چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: محمد احصایی در سال ۱۳۱۸ در شهر قزوین به دنیا آمد.

محمد احصایی

او فارغ التحصیل از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. این هنرمند پرکار در عرصه هنر گرافیک ایران، در زمینه خوشنویسی و نقاشیخط مهارت و شهرت بسیار دارد.

احصایی برای اولین بار گرافیسم خط را در دانشکده هنرهای زیبا آموزش داد و به طور کلی او را بنیانگذار نقاشیخط در ایران می دانند، چرا که اولین کسی بود که از حروف به عنوان وسیله ای برای بیان استفاده کرد.

او که خوشنویسی توانا بود خود را از نقاشان سقاخانه به "سنت" و سپس"خط" و از همه مهمتر "خوشنویسی" نزدیک تر می دانست و دلیل آن را وفاداری به سنت های خوشنویسی و اتصال به شکل واقعی حروف می شمرد و رویکردش حرکت از خوشنویسی به سوی نقاشی بود.

او به استفاده از عناصر و آرایه های بصری و مفهومی نقاشی در خوشنویسی هایش می پرداخت، کاری که این هنرمند چند سال بعد از نقاشان سقاخانه انجام داده بود و ابتدا با مخالفت و سپس با سیلی از تقلید خوشنویسان روبه رو شده بود.

همچنین او در کار نقاشیخط وارائه و توسعه آن بیش از دیگران پایمردی کرده و تاکنون همچنان در عرصه های داخلی وبین المللی خوش درخشیده است، به ویژه آثارش در چندین دوره پیاپی حراج کریستی مورد توجه بسیار قرار گرفته و رکورد دار فروش آثار هنری بوده اند.

برپایی نمایشگاه های متعدد در داخل وخارج از کشور، کسب جوایز جهانی، تدریس در دانشگاه های هنر، عضویت در هیات امنای انجمن های خوشنویسان و طراحان گرافیک ایران و داوری دوسالانه های گوناگون هنری از جمله فعالیت های این هنرمند محسوب می شوند.

این گرافیست و خوشنویس تحریر دیوان حافظ را از سال 1382 به قلم نستعلیق آغاز کرده است و تحریر قر آن کریم به قلم ریحان را در کارنامه فعالیتش دارد.

او همچنین طراحی و اجرای 230 متر مربع سفال لعابدار نقش برجسته برای سفارتخانه ایران در ابوظبی امارات متحده عربی در سال 1367 -1370 را بر عهده داشته است.

احصایی به عنوان مولف و کارشناس هنری ماهر نیز شناخته شده است.

کد خبر 128437
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز