دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۶:۳۱
۰ نفر

آرش نهاوندی: شاید تا چند دهه قبل تصور اینکه روزی روباتی بتواند برخی از کارهای انسان را انجام دهد و در کارخانه‌های خودروسازی با بازوهای خود به مونتاژ خودرو بپردازد یا در علم پزشکی مورد استفاده قرار گیرد دشوار بود چه برسد به اینکه روبات‌ها نیز روزی دارای اینترنت شوند و بتوانند مانند انسان‌ها از ویکی‌پدیا جهت به اشتراک گذاشتن اطلاعات و دانسته‌های خود استفاده کنند.

روبات

این پدیده تا چند سال دیگر به احتمال زیاد محقق خواهد شد. بر مبنای گزارش بی‌بی‌سی روبات‌ها هم به‌زودی قادر خواهند بود از فناوری‌های نوین نظیر اینترنت و ویکی‌پدیا استفاده کنند.

دانشمندان اروپایی در حال به انجام رساندن پروژه‌ای هستند که درصورت به ثمر نشستن آن روبات‌ها قادر خواهند بود مکشوفات خود درباره جهان هستی را ذخیره کنند یا آنها را به اشتراک بگذارند. اینترنتی که روبات‌ها در آینده از آن استفاده خواهند کرد روبو آرت نام خواهد گرفت در این شبکه اینترنتی که بنا به گفته محققان مشابه آن چیزی است که انسان‌ها از آن استفاده می‌کنند روبات‌ها پس از انجام وظیفه خود قادر خواهند بود اطلاعات مربوط به آن را آپلود کنند و حتی در زمان انجام وظیفه‌ای جدید درصورت برخورد به مشکل از دیگران کمک بخواهند.

محققان می‌گویند: انتظار می‌رود این ابزار جدید روبات‌ها را قادر سازد تا سریع‌تر در امور خدماتی مشارکت کنند و انتظار می‌رود که روبات‌ها با استفاده از اینترنت بتوانند حجم وسیعی از اطلاعات درباره انسان‌ها را در خود ذخیره کنند.

دکتر مارکوس وبل از مؤسسه فدرال تکنولوژی در زوریخ سوئیس می‌گوید: هدف از پروژه روبو ارت توسعه شیوه‌هایی است که روبات‌ها بتوانند از طریق آن اطلاعات خود را رمزدار کرده یا با سایر روبات‌ها تبادل کنند و بتوانند مجددا از این اطلاعات استفاده کنند.
این محقق می‌گوید: اغلب روبات‌های کنونی دنیا را به شیوه خود می‌بینند و در این زمینه استاندارد خاصی وجود ندارد در واقع هر روباتی دنیا را به‌صورتی متفاوت از روبات‌های دیگر می‌بیند. اغلب محققان نیز از روبات‌ها به‌منظور توسعه دستگاه‌های تحقیقاتی خود استفاده می‌کنند. در واقع آنها از روبات‌ها جهت ایجاد اطلاعات جزئی درباره دنیا استفاده می‌کنند.

دکتر وبل می‌افزاید: از همین‌رو برای محققانی که از روبات استفاده می‌کنند بسیار مشکل خواهد بود بتوانند اطلاعات خود را با سایر محققان به اشتراک بگذارند. از همین‌رو استفاده از روبو ارت سبب می‌شود تا اطلاعات دریافتی توسط هر روباتی را بتوان با روبات‌های دیگر به اشتراک گذاشت.

روبو ارت در واقع یک پایگاه اطلاعاتی و سیستم ارتباطی خواهد بود. در پایگاه اطلاعاتی روبو ارت نقشه‌های مکان‌هایی که روبات‌ها در آن فعالیت می‌کنند ذخیره خواهد شد، توصیف اشیایی که روبات‌ها با آنها سروکار خواهند داشت به همراه دستورالعمل‌های انجام کارهای متفاوت نیز در این پایگاه داده‌ها ثبت شده است.

دکتر مارکوس وبل در ادامه می‌گوید: ویکی‌پدیا سایتی که انسان‌ها از آن جهت اشتراک اطلاعات و دانسته‌ها استفاده می‌کنند، هرکاربری می‌تواند به ویکی‌پدیا دسترسی داشته باشد در ارائه اطلاعات و دانسته‌ها و ویرایش آنها با این سایت همکاری کند. اما چنین سایتی تا‌کنون برای استفاده روبات‌ها وجود نداشته است.

وبل می‌افزاید: خیلی خوب بود اگر یک روبات می‌توانست نام محلی را که تا به حال ندیده است پیش از استفاده از روبوارت در ویکی‌پدیا وارد می‌کرد و از این محل و اشیا موجود در این محل و وظایف خود اطلاعاتی کسب می‌کرد و سپس می‌توانست به سرعت کار خود را آغاز کند.

در حالی که محققان در پروژه‌های دیگر درصدد استاندارد‌سازی‌ تصویری که روبات‌ها از دنیا دارند و رمزگشایی از اطلاعات مکشوفه توسط آنها هستند در پروژه روبوارت محققان درصدد هستند گام‌های فراتر از این بردارند.

دکتر وبل می‌گوید: اصل قضیه در پروژه روبوارت قادر ساختن روبات‌ها به اشتراک‌گذاری اطلاعات و دانسته‌هایشان است. احتمال دارد روبوارت به‌عنوان ابزاری جهت افزایش تعداد روبات‌های خدماتی و خانگی به کار گرفته شود، در دهه‌های آینده احتمال می‌رود بتوان از روبات‌ها در خانه هم استفاده کرد. روبوارت همچنین مکانی خواهد بود که در آن به روبات‌ها درباره اشیایی که در دنیای انسان‌ها وجود دارند و ارتباط آنها میان یکدیگر توضیح داده خواهد شد.

به‌عنوان مثال زمانی که به یک روبات گفته می‌شود بشقاب‌ها را بر سر میز بگذار او مفهوم را درک خواهد کرد و خواهد دانست چه اشیایی برای به انجام رساندن این وظیفه مورد نیاز است. پروژه روبو ارت با مشارکت 35‌دانشمند از اتحادیه اروپا در یک دوره 4‌ساله انجام می‌شود. نتیجه این تلاش، توسعه نسل جدیدی از روبات‌ها است که قادرند نه تنها به محیط‌های کنترل شده و ساختاری شده‌ای نظیر کارخانه‌های تولیدی واکنش نشان دهند بلکه همان‌گونه که در این مطلب به آن اشاره شد می‌توانند پاسخ‌های مناسبی برای تعامل بهتر با انسان‌ها را برای مثال در بخش خانگی و خدماتی پیدا کنند.

کد خبر 128195

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز