دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۸۵ - ۱۶:۵۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر: تندیس نام مقدس حضرت علی‌(ع) همزمان با روز عید سعید غدیر خم با حضور هنرمندان، هنردوستان و نماینده‌های رسانه‌ها در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) رونمایی شد.

این اثر حجمی کاری از جعفر نجیبی هنرمند و مجسمه‌ساز ایرانی است  که به صورت دائمی در ضلع شرقی صحن خارجی موزه نصیب گردید.

جعفر نجیبی متولد 1332 در شهرستان خوی از توابع آذربایجان غربی هم اکنون عضو هیأت علمی دانشگاه هنر نیشابور و مدرس دانشگاه‌های الزهرا (س)، هنر و معماری دانشگاه آزاد، داور بی‌ینال مجسمه‌سازی فرهنگستان هنر است.

وی در توضیح المان‌های موجود در این اثر می‌گوید: من قصد داشتم که در این کار بیشتر، رشادت و مردانگی علی (ع) که زبانزد همگان است را به منصه ظهور برسانم. برای همین استقامت، شجاعت و مردانگی ایشان را به کشیدگی سرو حالت دادم و عبادت و نماز را با ترکیبی از نماد ایرانی «بته جقه» و فرم نوشته کلمه «علی» نشان دادم. پرنده انتزاعی را برای نشان‌دادن شهادت ایشان طراحی کردم و نیزه و شمشیر ذوالفقار را به حالت نوک‌تیز و شمشیر‌وار اجرا کردم.

بیشتر تمایل داشتم که این کار از برنز باشد ولی به دلیل هزینه‌های بالای این کار، با بتون گلاسه اجرا شد.

نجیبی طراحی آثار حجمی ازجمله نام‌های ائمه اطهار را به صورت زیباشناسی ارزشمند می‌داند و معتقد است: خوب است که شهرداری‌ها از متخصصین و کارشناسان این امور در طراحی و ساخت آثار حجمی جهت نصب در میادین شهر استفاده کنند؛ چون با این روش می‌توان ویژگی‌های شخصیت ائمه و بزرگان را با فرم‌های زیبایی‌شناسی، فاکتورهای تاریخی، مذهبی و هنر مدرن تلفیق کرد و آثار ارزشمندی خلق نمود و مکان‌های عمومی و میادین را با آنها مزین کرد.

کد خبر 12844

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز