دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۸۵ - ۱۴:۰۵
۰ نفر

گروه سلامت: این‌قدر نگویید ما که آردمان رابیخته‌ایم و الک‌مان را آویخته‌ایم، سنی ازمان گذشته است و دیگر فرقی ندارد که سیگار بکشیم، ورزش کنیم یا نه.

محققان انگلیسی گفته‌اند حتی بعد از 60 سالگی هم کم کردن وزن، کنار گذاشتن سیگار و ورزش، می‌تواند خطر دیابت و بیماری‌های قلبی- عروقی را تا حد زیادی کم کند.

خبرگزاری رویترز کار این محققان را در دانشکده پزشکی کالج لندن چنین گزارش کرده است: آنان بیش از 3 هزار مرد بین 60 تا 79 ساله را تحت نظر گرفتند. هیچ‌کدام از آنان در ابتدای مطالعه، دیابت یا بیماری قلبی نداشتند، اما یک‌چهارم آنان به سندرم متابولیک مبتلا بودند یعنی چاق بودند و چربی بالا داشتند و... ، و به عبارت دیگر در معرض خطر این دو بیماری بودند.

بررسی‌های آنان نشان داد ورزش و فعالیت، حدود 24 درصد خطر این سندرم را کم می‌کند. آنها که در 2 تا 4 سال قبل از این وزن خود را به حد متعادل رسانده‌ بودند، حدود 12 درصد به سندرم متابولیک دچار شده بودند، در حالی‌ که کسانی که وزن بالا داشتند و تغییری در آن نداده ‌بودند، 23 درصد و کسانی که وزن‌شان در این مدت اضافه شده‌ بود، 32 درصد به این سندرم مبتلا شده‌ بودند.

سایر مواردی که رعایت آنها در کاهش خطر بیماری‌‌های قلبی- عروقی و دیابت مؤثر است، شامل این‌ها هستند: ترک سیگار، مصرف کربوهیدرات و چربی پایین.

کد خبر 12820

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز