همشهری آنلاین: سازمان غذا و داروی آمریکا روز جمعه 11 فوریه اولین وسیله ماموگرافی را که تصاویر سه‌بعدی از پستان تولید می‌‌کند، و بالقوه می‌تواند به پزشکان کمک کند تومورهای سرطانی بیشتری را شناسایی کنند، مورد تایید قرار داد.

mammography

به گزارش آسوشیتدپرس دستگاه ماموگرافی Selenia Dimension ساخت شرکت Hologic هم با گرفتن تصاویر دوبعدی و سه‌بعدی نماهایی جدیدی از  پستان را در اختیار پزشکان قرار می‌دهد.

سازمان غذا و داروی آمریکا می‌گوید استفاده از این دستگاه جدید تصویربرداری بیماران را دو برابر بیشتر در معرض پرتوتابی قرار می‌دهد، اما در عین حال دقت تشخیصی را بالا می‌برد. در نتیجه انتظار می‌رود تعداد کمتری از زنان نیاز به اسکن‌های اضافی داشته باشند.

جفری شورن، رئیس بخش تجهیزات پزشکی سازمان غذا و داروی آمریکا گفت: "اکنون پزشکان می‌توانید به این تکنولوژی ابداعی و منحصر به ‌فرد سه‌بعدی دسترسی داشته باشند که می‌تواند به طور قابل‌توجهی رویکردهای تشخیصی و درمانی را تقویت کند."

سازمان غذا و داروی آمریکا این دستگاه را بر اساس دو بررسی که در آن متخصصان اشعه ایکس نشان دادند که با استفاده از ماموگرافی سه‌بعدی در مقابل تصویربرداری های دوبعدی مرسوم، میزان تشخیص تومورهای سرطانی 7 درصد بهبود می‌یابد، مورد تایید قرار داد.

تصاویر معمول ماموگرافی به علت عواملی مانند همپوشانی پوست، که می‌تواند تومورها را پنهان کند یا ظاهری شبیه به تومور ایجاد کند در حالیکه توموری وجود ندارد، مشکلات تشخیصی ایجاد می‌کنند.

موسسه ملی سرطان آمریکا می‌گوید از هر هشت زن در یک نفر در طول زندگی‌اش تشخیص سرطان پستان داده می‌شود. این موسسه توصیه می‌کند زنان چهل ساله و بالاتر هر یک یا دو سال یک بار ماموگرافی انجام دهند.

کد خبر 128043

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز