گروه اقتصادی: با امضای قراردادی به ارزش حدود 20 میلیارد دلار برای تولید گاز مایع طبیعی و صادرات آن، حجم کل سرمایه‌گذاری ایران برای تولید گاز مایع طبیعی به حدود 200 میلیارد دلار رسید.

به گزارش خبرنگار همشهری بر اساس قرا ردادی که در روز یکشنبه با یک شرکت مالزیایی به امضاء رسید با واگذاری دو میدان گازی در خلیج فارس سالانه به مدت  25 سال، 20 میلیون تن گاز مایع تولید می‌شود.

با امضای این قرارداد مجموع قراردادهای ایران برای تولید گاز مایع با احتساب قراردادهای میدان گاز پارس شمالی و پارس جنوبی برای تولید گاز مایع که قابلیت صادراتی بالایی دارد به حدود 80 میلیون تن در سال می‌رسد که با احتساب هزینه سرمایه‌گذاری برای حمل‌ونقل تا200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش گاز انجام می‌شود.

بر اساس قراردادی که میان شرکت ملی نفت و شرکت اس کی‌اس ونچورز مالزی به امضاء رسید، سالانه   20 میلیون تن گاز مایع از میادین گلشن و فردوس تولید می‌شود که 10 میلیون تن آن به شرکت ملی نفت تحویل داده می‌شود.

غلام‌حسین نوذری مدیرعامل شرکت ملی نفت در مراسم امضای این قرارداد گفت: این دو میدان در سه مرحله و بر اساس قراردادهای جداگانه اجرا می‌شود. در فاز نخست حفاری و تولید گاز است که بر اساس قرارداد بیع متقابل اجرا می‌شود و هزینه آن معادل 5 میلیارد دلار است.

در مرحله دوم طرح تولید گاز مایع است که بر اساس قرارداد مشارکت اجرا می‌شود و ایران و شرکت مالزیایی در آن سهم مساوی دارند که هزینه آن نیز معادل 10 تا 11 میلیارد دلار پیش‌بینی شده است.

گاز تولیدی به قیمت روز به پالایشگاه تولید گاز مایع فروخته می‌شود و از بیست میلیون تن گاز تولیدی نیمی به ایران و نیم دیگر به شرکت مالزیایی تحویل می‌شود. در این موافقت‌نامه طرح حمل گاز مایع نیز به عنوان یک طرح جداگانه مورد توجه قرار گرفته است و طرفین در آن مشارکت خواهند کرد.

در پایان مراسم امضای قرارداد در حالی که وزیر نفت از پاسخ به خبرنگاران خودداری کرد علامحسین توذری در جمع خبرنگاران بهترین قیمت برای هر بشکه نفت خام در بودجه سال آینده را  ۴۰ تا  ۴۵ دلار اعلام کرد و بار دیگر تأکید کرد که فروش نفت در بازارهای جهانی بر اساس دلار انجام می‌شود ولی شرکت ملی نفت به درخواست خود حدود 57 درصد هزینه فروش نفت را از خریداران بر اساس یورو دریافت می‌کند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت علت عدم پوشش خبری مناسب امضای تفاهم‌نامه توسعه میدان پارس شمالی با طرفهای چینی را فشردگی مذاکرات و دستیابی به توافق نهایی با شرکت «سینوک» چین در آخرین لحظات و عزیمت آنان به چین اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت نفت با اشاره به مذاکرات انجام شده با شرکت پتروچاینا برای فرش گاز نیز گفت: موافقتنامه‌ای با این شرکت امضا شده است؛ بر اساس این موافقت‌نامه این شرکت در طرح پارس ال‌ان جی با شرکت توتال فرانسه در بخش بالادستی و پایین‌دستی مشارکت می‌کند.

نوذری از واگذاری عملیات حفاری دریای خزر به شرکت پتروبراس برزیل خبر داد و گفت با تصویب شورای اقتصاد به عقد قرارداد با این شرکت نزدیک شده‌ایم‌.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در باره وضعیت مذاکره با طرف چینی برای توسعه میدان یادآوران نیز گفت با طرفهای چینی در مورد نرخ بازگشت سرمایه اختلاف نظر داریم و آنها نرخ بالایی را برای اجرای این طرح مطالبه کرده‌اند و در حال مذاکره برای کاهش این نرخ هستیم.

کد خبر 12831

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز