قبال ایران گفت که محدودیت‌‌هایی که به موازات تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد به‌طور یک‌جانبه اعمال می‌شوند مانند تحریم‌هایی که آمریکا، اتحادیه اروپا، ژاپن و استرالیا علیه ایران اعمال کرده‌اند، باعث تخریب عملکرد مشترک ما در چارچوب گروه 1+5 می‌شود.

لاوروف تاکید کرد: «به همین دلیل اگر در مورد روشی مشترک به توافق رسیدیم، نباید از این مواضع تخطی کنیم.»

وی پیش از این نیز با تاکید بر مخالفت مسکو با تشدید تحریم‌ها علیه تهران، گفت که مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در استانبول با پیشرفت‌هایی همراه بوده است.

لاوروف تاکید کرد که روسیه عقیده دارد که راه دیگری غیر از ادامه گفت‌وگو با ایران وجود ندارد.

بنا بر این گزارش، ایران در جریان مذاکرات استانبول اعلام کرده بود که آماده است بر سر تبادل ذخیره اورانیوم غنی شده خود با سوخت قابل استفاده در رآکتور تحقیقاتی تهران مذاکره کند اما به شرطی که قدرت‌های جهانی حق غنی‌سازی اورانیوم را برای ایران به رسمیت بشناسند و تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور را لغو کنند.

لاوروف همچنین گفت: «معتقدیم که تحریم‌های شدیدتر و تهدید یا حتی استفاده از زور نمی‌تواند به‌عنوان ابزار موثر مورد نظر باشد.»
از طرف دیگر، «الن تاوشر»، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحات، گفت که درها برای مذاکره با ایران باز می‌ماند.

آخرین دور گفت‌وگوهای ایران و گروه 1+5، 21 و 22 ماه ژانویه در استانبول برگزار شده بود.

 

کد خبر 128462
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز